bergtrein examen 2004 tijdvak 1 opdr 2

eylen stelde deze vraag op 24 oktober 2019 om 12:50.

Hallo,

waarom wordt Fw kleiner getekend dan Fm als er een cinstante snelheid is. Is het dan niet de regel dat Fres= 0 dus Fw=Fm?


Reacties

Jan van de Velde op 24 oktober 2019 om 13:34
dag Eylen,

er is behalve Fw nog een kracht die langs de helling naar beneden wijst ....

groet, Jan
eylen op 24 oktober 2019 om 15:20
ja de evenwijdige zwaartekracht maar ik dacht dat je dat niet moest meetellen omdat het een component is van een kracht
Jan van de Velde op 24 oktober 2019 om 16:30
Het zou toch heel raar zijn  die niet mee te tellen, want dan zou je in de echte wereld moeiteloos elke helling op kunnen. Dus dat is precies wat die trein effectief naar beneden trekt, en dus een kracht die duidelijk door de motor overwonnen moet worden.

Teken maar eens twee van die ontbindingen, eentje voor een minder steile helling, en eentje voor een steilere. Meet die componenten op en je weet meteen waarom je moeilijker een steilere helling op gaat. 
Theo de Klerk op 24 oktober 2019 om 18:26
en je hebt gelijk als je zegt "ik tel de zwaartekracht en niet zijn componenten".
Alleen je hebt de componenten langs/loodrecht op de helling nodig om te bepalen welke krachten dan werken (en evenwijdig werkt tegen de wrijvingskracht).
Maar dan geldt "ik tel de componenten en niet de zwaartekracht zelf".

Het is altijd het een of het ander. Er is maar 1 kracht, maar die kun je in componenten ontbinden. Samen geven die componenten weer die ene kracht.
Het is als met een kilo suiker: je kunt het in 200 en 800 gram verdelen, maar samen blijft het 1 kg en niet ineens 2 kg.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft veertien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)