warmtewisselaar en condensaat
elwin stelde deze vraag op 17 mei 2020 om 14:57. Deze som snap ik niet goed:
In een warmtewisselaar zet je 3 kg stoom van 30 bar en 400 graden C volledig om in condensaat.
Hoeveel warmte staat de oververhitte stoom af?
Reacties
Jan van de Velde
op
17 mei 2020 om 15:12
Dag Elwin,
Zou dat wel lukken als dat 3 kg stoom van 400oC was op standaarddruk?
groet, Jan
Zou dat wel lukken als dat 3 kg stoom van 400oC was op standaarddruk?
groet, Jan
Theo de Klerk
op
17 mei 2020 om 15:13
Hoeveel warmte komt vrij bij afkoelen van stoom van 400º C naar 100º C?
Hoeveel warmte komt vrij als al die stoom condenseert tot water van 100º C?
Hoeveel energie komt vrij bij drukverlaging van 30 bar naar 1 bar?
Volledig condensaat lijkt me onmogelijk: dan zou een vacuum boven de vloeistof ontstaan die onmiddellijk leidt tot verdamping tot een gas met druk van ca 1 bar ontstaat bij 100ºC
Hoeveel warmte komt vrij als al die stoom condenseert tot water van 100º C?
Hoeveel energie komt vrij bij drukverlaging van 30 bar naar 1 bar?
Volledig condensaat lijkt me onmogelijk: dan zou een vacuum boven de vloeistof ontstaan die onmiddellijk leidt tot verdamping tot een gas met druk van ca 1 bar ontstaat bij 100ºC
elwin
op
17 mei 2020 om 15:27
Dit is de som die de meester opgaf..
In een warmtewisselaar zet je 3 kg stoom van 30 bar en 400 graden C volledig om in condensaat.
Hoeveel warmte staat de oververhitte stoom af?
echt waar niks meer en niks minder...
In een warmtewisselaar zet je 3 kg stoom van 30 bar en 400 graden C volledig om in condensaat.
Hoeveel warmte staat de oververhitte stoom af?
echt waar niks meer en niks minder...
Jan
op
18 mei 2020 om 11:37
elwin plaatste:
Hoeveel warmte staat de oververhitte stoom af?groet, jan
Edwin
op
18 mei 2020 om 11:50
Sorry
ik snap heel die som niet?
kunt u mij op weg helpen?
ik snap heel die som niet?
kunt u mij op weg helpen?
Theo de Klerk
op
18 mei 2020 om 12:24
Begin eerst maar eens te vertellen hoe jij denkt dat het moet of tot hoever je gekomen bent. Tot dusverre heb je een spervuur aan vragen gesteld maar nergens verder op gereageerd. Dit is geen voorzeg/antwoord-forum. We proberen je te laten inzien wat het probleem is, en hoe dat op te lossen. Liefst door jouw eigen (bijgestelde) ideeen.
Jan van de Velde
op
18 mei 2020 om 12:54
Edwin plaatste:
ik snap heel die som niet?
zolang je de boel niet gestructureerd aanpakt zul je ook nooit iets gaan snappen, tenzij je een sommetje krijgt dat een exacte kopie is van wat je eerder deed.
je moet hier, en overal, gewoon beginnen met gegevens op een rijtje te zetten en te zien welke (formujle)berekening je daarmee zou kunnen maken.
Dat hoeft niet altijd direct een eindantwoord te zijn, maar dat leidt je vaak al direct naar de tussenstappen die nodig zijn richting het antwoord.
Theo gaf al een paar van die tussenstappen aan, bijvoorbeeld deze tussenstap:
Theo de Klerk plaatste:
Hoeveel warmte komt vrij bij afkoelen van stoom van 400º C naar 100º C?We zitten niet over je schouder mee te kijken. Met alleen reacties als "snapputnie" zonder exact te vertellen welk stapje je niet begrijpt komen we geen meter verder.
groet, Jan
elwinh
op
18 mei 2020 om 12:57
sorry maar er staat niks in het boek over deze som?
kunt u mij een beetje op weg helpen?
Theo de Klerk
op
18 mei 2020 om 13:02
Hoeveel warmte komt vrij bij afkoelen van stoom van 400º C naar 100º C?
Hoeveel warmte komt vrij als al die stoom condenseert tot water van 100º C?
Hoeveel energie komt vrij bij drukverlaging van 30 bar naar 1 bar?
Hoeveel warmte komt vrij als al die stoom condenseert tot water van 100º C?
Hoeveel energie komt vrij bij drukverlaging van 30 bar naar 1 bar?
Edwin
op
18 mei 2020 om 13:06
ik ga wel thuis opzoeken
ik snap het niet goed
ik snap het niet goed
Theo de Klerk
op
18 mei 2020 om 13:14
Lees dan vooral je boek eens goed door over het deel over warmteleer. Als je die concepten snapt (en zo niet, mag je dat best vragen) dan worden veel sommen (zeker van het type dat jij stelt) hopelijk veel inzichtelijker.
In welke klas zit je trouwens?
Misschien ten overvloede help ik je het "spiegelingsprincipe" te herinneren/leren kennen. Psychologen herkennen hierin dat een hulpgever zich gedraagt als de hulpvrager. Doet de vrager zijn best om te antwoorden (ook al is het fout) dan zal de gever eerder bereid zijn extra moeite te doen te helpen. Reageert een vrager niet (alleen met "ik snap het niet - geef het antwoord") dan is de hulpgever ook minder geneigd steeds moeite te doen want die uitleg wordt niet opgepakt: alleen het antwoord is blijkbaar belangrijk (waarna je nog niets geleerd hebt). In die laatste situatie bevinden we ons blijkbaar.
In welke klas zit je trouwens?
Misschien ten overvloede help ik je het "spiegelingsprincipe" te herinneren/leren kennen. Psychologen herkennen hierin dat een hulpgever zich gedraagt als de hulpvrager. Doet de vrager zijn best om te antwoorden (ook al is het fout) dan zal de gever eerder bereid zijn extra moeite te doen te helpen. Reageert een vrager niet (alleen met "ik snap het niet - geef het antwoord") dan is de hulpgever ook minder geneigd steeds moeite te doen want die uitleg wordt niet opgepakt: alleen het antwoord is blijkbaar belangrijk (waarna je nog niets geleerd hebt). In die laatste situatie bevinden we ons blijkbaar.
Edwin
op
18 mei 2020 om 14:00
Ik doe dit eigenlijk voor iemand anders
maar ik vind het erg lief dat jullie hem willen helpen
hij doet de opl proces operator 3e jaar
maar ik vind het erg lief dat jullie hem willen helpen
hij doet de opl proces operator 3e jaar
Theo de Klerk
op
18 mei 2020 om 14:05
Laat hem dan de vragen beantwoorden. Dan komen we misschien verder. Het is toch wel handig als je als process operator weet wat je doet ipv "domweg" op knoppen te drukken.
elwin
op
18 mei 2020 om 14:06
ik zal het hem vragen
maar als hij die antwoorden weet op die vragen/sommen gaat hij naar de 4e klas.
maar als hij die antwoorden weet op die vragen/sommen gaat hij naar de 4e klas.
Theo de Klerk
op
18 mei 2020 om 14:36
Als hij ze niet weet te produceren is het misschien terecht dat hij niet naar de 4e klas gaat. Daar gaat hij zich dan niet gelukkig voelen want er wordt daar uitgegaan van kennis uit de 3e. En als je die niet hebt, kun je beter de 3e nog eens overdoen of bijtijds meer moeite steken in de vakken zodat je met gerust gevoel naar de 4e kan.
De 4e klas is geen recht - je moet het wel zelf verdienen.
De 4e klas is geen recht - je moet het wel zelf verdienen.