kracht op een (vacuüm)pak koffie
Roos stelde deze vraag op 15 oktober 2019 om 21:28.
Reacties
Roos
op
15 oktober 2019 om 21:34
Dus bij vraag 4 heb ik dit gedaan: 20*10*5= 1000 cm3 dus 0,001m3
ik ga dan F= p*g*v gebruiken
ik heb p niet dus ik dacht ik gebruik dan P= p*g*h
en h = 5 cm
1 bar= 10^5 pa
dus 10^5= p* 9.81* 0.05
p= 2038735
en dan 0.001 * 9.81* 2038735
maar het klopt niet
ik ga dan F= p*g*v gebruiken
ik heb p niet dus ik dacht ik gebruik dan P= p*g*h
en h = 5 cm
1 bar= 10^5 pa
dus 10^5= p* 9.81* 0.05
p= 2038735
en dan 0.001 * 9.81* 2038735
maar het klopt niet
Theo de Klerk
op
15 oktober 2019 om 21:39
4
kracht = druk x oppervlak (want druk = kracht/oppervlak).
De druk is op het pak bijna overal gelijk: 1 bar. Het oppervlak kun je uitrekenen.
Dan is de totale kracht ook bekend (dat de helft naar links en naar rechts wijst en ditto boven/onder zorgt ervoor dat het pak zelf netto geen kracht ondervindt om te bewegen. Maar die krachten kunnen het pak wel indrukken als het geen weerstand biedt - dat zie je ook als bij veranderend weer de luchtdruk verandert en plotseling afgesloten plastic flessen (die hun druk behouden) opzwellen of indeuken door de veranderde buitendruk).
kracht = druk x oppervlak (want druk = kracht/oppervlak).
De druk is op het pak bijna overal gelijk: 1 bar. Het oppervlak kun je uitrekenen.
Dan is de totale kracht ook bekend (dat de helft naar links en naar rechts wijst en ditto boven/onder zorgt ervoor dat het pak zelf netto geen kracht ondervindt om te bewegen. Maar die krachten kunnen het pak wel indrukken als het geen weerstand biedt - dat zie je ook als bij veranderend weer de luchtdruk verandert en plotseling afgesloten plastic flessen (die hun druk behouden) opzwellen of indeuken door de veranderde buitendruk).
Theo de Klerk
op
15 oktober 2019 om 21:44
>Dus bij vraag 4 heb ik dit gedaan: 20*10*5= 1000 cm3 dus 0,001m3
Het gaat om het OPPERVLAK en niet om de inhoud. Dus 2 x (20x10) + 2 x (20x5) + 2x(10x5) cm2
>ik heb p niet dus ik dacht ik gebruik dan P= p*g*h
Huh? pgh? Of ρgh? Je schudt ook maar wat uit je mouw zonder na te denken. Wat stellen die dingen voor? Hooguit een zwaartekracht op 1 m3 materie voor ρg . Maar die h??? Toevallig E = mgh in gedachten? Nergens te gebruiken hier. Bij even nadenken kom je daar ook wel achter.
Het gaat om het OPPERVLAK en niet om de inhoud. Dus 2 x (20x10) + 2 x (20x5) + 2x(10x5) cm2
>ik heb p niet dus ik dacht ik gebruik dan P= p*g*h
Huh? pgh? Of ρgh? Je schudt ook maar wat uit je mouw zonder na te denken. Wat stellen die dingen voor? Hooguit een zwaartekracht op 1 m3 materie voor ρg . Maar die h??? Toevallig E = mgh in gedachten? Nergens te gebruiken hier. Bij even nadenken kom je daar ook wel achter.
Roos
op
15 oktober 2019 om 21:47
Dus bij vraag 4 moet je 20x10= 200 cm2 dus 0.2m2
kracht= druk * oppervlak dus 1*0.2?
Ik snap niet zo goed wat ik met de buitenluchtdruk moet doen.
kracht= druk * oppervlak dus 1*0.2?
Ik snap niet zo goed wat ik met de buitenluchtdruk moet doen.
Roos
op
15 oktober 2019 om 21:48
Ohhh 😮 okay nu snap ik het
Theo de Klerk
op
15 oktober 2019 om 21:51
>Dus bij vraag 4 moet je 20x10= 200 cm2 dus 0.2m2
Dat is voor de kracht die op 1 oppervlak van 20 x 10 cm2 staat. En er zijn 6 vlakken bij een pak koffie.
>Ik snap niet zo goed wat ik met de buitenluchtdruk moet doen.
Die levert een kracht op alle zijden van het pak.
Welke kracht? Nou kracht = luchtdruk x oppervlak koffiepak-zijkant.
En dat op 6 vlakken!
Dat is voor de kracht die op 1 oppervlak van 20 x 10 cm2 staat. En er zijn 6 vlakken bij een pak koffie.
>Ik snap niet zo goed wat ik met de buitenluchtdruk moet doen.
Die levert een kracht op alle zijden van het pak.
Welke kracht? Nou kracht = luchtdruk x oppervlak koffiepak-zijkant.
En dat op 6 vlakken!
Roos
op
15 oktober 2019 om 21:55
Ik dacht dat je de buitenluchtdruk kon gebruiken en dat de 5cm voor de diepte stond, waardoor ik kan op p=p*g*h kwam
Theo de Klerk
op
15 oktober 2019 om 21:58
En wat heeft die diepte er nu mee te maken? De lucht drukt OP het pak. Niet door het pak heen. Om over de pg factoren nog maar te zwijgen. Waar komt die gravitatieversnelling g nu ineens weer vandaan?
Roos
op
15 oktober 2019 om 22:12
Kan je me uitleggen wanneer ik welke formule moet gebruiken? Ik dacht dat ik het zo maar kon gebruiken.
Theo de Klerk
op
15 oktober 2019 om 22:16
Nee dat kan ik niet. Of wel: je gebruikt NOOIT zo maar een formule omdat in een tekst een letter staat die ook in een formule wordt gebruikt.
Je moet eerst snappen wat de situatie is. Beredeneren wat voor krachten / energieen enz daarbij van belang zijn. Dan ga je kijken of je daar iets meer van weet en of er een formule is die voor die kracht of energie of wat ook van belang kan zijn.
Gewoon met formules zwaaien is typisch gedrag van mensen die al bij voorbaat zeggen "natuurkunde is moeilijk en ik snap er niks van". Auto rijden en fiets rijden is ook moeilijk totdat je je erin verdiept en begrijpt wanneer je wat moet doen.
Zonder nadenken achterstevoren op de bagagedrager gaan zitten of in de auto de knop voor de ruitenwisser om te draaien getuigt niet van enig inzicht. Fiets noch auto komen er door in beweging.
Je moet eerst snappen wat de situatie is. Beredeneren wat voor krachten / energieen enz daarbij van belang zijn. Dan ga je kijken of je daar iets meer van weet en of er een formule is die voor die kracht of energie of wat ook van belang kan zijn.
Gewoon met formules zwaaien is typisch gedrag van mensen die al bij voorbaat zeggen "natuurkunde is moeilijk en ik snap er niks van". Auto rijden en fiets rijden is ook moeilijk totdat je je erin verdiept en begrijpt wanneer je wat moet doen.
Zonder nadenken achterstevoren op de bagagedrager gaan zitten of in de auto de knop voor de ruitenwisser om te draaien getuigt niet van enig inzicht. Fiets noch auto komen er door in beweging.
Jan van de Velde
op
15 oktober 2019 om 22:33
dag Roos,
hoe je dit soort dingen oplost:
1) ken je definities: druk is een kracht verdeeld over een oppervlak
2) kijken we naar de gegevens dan zien we een
kracht gevraagd, druk gegeven, nou, dan zou het fijn zijn een oppervlak te hebben want die drie dingen hangen volgens kennispunt 1) samen.
Groet, Jan
hoe je dit soort dingen oplost:
1) ken je definities: druk is een kracht verdeeld over een oppervlak
2) kijken we naar de gegevens dan zien we een
- druk IN het pak van 0 bar, ("...vacuüm...")
- druk BUITEN het pak 1,0 bar
- en we hebben lengte, breedte en hoogte van dat pak
kracht gevraagd, druk gegeven, nou, dan zou het fijn zijn een oppervlak te hebben want die drie dingen hangen volgens kennispunt 1) samen.
- Brugklasmeetkunde, bereken de totale oppervlakte van het pak
- Nu pas schakelen we in de formulemodus: p=F/A
- verbouwen
- zorgen voor omrekenen naar standaardeenheden
- invullen, uitrekenen goeie (standaard)eenheid erachter, klaar
Groet, Jan
roos
op
15 oktober 2019 om 23:01
dankjewel voor je geduld en uitleg. Ik zal volgende keer een nieuw onderwerp starten.
Roos
Roos