Vallende kegels

L stelde deze vraag op 26 maart 2020 om 22:10.

Hallo,

Ik moet voor het vak natuurkunde op school een praktische opdracht doen over vallende kegels. De onderzoeksvraag die ik moet beantwoorden is: “Wat is het verband bij een vallende kegel tussen de massa van de kegel en de eindsnelheid?”. Tijdens de proef heb ik de eindsnelheden van papieren kegels met verschillende massa’s gemeten. Nu loop ik jammer genoeg vast bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag. Ik vraag me af wat de juiste aanpak is voor het beantwoorden van deze vraag. Ik weet dat ik uiteindelijk een grafiek moet opstellen, maar welke gegevens en in welke vorm hiervoor ik hiervoor moet gebruiken, weet ik niet. Ook heb ik gezien dat er voor mij al meerdere personen zijn geweest met vragen over soortgelijke proeven, echter gingen deze vooral over het berekenen van de Cw-waarde. 

Alvast bedankt voor de reacties. 

Bijlagen:

Reacties

Jan van de Velde op 26 maart 2020 om 22:53

L plaatste:

Hallo,

“Wat is het verband bij een vallende kegel tussen de massa van de kegel en de eindsnelheid?”.

dan is de eerste stap (na alle metingen) om dan ook maar eens in een grafiek die eindsnelheid uit te zetten tegen de massa, dan wordt dat verband zichtbaar.  En daarmee spelen om te zien of je er ongeveer een rechte van kunt maken door een van die twee variabelen niet gewoon, maar in het kwadraat, wortel of bedenk het maar te zetten. Als je netjes gemeten hebt en darbij geen denk- of systematische fouten hebt gemaakt moet je zo aan een mooie rechte kunnen komen. Daarna zouden we eens kunnen proberen te verklaren waarom dat dan zo is. 

groet, Jan
L op 27 maart 2020 om 11:16
Beste Jan,

Bedankt dat u mij wil helpen. Ik heb in de bijlage de grafieken gevoegd. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je een van de twee variabelen mag veranderen. En klopt het dat het antwoord op de onderzoeksvraag een rechtevenredig verband is? 

Groet,

L
Jan van de Velde op 27 maart 2020 om 12:02

L plaatste:

 Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je een van de twee variabelen mag veranderen.
Dag L,

als je wil onderzoeken welk effect de ene variabele heeft op de andere dan kun je toch niet anders dan die ene variabele te veranderen en zien hoe de andere daarop reageert? 

Als jij wil weten wat het effect is van harder fietsen op de tijd die je nodig hebt om opschool te geraken, dan zul je de ene keer harder moeten fiesen, de andere ker zachter, en kijken wat voor tijden dat oplevert....

L plaatste:

En klopt het dat het antwoord op de onderzoeksvraag een rechtevenredig verband is? 


Nee. Rechtevenredig zou betekenen dat wanneer de massa drie keer zo groot wordt, de eindsnelheid óók drie keer zo groot wordt. En dat is heel erg duidelijk NIET het geval.
zie jouw eerste diagram, waarin ik met rode stippellijn een veel beter passende curve heb getekend. Jouw rechte is daar onverdedigbaar




L op 27 maart 2020 om 13:10
Beste Jan, 

Bedankt voor de uitleg. Ik denk nu dat het verband tussen de massa en de eindsnelheid een wortelverband is. De curve die u heeft getekend komt voor mijn gevoel het meest overeen met dit verband. Klopt dit? 

Groet, 

L
L op 27 maart 2020 om 13:23
Beste Jan, 

Zou u misschien ook nog kunnen uitleggen hoe u de gestippelde rode curve heeft getekend? 

Groet, 

L
Jan van de Velde op 27 maart 2020 om 14:07
Dat is maar een schatting, op basis van de theorie en jouw metingen. Jij mag daar in geen geval een rechte tekenen, dat past totaal niet bij die meetpunten. 

Voor jou is de opdracht om het verband te vinden uit jouw metingen, niet uit de theorie: want daar ben jij in deze proef nou juist naar op zoek. Jouw tweede diagram is een prima stap daarin, afgezien van meetfouten komt daar een prima rechte uit. 

Op basis van hoe je die snelheid daar op die verticale as zette, zodat de grafiek recht werd, weet je nu ook of je te maken te had met een evenredigverband, wortelverband, kwadratisch verband, logaritmisch verband of wat ook....
L op 27 maart 2020 om 15:02
Ik weet nu niet zo goed of het een wortelverband is of een kwadratisch verband. 
Jan van de Velde op 27 maart 2020 om 16:01
dag L,

ja, da's een goeie natuurlijk. 

zie hier:

https://wetenschapsschool.nl/chapter/Wiskunde_1_Grafieken.html

groet, jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)