Interne weerstand batterij
Renske stelde deze vraag op 13 september 2020 om 00:20. Hoi!
Ik ben bezig met een project over batterijen. Nu heb ik het over de interne weerstand en loop ik een beetje vast. Het is mij duidelijk dat kou ervoor zorgt dat de interne weerstand toeneemt. Ik snap alleen niet hoe dat precies werkt. Vinden de chemische reacties minder snel plaats oid? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Reacties
Jan van de Velde
op
13 september 2020 om 09:19
dag Renske,
Bij dalende temperatuur zal inderdaad de snelheid van chemische reacties afnemen. Verder zullen ook de ionen in het elektrolyt van een cel minder mobiel zijn (vloeistoffen zijn in het algemeen visceuzer bij lagere temperaturen) maar of en zo ja in hoeverre dat ook weer afhankelijk is van die reactiesnelheden, en welk van deze twee zaken de hoofrol speelt, blijft me ook na een kwartiertje googlen nog onduidelijk.
Groet, Jan
Bij dalende temperatuur zal inderdaad de snelheid van chemische reacties afnemen. Verder zullen ook de ionen in het elektrolyt van een cel minder mobiel zijn (vloeistoffen zijn in het algemeen visceuzer bij lagere temperaturen) maar of en zo ja in hoeverre dat ook weer afhankelijk is van die reactiesnelheden, en welk van deze twee zaken de hoofrol speelt, blijft me ook na een kwartiertje googlen nog onduidelijk.
Groet, Jan
Renske
op
13 september 2020 om 10:05
Aha, heel erg bedankt voor uw antwoord!
Theo de Klerk
op
13 september 2020 om 10:48
Ik heb dit niet paraat maar wikipedia en een artikel omschrijven het fenomeen:
"Internal resistance depends on temperature; for example, a fresh Energizer E91 AA alkaline primary battery drops from about 0.9 Ω at -40 °C, when the low temperature reduces ion mobility, to about 0.15 Ω at room temperature and about 0.1 Ω at 40 °C."
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internal_resistance en https://data.energizer.com/PDFs/BatteryIR.pdf)
"Internal resistance depends on temperature; for example, a fresh Energizer E91 AA alkaline primary battery drops from about 0.9 Ω at -40 °C, when the low temperature reduces ion mobility, to about 0.15 Ω at room temperature and about 0.1 Ω at 40 °C."
(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internal_resistance en https://data.energizer.com/PDFs/BatteryIR.pdf)
Renske
op
13 september 2020 om 14:15
Ik had nog een vraagje. Klopt het dat wanneer een batterij zich in een koude omgeving ontlaadt, hij ook doordat hij meer energie stopt in warmte, minder energie aan het apparaat levert? Want het is nu duidelijk dat dit sowieso ligt aan de interne weerstand, maar speelt warmteverlies ook een rol? Alvast bedankt!
Theo de Klerk
op
13 september 2020 om 14:45
Bij koude lopen chemische processen langzamer. Er komt dan minder stroom vrij. Dat staat los van "opwarming" - daar doet de batterij niet aan. Eerder wordt hij kouder (omgevingstemperatuur) door wat hij aanvankelijk warmer is (door verplaatsing vanuit een warm huis naar een koude straat) afstaat. Niet door stroom maar doordat de moleculen van de hele batterij minder trillingsenergie overhouden.
Jan van de Velde
op
13 september 2020 om 15:04
Renske plaatste:
..//.. doordat hij meer energie stopt in warmte ..//..Dus nee, een batterij gaat niet meer energie kwijtraken omdat hij kouder is.
groet, Jan
Renske
op
13 september 2020 om 15:11
Oh oké, dus de batterij verliest geen warmte en de lagere spanning en energie in een koudere omgeving worden dus volledig veroorzaakt door de lagere snelheid van de chemische processen?
Renske
op
13 september 2020 om 15:16
Ik snap niet helemaal wat die formule ermee te maken heeft? Daar staat toch niks over warmte?
Theo de Klerk
op
13 september 2020 om 15:49
Elke stroom die loopt door een weerstand produceert een hoeveelheid energie en verliest die energie als alleen warmte maar ook als andere vormen van energie kan worden afgestaan. Bij een weerstand is er alleen opwarming (warmte), bij machines als wasmachines resulteert het in beweging, opwarming en wrijving.
Dus een batterij met inwendige weerstand die wordt gebruikt (er loopt een stroom) warmt zichzelf op met een hoeveelheid I2Rinw. Dat is iets anders dan zich (zoals een warmbloedig dier dat op vaste temperatuur wil blijven) vrijwillig opwarmen. Dat gebeurt niet, zoals eerder gezegd. Zonder aansluiting (geen stroom) koelt het af naar de omgevingstemperatuur. De energie die het dan afstaat komt van de trillende moleculen van de batterij (trilling geeft warmte) die minder hard gaan trillen.
Zoals een koudbloedig dier zou doen.
Dus een batterij met inwendige weerstand die wordt gebruikt (er loopt een stroom) warmt zichzelf op met een hoeveelheid I2Rinw. Dat is iets anders dan zich (zoals een warmbloedig dier dat op vaste temperatuur wil blijven) vrijwillig opwarmen. Dat gebeurt niet, zoals eerder gezegd. Zonder aansluiting (geen stroom) koelt het af naar de omgevingstemperatuur. De energie die het dan afstaat komt van de trillende moleculen van de batterij (trilling geeft warmte) die minder hard gaan trillen.
Zoals een koudbloedig dier zou doen.
Jan van de Velde
op
13 september 2020 om 15:50
Renske plaatste:
Oh oké, dus de batterij verliest geen warmteRenske plaatste:
de lagere spanning en energie in een koudere omgeving worden dus volledig veroorzaakt door de lagere snelheid van de chemische processen?Renske plaatste:
Ik snap niet helemaal wat die formule ermee te maken heeft? Daar staat toch niks over warmte?groet, Jan
Renske
op
13 september 2020 om 16:20
Aha, dus eigenlijk komt alles voort uit de inwendige weerstand van de batterij? Want als tenslotte de weerstand hoger wordt, gaat de batterij zelf meer energie gebruiken? Klopt het wat ik zeg?
Theo de Klerk
op
13 september 2020 om 16:52
Nee, je snapt het blijkbaar nog niet.
Er komt
- elektrische energie uit de batterij als deze is aangesloten. De interne weerstand produceert dan I2Rinw aan warmte. Niet aangesloten, dan geen elektrische energie.
De totale energie van de batterij die beschikbaar is voor warmte bestaat uit
- warmte energie in alle moleculen van de batterij a.g.v. de omgevingstemperatuur
- extra elektrische energie door stroom indien de batterij is aangesloten die wordt omgezet in extra warmte-energie
Wat dan gebeurt hangt van het verschil in temperatuur af. De buitenlucht is zo groot, dat die nauwelijks zal opwarmen. Al zet je een groot open vuur neer, de lucht als geheel (en zeker iets verder van het vuur) zal nauwelijks opwarmen. Een fikkie in Scheveningen is niet merkbaar in Noordwijk.
Als de batterij een hogere temperatuur heeft dan de omgeving dan koelt die af door energie af te staan waarmee de buitenlucht (nauwelijks) opwarmt en de batterij afkoelt. De afgestane energie is trillingsenergie van de moleculen en, als er een stroom loopt, elektrische energie in de interne weerstand.
Als de batterij een lagere temperatuur heeft dan de omgeving, dan warmt hij op doordat de moleculen energie opnemen en harder gaan trillen. Er ontstaat geen spontane elektrische energie.
Er komt
- elektrische energie uit de batterij als deze is aangesloten. De interne weerstand produceert dan I2Rinw aan warmte. Niet aangesloten, dan geen elektrische energie.
De totale energie van de batterij die beschikbaar is voor warmte bestaat uit
- warmte energie in alle moleculen van de batterij a.g.v. de omgevingstemperatuur
- extra elektrische energie door stroom indien de batterij is aangesloten die wordt omgezet in extra warmte-energie
Wat dan gebeurt hangt van het verschil in temperatuur af. De buitenlucht is zo groot, dat die nauwelijks zal opwarmen. Al zet je een groot open vuur neer, de lucht als geheel (en zeker iets verder van het vuur) zal nauwelijks opwarmen. Een fikkie in Scheveningen is niet merkbaar in Noordwijk.
Als de batterij een hogere temperatuur heeft dan de omgeving dan koelt die af door energie af te staan waarmee de buitenlucht (nauwelijks) opwarmt en de batterij afkoelt. De afgestane energie is trillingsenergie van de moleculen en, als er een stroom loopt, elektrische energie in de interne weerstand.
Als de batterij een lagere temperatuur heeft dan de omgeving, dan warmt hij op doordat de moleculen energie opnemen en harder gaan trillen. Er ontstaat geen spontane elektrische energie.
Jan van de Velde
op
13 september 2020 om 17:04
Renske plaatste:
Aha, dus eigenlijk komt alles voort uit de inwendige weerstand van de batterij? Want als tenslotte de weerstand hoger wordt, gaat de batterij zelf meer energie gebruiken? Klopt het wat ik zeg?We lopen hier met zijn drieën een groot risico een beetje langs elkaar heen te praten. Ik denk dat je het intussen wel goed bedoelt, maar wat je schrijft kan ook net zo goed er een beetje naast zitten.
Renske
op
13 september 2020 om 18:29
Ja, ik bedoel inderdaad dat de interne weerstand groter wordt als je hem in een koude omgeving ontlaadt. Door de verhoging van de interne weerstand, zal de batterij meer energie verliezen aan die interne weerstand (en dus aan warmte). Klopt dit?
Jan van de Velde
op
13 september 2020 om 19:25
Renske plaatste:
Ja, ik bedoel inderdaad dat de interne weerstand groter wordt als je hem in een koude omgeving ontlaadt.De interne weerstand is bij lagere temperatuur groter dan bij hogere (maar nog steeds 'normale') temperatuur. Daarvoor hoeft er geen stroom te lopen. Die interne weerstand is een eigenschap van die batterij bij dié temperatuur.
Een draad kan een weerstand van 0,5 Ω hebben. Maar daarvoor hoeft er geen stroom doorheen te lopen. Al ga je natuurlijk pas last krijgen van die weerstand als je er een stroom doorheen wil laten lopen. Maar het is een eigenschap van die draad, stroom of geen stroom.
Net zoiets als een "een fles cola weegt 1,6 kg" . Die fles weegt zoveel, maar dat merk je pas als je hem optilt, of een versnelling probeert te geven. Maar of je dat doet of niet, die fles heeft gewoon die massa van 1,6 kg. Dat is een eigenschap van die fles cola.
Door de verhoging van de interne weerstand, zal de batterij meer energie verliezen aan die interne weerstand (en dus aan warmte). Klopt dit?
Renske
op
13 september 2020 om 19:34
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Bedankt voor de hulp beide!