Proef valversnelling
Lara stelde deze vraag op 20 oktober 2020 om 21:16. Hallo!
Voor natuurkunde moet ik een practicum doen waarbij ik moet onderzoeken in hoeverre een prop papier luchtweerstand ondervindt tijdens het vallen. Dit moet gebeuren door de eindsnelheid d.m.v videometen (coach 7) te achterhalen en dit te vergelijken met de eindsnelheid als er geen luchtweerstand is.
Nu heb ik al een videometing gedaan en daarbij de resultaten van het vallende propje in een x,t grafiek gezet, maar loop ik een beetje vast. Zelf zat ik te denken dat ik misschien de x,t grafiek om moet zetten in een v,t grafiek met de raaklijnmethode en dan hier de eindsnelheid uit halen maar ik weet niet helemaal goed hoe ik dit moet doen en of dit de juiste manier is. Het zou super zijn als jullie konden helpen!
Groetjes Lara
Reacties
Als de snelheid constant is dan zal de afgelegde weg elke seconde ook hetzelfde zijn, maw de x,t grafiek gaat een rechte lijn worden. Zolang er versneld wordt (ook al is dat door wrijving steeds minder veel) zal de x,t grafiek gekromd zijn.
Dus wanneer wordt de x,t grafiek een rechte lijn en welke snelheid hoort daarbij?
Theo de Klerk plaatste:
Uit een videometing kun je een afstand,tijd en dus een x,t grafiek construeren.Als de snelheid constant is dan zal de afgelegde weg elke seconde ook hetzelfde zijn, maw de x,t grafiek gaat een rechte lijn worden. Zolang er versneld wordt (ook al is dat door wrijving steeds minder veel) zal de x,t grafiek gekromd zijn.
Dus wanneer wordt de x,t grafiek een rechte lijn en welke snelheid hoort daarbij?
Bedoelt u dit met een rechte lijn? Als u deze grafiek bedoeld, dan is de x,t grafiek denk ik een rechte lijn omdat er geen luchtweerstand is en x dus elke seconde even groot is en opgeteld de rechte lijn vormt. Nu weet ik alleen niet zeker welke snelheid hierbij hoort...
Nee, het is niet waar dat er geen luchtweerstand is. Wel voor de grafiek die je toont: die begint al vanaf t=0 s met een rechte lijn. Vaste snelheid, geen versnelling.
Maar zo'n rechte lijn is overal waar geen versnelling is. En dus geen kracht (F=ma) is. Dat kan zijn omdat er geen enkele kracht is maar ook omdat er vele krachten zijn maar die elkaars werking opheffen. Dus resultante nul.
Dat is wat gebeurt bij voorwerpen die afremmen door de luchtweerstand. Dat is een kracht omhoog (als iets valt) terwijl de zwaartekracht naar beneden werkt. De luchtweerstand neemt toe met de snelheid (in het kwadraat) dus bij een bepaalde snelheid zal de luchtweerstand even groot maar tegengesteld zijn aan de zwaartekracht. Resultante kracht 0 N. Dan geen versnelling meer en dan blijft de snelheid constant (en houdt de laatst gekregen waarde).
Dus je x,t grafiek zal een kromme lijn geven zolang er een versnelling of vertraging is en een rechte lijn worden als er geen netto kracht meer is. Dat is dan ook de eindsnelheid. Hier is het hele idee van een parachute op gebaseerd.
Theo de Klerk plaatste:
Dus je x,t grafiek zal een kromme lijn geven zolang er een versnelling of vertraging is en een rechte lijn worden als er geen netto kracht meer is. Dat is dan ook de eindsnelheid.
tot aan dat blauwe streepje steeds steiler (toenemende snelheid) en daarvoorbij recht (constante snelheid)
Lara plaatste
dan is de x,t grafiek denk ik een rechte lijn omdat ---- x dus elke seconde even groot is
Lara plaatste
Nu weet ik alleen niet zeker welke snelheid hierbij hoort...

Groet, Jan

Jouw grafiek is eigenlijk dezelfde als de mijne, maar dan gespiegeld omdat er bij jou iets naar beneden valt
Lara plaatste:
Dit moet gebeuren door de eindsnelheid d.m.v videometen (coach 7) te achterhalen en dit te vergelijken met de eindsnelheid als er geen luchtweerstand is.
met die 'eindsnelheid' wordt bedoeld de snelheid die constant geworden is omdat vanaf een zeker ogenblik de luchtweerstand even groot is geworden als de zwaartekracht, waardoor de nettokracht op je propje nul is geworden.
Dat stadium is bij jouw metingen nog niet bereikt, zie rode lijn:

Jouw grafiek is nog niet recht geworden, de snelheid was nog steeds aan het toenemen.
Wil je een fatsoenlijke schatting van de snelheid die je propje aan het eind van je meting (maar dat is dus iets anders dan 'eindsnelheid', al zat je daar misschien niet ver meer vandaan) had, dan bepaal je inderdaad de richtingscoëfficiënt van die (blauwe in mijn tekening) raaklijn, Δx/Δt.
Groet, Jan
Als ik een raaklijn bij het laatste punt teken ziet dat er zo uit. Is de eindsnelheid dan -5,71 m/s omdat dat eronder in het hokje helling staat?

Wat meet je (met weerstand) en wat zou het idealiter moeten zijn zonder weerstand?
Lara plaatste:
Met weerstand meet ik -5,71 m/s en zonder weerstand meet ik dan denk ik -9,81 x 1,43= -14,0283 m/s..?momentale snelheid
Lara plaatste:
klopt de conclusie dan?dat de luchtweerstand die de prop ondervond vrij groot was omdat er best een aardig verschil tussen de resultaten zit.
aannemende dat die 5,7 m/s inderdaad de eindsnelheid geweest zou zijn als je hem wat verder had kunnen laten vallen, zou je, met de massa van je propje ook bekend, zelfs eenvoudig kunnen uitrekenen hoe groot die luchtweerstandskracht dan wel zou zijn bij die (eind)snelheid. Namelijk even groot als de zwaartekracht.
Beetje kwantificeren mag wel op jouw niveau denk ik.
groet, jan
Edit: ik zie na plaatsing dat Theo het helemaal met me eens is :)
Dan is de kans groot dat je docent dat ook wel gaat vinden :(