kleur van voorwerpen

anoniem stelde deze vraag op 13 oktober 2020 om 07:14.

Hi even een vraagje,

Een rood voorwerp is natuurlijk rood omdat het de rode lichtstralen weerkaatst. Voor een groen voorwerp geldt hetzelfde met groene lichtstralen. Maar wat maakt het dat het ene voorwerp rode en het andere voorwerp groene lichtstralen weerkaatst? Het is geen stofeigenschap lijkt me, denkende aan een trui met verschillende kleuren.

Alvast bedankt!

Jan van de Velde op 13 oktober 2020 om 07:43

anoniem plaatste:

Het is geen stofeigenschap lijkt me,

dag anoniem,

Dat is het wel. Een foton (of zo je wil lichtgolf) die op een molecuul botst kan worden geabsorbeerd indien de golflengte ervan zo'n molecuul in trilling kan brengen. De energie van dat foon wordt dan overgedragen aan dat molecuul, waardoor deze (harder) gaat trillen, wat wij dan waarnemen als een hogere temperatuur. wat een foton óók teweeg kan brengen is dat de energie juist voldoende is om een elektron te exciteren: die valt dan kort daarop weer terug naar zijn oorspronkelijke energieniveau waarbij die energie weer wordt uitgezonden, als een foton, in een in principe willekeurige richting.
In animatie kun je je dat zó voorstellen:

Hoe atomen en moleculen omgaan met licht van alle verschillende golflengten is dus wel degelijk een stofeigenschap.

Theo de Klerk op 13 oktober 2020 om 10:27
Een aanwijzing dat stoffen selectief licht wel of niet absorberen (zoals Jan al omschrijft) is dat een stof doorzichtig/doorlaatbaar kan zijn voor het licht. Voor veel soorten zichtbaar en onzichtbaar licht is glas doorlaatbaar.
Papier kaatst zichtbaar licht terug. Maar rontgenstralen gaan er dwars doorheen. Aan de langere golflengte kant is papier ook doorzichtig: radio- en tv golven. Die zien zelfs een huismuur nauwelijks staan.
Bij andere materialen (botten) dringt licht niet, maar rontgenstraling gedeeltelijk door (maar wordt wel steeds meer geabsorbeerd). Gammastralen hebben weer geen probleem - die gaan er dwars doorheen.

Ariane heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?