Reacties
Jan van de Velde
op
20 mei 2019 om 21:11
Dag Casper,
heb je eerst vraag A al eens uitgerekend?
zo ja, wat vond je daar?
5,34 GJ
groet, Jan
heb je eerst vraag A al eens uitgerekend?
zo ja, wat vond je daar?
5,34 GJ
groet, Jan
Theo de Klerk
op
21 mei 2019 om 01:07
Kom je verder als je weet dat 56 L = 56 dm3 = 56 x 10-3 m3 ?
casper
op
21 mei 2019 om 21:14
Dus?:
0,056 kubieke m / 0,60 kubieke m x 100% = 9,33%?
0,056 kubieke m / 0,60 kubieke m x 100% = 9,33%?
Jan van de Velde
op
21 mei 2019 om 21:44
Zo deel je volume water door volume gas. En je doel is een energierendement.....
Dat zal'm dus vast niet zijn.
B komt niet voor niks na A.
dus, hoe heb je A uitgewerkt?
Dat zal'm dus vast niet zijn.
B komt niet voor niks na A.
dus, hoe heb je A uitgewerkt?
Casper
op
21 mei 2019 om 22:51
56 L = 56 Kg.
56 kg x 4180 J x ( 72* - 15* ) = 13,3 MJ.
56 kg x 4180 J x ( 72* - 15* ) = 13,3 MJ.
Jan van de Velde
op
21 mei 2019 om 23:55
OK, dat is je nuttige energie voor één bad.
Nou nog eens uitrekenen wat dat aan chemische energie uit aardgas heeft gekost
begint goed maar hoe ga jij van 0,6 m³ aardgas naar 2,16 MJ energie die je daaruit haalt? Want dat zit er mijlen naast. Zo zou je minder warmte uit dat aardgas halen dan er in je bad is terechtgekomen, en dat kan natuurlijk nooit.
Maak er trouwens intussen ook een goeie gewoonte van om je formules erbij te noteren, en volledige berekeningen, want ".... m³ = ..... MJ" is gierende onzin.
2,5 uur is ook geen 300 km, ook al rijd je 120 km/h.
niet 2,5 h = 300 km, maar:
t = 2,5 h
v =120 km/h
s= v·t = 120 x 2,5 = 300 km.
Zo houd je bij wat welk getal betekent, en kun je het makkelijk terugvinden om in verdere berekeningen te gebruiken, in plaats van het spoor bijster te raken in een mist van cijfers bij meerstappenberekeningen.
Nou nog eens uitrekenen wat dat aan chemische energie uit aardgas heeft gekost
Casper plaatste:
verbruikt = 0,60 kubieke meter
0,60 kubieke meter = 2,16 MJ = 2160000 J
Maak er trouwens intussen ook een goeie gewoonte van om je formules erbij te noteren, en volledige berekeningen, want ".... m³ = ..... MJ" is gierende onzin.
2,5 uur is ook geen 300 km, ook al rijd je 120 km/h.
niet 2,5 h = 300 km, maar:
t = 2,5 h
v =120 km/h
s= v·t = 120 x 2,5 = 300 km.
Zo houd je bij wat welk getal betekent, en kun je het makkelijk terugvinden om in verdere berekeningen te gebruiken, in plaats van het spoor bijster te raken in een mist van cijfers bij meerstappenberekeningen.
casper
op
22 mei 2019 om 21:14
1kubieke meter = 3,6 MJ.
met dat heb ik het berekent, en nu?
met dat heb ik het berekent, en nu?
Jan van de Velde
op
22 mei 2019 om 23:48
casper plaatste:
1kubieke meter = 3,6 MJ.Je bedoelt dat de verbrandingswarmte van aardgas 3,6 MJ/m³ is?
Geen idee welk tabellenboek je daarvoor gebruikt, maar voor methaan is dat om en nabij 36 MJ/m³ (geen 3,6) en overigens is aardgas geen (pure)methaan, voor Slochterengas dat in Nederland en Vlaanderen veel gebruikt wordt is dat eerder 32 MJ/m³.
dus Ein voor één badderbeurt wordt dan 0,6 x 32 = 19,2 MJ
nu heb je twee energieën, en die kun je wèl samen in die rendementsformule stoppen
en dat noteer je dan netjes zó
casper
op
23 mei 2019 om 15:14
Ah, super thanks jan! Je legt het top uit.
alleen opgave c nog...
c) ja, er wordt energie bespaard. Dat weet ik omdat er IN het tekstje staat dat de combiketel een hogere rendement heeft. Hoeveel bespaart het?
Dat vind ik nogal moeilijk om te berekenen.
ik dacht:
0,45 m3 = 14,4 MJ
0,60 m3 = 19,2 MJ
14,4 MJ / 29,2 MJ x 100%= 75%.
maardat klopt niet, hoe moet het?
alleen opgave c nog...
c) ja, er wordt energie bespaard. Dat weet ik omdat er IN het tekstje staat dat de combiketel een hogere rendement heeft. Hoeveel bespaart het?
Dat vind ik nogal moeilijk om te berekenen.
ik dacht:
0,45 m3 = 14,4 MJ
0,60 m3 = 19,2 MJ
14,4 MJ / 29,2 MJ x 100%= 75%.
maardat klopt niet, hoe moet het?
Jan van de Velde
op
23 mei 2019 om 16:23
kijk nou eens wat je uitrekent:
je rekent uit hoeveel procent je nog gebruikt vergeleken met vroeger.
Maar was dat de vraag?
je rekent uit hoeveel procent je nog gebruikt vergeleken met vroeger.
Maar was dat de vraag?
casper
op
23 mei 2019 om 16:30
Ah, dat zie ik. Maar zou u misschien uw berekeningen kunnen laten zien? Want ik kom er maar niet uit!
en inderdaad, geen percentage.
en inderdaad, geen percentage.
Casper
op
23 mei 2019 om 16:39
Oh is het 0,60 kubieke meter - 0,45 kubieke meter?
Jan van de Velde
op
23 mei 2019 om 17:07
per bad ja.
maar ook dat is nog niet helemaal de vraag,
LEES!!!!
wàt werd er bespaard?
maar ook dat is nog niet helemaal de vraag,
LEES!!!!
wàt werd er bespaard?
Casper
op
23 mei 2019 om 17:10
oei, ik lees de vraag nu al meerdere keren achter elkaar. Maar, ik snap nog steeds niet hoe je op het antwoord moet komen....
immers snap ik dr vraag wel.
immers snap ik dr vraag wel.
Jan van de Velde
op
23 mei 2019 om 19:51
Casper plaatste:
immers snap ik dr vraag wel.- wàt moet ik dus uitrekenen?
- welke eenheid hoort daarbij?
- welke getallen die daarmee te maken hebben heb ik ter beschikking om een antwoord in die eenheid te berekenen?
Casper
op
23 mei 2019 om 19:53
Ja ik kom er echt niet uit ;(
Arno
op
23 mei 2019 om 20:09
Er wordt verteld dat je bij het gebruik van een combiketel 0,45 m³ aardgas per douchebeurt nodig hebt. Je hebt al berekend hoeveel m³ aardgas je nodig hebt bij het gebruik van een geiser als je een totaal van 400 badbeurten hebt. Hoeveel m³ aardgas verbruik je bij een totaal van 1200 douchebeurten? Als er inderdaad energie bespaard wordt, hoeveel is die energiebesparing dan?
casper
op
23 mei 2019 om 20:12
Ah,
1200-400= 800. Dus er worden 800 douche beurten bespaart.
Verder.... 😬😬😬
1200-400= 800. Dus er worden 800 douche beurten bespaart.
Verder.... 😬😬😬
Arno
op
24 mei 2019 om 23:38
Jan heeft al aangegeven hoeveel energie door het aardgas moet worden geleverd bij 1 badbeurt, waarbij je dus nog van de geiser gebruik maakt. Bij 400 badbeurten per jaar weet je dus hoeveel energie in 1 jaar door het aardgas moet worden geleverd.
Als je uitgaat van een verbrandingswarmte van 32 MJ/m³ en als je weet dat je 0,45 m³ aardgas per douchebeurt nodig hebt, hoeveel energie wordt er dan per douchebeurt door het aardgas geleverd? Hoeveel is dat per jaar als je van 1200 douchebeurten per jaar uitgaat? Als er inderdaad energie bespaard wordt, hoeveel is die energiebesparing dan?
Casper
op
25 mei 2019 om 14:52
Ik snap dit exht niet Arno. Wat je allemaal zegt, sorry...
;(
;(
Arno
op
25 mei 2019 om 16:27
Laten we een en ander eens systematisch opschrijven:
aantal m³ aardgas per badbeurt bij gebruik geiser: 0,60
aantal badbeurten per jaar: 400
aantal m³ aardgas per jaar bij gebruik geiser: 400·0,60 = 40·6 = 240
geleverde energie door aardgas per jaar bij gebruik geiser: 32·240 MJ = 7680 MJ = 7,68 GJ, waarbij 1 GJ = 1000 MJ
aantal m³ aardgas per douchebeurt bij gebruik combiketel: 0,45
aantal douchebeurten per jaar: 1200
aantal m³ aardgas per jaar bij gebruik combiketel: 1200·0,45 = 600·0,9 = 540
Is er aan de hand van deze gegevens dus wel of niet sprake van energiebesparing?
aantal m³ aardgas per badbeurt bij gebruik geiser: 0,60
aantal badbeurten per jaar: 400
aantal m³ aardgas per jaar bij gebruik geiser: 400·0,60 = 40·6 = 240
geleverde energie door aardgas per jaar bij gebruik geiser: 32·240 MJ = 7680 MJ = 7,68 GJ, waarbij 1 GJ = 1000 MJ
aantal m³ aardgas per douchebeurt bij gebruik combiketel: 0,45
aantal douchebeurten per jaar: 1200
aantal m³ aardgas per jaar bij gebruik combiketel: 1200·0,45 = 600·0,9 = 540
Is er aan de hand van deze gegevens dus wel of niet sprake van energiebesparing?