Vraag over Aviation
RC2001 stelde deze vraag op 15 juni 2019 om 16:46.Kan iemand mij helpen met de volgende vraag?
Ik heb de waarde van N en A, maar ik snap niet wat ik er mee moet doen.
met behulp van N en A kunnen we de Lift (L) en de Weerstand (Drag - D) van het vleugelprofieluitrekenen. De lift staat loodrecht op de vliegrichting en de weerstand loopt er parallel aan. In de figuur hierboven is N de Normaalkracht en A de Axiaalkracht. Beide zijn het schuine krachten enwe kunnen deze splitsen in een verticale als een horizontale richting. De Normaalkracht draagt bij aande Lift (L), maar helaas ook aan de weerstand. Hetzelfde geldt voor de Axiaalkracht. Deze axiaalkrachtzorgt ervoor dat de Lift (L) afneemt en de Weerstand (D) toeneemt.
L=N∙cos(α)−A∙sin(α)
D=N∙sin(α)+A∙cos(α¿)¿
Bereken L en D voor alle invalshoeken uit het filmpje en vul de waarden in in de tabel.
Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen met de alle waarden van N en A
Hier zijn 2 waarden: N= 5,18 A=0,429
Dankjewel alvast!
Reacties
RC2001 plaatste:
Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen met de alle waarden van N en A
Hier zijn 2 waarden: N= 5,18 A=0,429
stomweg invullen in die formules (die met kennis van het ontbinden en samenstellen van krachten overigens prima zelf op te stellen zijn) samen met de bij de betreffende N en A behorende hoek alfa.
en dan ontstaat er vanzelf een tabel:
alfa Lift Drag
30º ... N .... N
20º ... N .... N
groet, Jan
Is er misschien meer uitleg mogelijk ?
(Dit is een onderdeel van mijn nieuwe studie in september als je je afvraagt waarom ik dit dan maak)
RC2001 plaatste:
..//..
L=N∙cos(α)−A∙sin(α)
..//..
Hier zijn 2 waarden: N= 5,18 A=0,429
..//..
dan wordt het dus
L = 5,18 x cos(20) - 0,429 x sin(20) = 4,72 N
En daarmee praten we over een klein modelvliegtuigje.
Groet, Jan
Stom dat ik dit niet zag....
De lift staat loodrecht op de airflow (en dus loodrecht op de vleugel, niet vertikaal omhoog) en de drag hier loodrecht op. De ontbinding in componenten is dan een andere. De normaalkracht N staat weliswaar loodrecht ("normaal") op een oppervlak, maar hier is essentieel dat het gewicht van het vliegtuig door de lift minimaal wordt opgeheven. I.pv. de kracht N lijkt me een -G (=mg) meer op zijn plaats.