Vleugelprofiel

capr stelde deze vraag op 16 juni 2019 om 22:14.

 Elk vleugelprofiel heeft zijn eigen zogeheten liftcoëfficiënt (CL) en weerstandscoëfficiënt (CD). Zo ook dit Clark-Y profiel. Dit zijn coëfficiënten waarbij de invalshoek en de geometrische eigenschappen van de vleugel zijn vertaald naar een enkel getal. Deze coëfficiënten zijn dus afhankelijk van de invalshoek en de vorm van de vleugel. 

D=CD∙12ρv2∙S

Waarbij: ρ = de luchtdichtheid, v = de luchtsnelheid en S = het vleugeloppervlak

Aan de hand van de resultaten krijg je voor enkele invalshoeken een negatieve CD-waarde.  Is dit reëel? Waarom wel/niet????

Reacties

Theo de Klerk op 16 juni 2019 om 23:06
Dit soort vragen over vleugelprofielen gaan ver buiten de opzet van deze vraagbaak en zijn nogal specialistisch voor lucht- en ruimtevaart.
De invalshoek lijkt hier geen deel van de berekening voor de gegeven formule (en wat D is wordt ook niet verklaard (drag?), tenzij dit CL moet zijn).
Een weerstand zal nooit negatief zijn (dan is het geen weerstand meer) en zeker in lucht zal dit altijd een weerstand opleveren (drag) voor elke vleugel die er doorheen beweegt. Een negatieve waarde lijkt gebruik van de formule buiten het bedoelde gebied van toepassing. 
Zo kun je ook tijd achteruit laten lopen in relativiteit hoewel dat tegen de context van de relativiteitstheorie ingaat. 

Zie http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=clarky-il voor model-berekeningen
of https://en.wikipedia.org/wiki/Clark_Y voor algemene info

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)