Zout

Jan stelde deze vraag op 11 maart 2019 om 17:56.

Hoe kan het dat zout vocht onttrekt?

Jan van de Velde op 11 maart 2019 om 18:23
Dag Jan,

voordat ik mogelijk voor niks een heel uitgebreid verhaal moet gaan ophangen, weet je wat we bedoelen met polaire en apolaire moleculen?

Groet, (andere) Jan
Jan op 11 maart 2019 om 18:37
nee.
Jan op 11 maart 2019 om 19:02
want ze strooien ook wel eens zout op de weg als het heel warm is, anders kan het asfalt smelten, het zout onttrekt de vocht zodat het wegdek koel en begaanbaar blijft
Jan van de Velde op 11 maart 2019 om 19:37
OK, here goes...

Natrium is een metaal. Zo'n atoom zit dan normaal gesproken gewoon als neutraal atoom in dat metaalrooster. Maar één elektron zit in zijn eentje in de buitenste elektronenschil, en door dat kwijt te spelen krijgt natrium de zogenoemde edelgasconfiguratie, dwz een netjes volle buitenste schil.

Energetisch is dat best wel gunstig, dus als natrium kans ziet om dat elektron kwijt te raken terwijl er toch in een of andere vorm negatieve lading in de buurt blijft (ladingsneutraal is toch net weer gunstiger) dan gebeurt dat: natrium is dan ook erg reactief, en komt in zuivere metaalvorm niet op aarde voor. Een blokje natrium bewaar je dan ook alleen volledig afgesloten van water en lucht, bijvoorbeeld ondergedompeld in olie.

Chloor is een halogeen. Daarvoor geldt eigenlijk precies het omgekeerde: de buitenste elektronenschil is nèt niet vol. Energetisch is het dus gunstig om ergens een extra elektron vandaan te halen om toch aan een volle buitenste schil  (weer die edelgasconfiguratie) te komen.

Losse chlooratomen kom je dan ook nergens van nature tegen. Maar net als alle andere halogenen komen ze wel in paren voor, zodat een elektron van het buuratoom extra dichtbij kan komen zodat het toch voor beide net "voelt" alsof die schil vol is.

En als natrium en chloor bij elkaar in de buurt komen vinden ze "the best of both worlds":

Het eenzame buitenste elektron van Na vult dat gaatje in de buitenste schil van Cl, beide hebben nu de edelgasconfiguratie, en in dat zoutkristal blijft dat ene elektron toch heel dicht in de buurt van dat natriumatoom.

Maar dat kan ook anders:
Water is een zg polaire stof: het zuurstofatoom (2 elektronen minder dan ideaal voor een edelgasconfiguratie) in het molecuul trekt net iets harder aan de met waterstofatomen (met hun ene eenzame elektron) gemeenschappelijke elektronen in de atoombinding. De O-kant van zo'n molecuul is dus per saldo wat negatiever geladen dan de twee H-pootjes

Dat ladingsverschil is kleiner dan de lading van een elektron, maar van de O-kant gezien lijkt water dus net een beetje op een negatief ion, van de H-kant bekeken lijkt het een beetje op een positief ion.

Gooi je nu keukenzout in water, dan kunnen die watermoleculen dus voor zowel CL- ionen als voor Na+ ionen fungeren als compenserende lading:

Ook weer prima: beide ionen hebben hun zo vurig gewenste volle buitenste elektronenschillen, en het ladings-onevenwicht dat er daardoor daarrond ontstaat wordt ruimtelijk gecompenseerd doordat watermoleculen zich met hun O-kant naar het natrium-ion draaien, en met hun H-kant naar het chloor-ion. Everybody happy.

En iets wat op dat laatste lijkt kan ook gebeuren met losse moleculen waterdamp die al rondvliegend door de lucht een keer in de buurt van een stukje zoutkristal komen. Die blijven daar dan op een elektrostatische manier (maar dan op moleculair niveau) makkelijker aan "plakken" in plaats van terug te stuiteren.

Dat verschijnsel noemen we dan "hygroscopie".
Zout is hygroscopisch. En zo werkt dat.

Nu duidelijk? Of gaat dit te diep?

Jan op 11 maart 2019 om 19:48
ik zit in vwo 2, als ik het goed begrijp plakt het vocht aan de zoutkristal en  door de clorine en sodium gaat het weg, of zit ik er nu naast?
Jan van de Velde op 11 maart 2019 om 20:03

ik zit in vwo 2,
dan gaat bovenstaande  inderdaad wel een beetje diep.

Jan plaatste:

als ik het goed begrijp plakt het vocht aan de zoutkristal
zo mag je het wel zeggen ja

Jan plaatste:

en  door de clorine en sodium gaat het weg, of zit ik er nu naast?
nu zit je ernaast. Dat vocht gaat niet "weg". Weg waarheen dan? Dat zout wordt vochtiger en vochtiger, en wordt daardoor ook een beetje plakkerig en zal echt niet meer zo lekker strooien. Zachtjes opwarmen in een niet te hete oven, en dat vocht verdampt dan wel weer.

Zo kun je ook plantenzaden drogen: een luchtdichte verpakking met een laagje zout op de bodem, papier erover dat je zaadjes niet IN dat zout liggen (niet goed voor de zaadjes) en het zout trekt de waterdamp uit de lucht in de verpakking. Afhankelijk van eht soort zout dat je gebruikt kun je zo bijna elke gewenste waarde luchtvochtigheid in je verpakking handhaven.
Bij vervoer van vochtgevoelige (elektronische) apparaten vind je daarvoor vaak een of meer zakjes (van theezakjesachtig papier) met bolletjes silicagel. Ook maar een zout.

Jan op 11 maart 2019 om 20:08
ik snap hem, dank u wel

Ariane heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?