anoniem
stelde deze vraag op
12 december 2019 om 10:03.
Hoi,
Hoe bereken je de versnelling in horizontale richting en in de verticale richting? De situatie is in de vorm van het weggooien van een dartpijl. We zijn een coach bestand aan het maken en weten niet zo goed hoe we de versnelling in beide richtingen moeten berekenen en waar de zwaartekracht moet? Is er een zwaartekracht in de x en y richting?
Reacties
Theo de Klerk
op
12 december 2019 om 10:49
Elke vector V die onder een hoek φ staat met de grond ontbind je als
Vx = V cos φ Vy = V sin φ
en V = √( Vx2 + Vy2)
Bij veranderingen in een tijdsbestek van Δt (de modelleer-rekenstap in Coach) is steeds V(nieuw) = V(vorig) + ΔV
En hoe groot ΔV is moet je berekenen uit allerlei aannamen. Voor een snelheid geldt vaak Δv = a Δt (en dat doe je voor vx en vy)
De zwaartekracht "moet" nergens, maar is een kracht op een massa en die kracht wijst naar beneden. Als de zwaartekrachtversnelling g is, dan is gy = -9,81 en gx = 0 zodat een totale versnelling gelijk is aan ay = gy + aoverig