Krachten

Henry stelde deze vraag op 02 november 2019 om 11:17.

Kan iemand eens kijken of ik oefening 2 wel juist heb opgelost?
Alvast bedankt. 




Reacties

Theo de Klerk op 02 november 2019 om 12:10
a) normaalkracht wordt hier eerder "luchtwrijving" genoemd. "Normaalkracht" is gereserveerd voor krachten die tegengesteld werken aan het gewicht (als iets ergens op drukt)

b) normaalkracht wordt hier "opwaartse kracht" genoemd. De resulterende kracht  Fopw - Fzw > 0 want stijgt

c) Gevraagd werd krachten in de bewegingsrichting. Die is hier dan horizontaal. Zwaartekracht telt dus niet mee. Wrijvingskracht? Waarvan? Grond? Lucht?

d) zie b)

e) wrijvingskracht van wat?  Motor werkt niet meer (ontkoppeld) want er wordt geremd.

f) gewicht op tapijt is niet een kracht in de bewegingsrichting. Zie c)
Henry op 02 november 2019 om 12:43
Zeer bedankt!

Theo de Klerk plaatste:

Fopw - Fzw < 0 want stijgt

Sorry dit snap ik niet zo goed. Is het niet:
Fopw - Fzw > 0 want stijgt?

Theo de Klerk plaatste:

Wrijvingskracht? Waarvan? Grond? Lucht?

grond, toch?

Theo de Klerk plaatste:


wrijvingskracht van wat?  Motor werkt niet meer (ontkoppeld) want er wordt geremd.


Kracht van auto op grond en wrijvingskracht van grond?

Theo de Klerk plaatste:


gewicht op tapijt is niet een kracht in de bewegingsrichting. Zie c)

Gaat het dan om de duwkracht van iets of iemand op de knikker?

Alvast bedankt.
Theo de Klerk op 02 november 2019 om 13:33
>Fopw - Fzw > 0 want stijgt?

Ja. Ik had de krachten omgedraaid, maar dan moet je ook < in > veranderen. Goed gezien. Ik heb mijn antwoord dienovereenkomstig aangepast!
Jan van de Velde op 02 november 2019 om 13:45

Henry plaatste:

Zeer bedankt!

Theo de Klerk plaatste:

Fopw - Fzw < 0 want stijgt

Sorry dit snap ik niet zo goed. Is het niet:
Fopw - Fzw > 0 want stijgt?

inderdaad, moet een typefoutje van Theo zijn

overigens is de met afstand belangrijkste reden dat die bel wordt afgeremd bij het opstijgen de vloeistofweerstand (vergelijkbaar met luchtweerstand op bijvoorbeeld de parachute, maar nu honderden malen zo sterk vanwege de honderden malen grotere dichtheid)

Zwaartekracht op de luchtbel is nagenoeg verwaarloosbaar, de strijd gaat eerder tussen opwaartse kracht en vloeistofweerstand

Henry plaatste:

Theo de Klerk plaatste:

Wrijvingskracht? Waarvan? Grond? Lucht?

grond, toch?

Dat zou zo zijn indien je met geblokkeerde wielen trachtte te fietsen (zoals bijv in een slip). Luchtweerstand en rolwrijving werken tegen.

Henry plaatste:


Theo de Klerk plaatste:

wrijvingskracht van wat?  Motor werkt niet meer (ontkoppeld) want er wordt geremd.


Kracht van auto op grond en wrijvingskracht van grond?
kracht van auto op de grond is een zwaartekracht, die staat haaks op de bewegingsrichting en doet dus niet mee. Die wrijvingskracht van de grond doet weer niet direct mee (net als bij die fiets), wrijvingskracht tussen remschoen en remschijf wèl. En net als bij die fiets, maar minder dan die remmen, de luchtweerstand en rolwrijving.

Henry plaatste:

Theo de Klerk plaatste:

gewicht op tapijt is niet een kracht in de bewegingsrichting. Zie c)

Gaat het dan om de duwkracht van iets of iemand op de knikker?

van die haartjes van dat tapijt ja. Dit mag je vatten onder de noemer rolwrijving.

groet, Jan

Henry op 02 november 2019 om 15:35

Theo de Klerk plaatste:

>Fopw - Fzw > 0 want stijgt?

Ja. Ik had de krachten omgedraaid, maar dan moet je ook < in > veranderen. Goed gezien. Ik heb mijn antwoord dienovereenkomstig aangepast!
Dat is geen probleem, bedankt!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft elf appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)