hefboom
Ludo stelde deze vraag op 08 december 2020 om 15:52. hoe kan ik het gewicht bereken wat de druklast op de achteras van onze camper verhoogt
Zo we er een motorsteun van 50 kg onder bevestigen en hier een motor van 250 kg op zetten Die op 190cm van de achteras staat.
Reacties
Normaal is de druk op de as (eigenlijk: de kracht) gelijk aan alle gewicht die op die as rust. Dus gewicht van de camper en alles wat daaraan gehangen wordt. Als de as dat niet kan dragen, dan breekt ie.
De tegenkracht van de as zal nooit groter zijn dan het gewicht dat erop drukt. Als dat wel zo was, zou de camper spontaan gaan vliegen.
Bij 2 assen (vier wielen) wordt de kracht verdeeld - een beetje afhankelijk waar de meeste massa zich bevindt - in theorie kan met veel massa achterin de voorwielen los van de grond komen.

Het gewicht komt achter de camper op een motorsteun te staan
Het zwaartepunt van de motor staat op 190 cm van de achteras

NU dragt deze 1500 kg en de max belasting is 2100 kg
Dus wat weegt mijn motor 250 kg meer op de achteras gemeten
Ahhh... een motor als in 2-wielig voertuig en niet (wat ik dacht) een aandrijfmotor... (bike vs engine op zijn Engels - daar is het tenminste meteen duidelijk qua woord).
Maar dan moet je nog wel wat gegevens aanleveren. Wat je uiteindelijk wilt weten is de kracht F2 op de achteras. Daarvoor moet je 2 "standaard" zaken oplossen over evenwichten:
1) Alle krachten horizontaal en vertikaal moeten elkaars gelijke zijn. Dus F1+ F2 = Gcamper + Gmotor+bevestiging
2) De krachten moeten netto geen rotatie leveren. F1 en de motor zullen het geheel kloksgewijs willen laten draaien rond de achteras, het campergewicht moet dat voorkomen door tegen de klok in te willen draaien.
Dat betekent dat de "krachtmomenten" elkaar opheffen:
F1 . y + Gmotor+bevestiging . 1,90 = Gcamper . x
Als je 1) en 2) kent, zal alles bekend zijn buiten F1 en F2 maar je kent wel hun verhouding en som en daarmee elk van de krachten zelf - dus ook F2
Maar daarbij moet je dus het gewicht van de camper weten, de afstand van diens zwaartepunt tot de draaias (x) en de afstand tussen beide wielen (y waarschijnlijk y = 2x bij benadering)
Ik vraag me af of je het massamiddelpunt van je auto weet aan te wijzen. Ik zou het voor de mijne niet kunnen. Maar je zegt dat je achteras momenteel 1500 kg draagt (in geladen toestand neem ik aan) , wellicht ken je dan ook de belasting op je vooras. Meet dan ook nog even de afstand tussen beide assen (hart op hart) .
Groet, Jan
Bedankt voor je goede antwoord
Ik ga morgen de afstand tussen de assen meten
Het gewicht op de vooras weet ik niet Maar aangezien de hele camper 2900 kg weegt en er 1500 kg
( in geladen toestand ) op de achteras rust Lijkt het dan iet logisch dat er 1400 kg op de vooras zou rusten.
Grtjes,
Ludo
Ludo Houben
Lijkt het dan iet logisch dat er 1400 kg op de vooras zou rusten.Grtjes,
Ludo
Als je die 1500 kg as en 2900 kg totaal inderdaad een keer onder praktische omstandigheden hebt gemeten, ja.
(al maakt dat in de berekeningen "toevallig" niks uit omdat het consequent fout gaat aan beide kanten van het gelijkteken)
https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/veelgestelde-vragen/wat-is-mijn-maximale-kogeldruk/
Een trekhaak die zomaar even 300 kg kan dragen moet vrij stevig zijn uitgevoerd. En niet alleen uw trekhaak maar ook uw chassis moet erop zijn gebouwd.
Klopt wat je schrijft van de trekhaak draagkracht
Maar we bouwen er een motordrager onder die het gewicht kan dragen Die zit in het midden vast op de trekhaak. Met links en rechts stevige buizen die we aan het chasis bevestigen
Je tweede tekening klopt helemaal .
Het chassis loopt nog een 100 cm verder achter de achteras, dan heb je de achter-op-bouw van de camper ( douche, toilet ) van +- 40 cm. Op deze plaats (140 cm achter de achteras ) hangt de trekhaak waar we dan de motordrager deels op bevestigen Die steekt dan 1000 cm uit en het zwaartepunt van de motor ligt in het midden van de drager Dus +- 50 cm achter de trekhaak.
140 + 50 = 190 cm achter de achteras.
Grtjs,
Ludo
PS
Ben niet constant online