Fz en a

anoniem stelde deze vraag op 12 december 2019 om 10:03.
Hoi,

Hoe bereken je de versnelling in horizontale richting en in de verticale richting? De situatie is in de vorm van het weggooien van een dartpijl. We zijn een coach bestand aan het maken en weten niet zo goed hoe we de versnelling in beide richtingen moeten berekenen en waar de zwaartekracht moet? Is er een zwaartekracht in de x en y richting?

Reacties

Theo de Klerk op 12 december 2019 om 10:49
Elke vector  V die onder een hoek φ staat met de grond ontbind je als

Vx = V cos φ
Vy = V sin φ

en V = √( Vx2 + Vy2)

Bij veranderingen in een tijdsbestek van Δt (de modelleer-rekenstap in Coach) is steeds
V(nieuw) = V(vorig) + ΔV

En hoe groot ΔV is moet je berekenen uit allerlei aannamen. Voor een snelheid geldt vaak   Δv = a Δt  (en dat doe je voor vx en vy)

De zwaartekracht "moet" nergens, maar is een kracht op een massa en die kracht wijst naar beneden. Als de zwaartekrachtversnelling g is, dan is gy = -9,81 en gx = 0 zodat een totale versnelling gelijk is aan
ay = gy + aoverig 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft achttien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)