Massa karretjes som
Raouda stelde deze vraag op 23 januari 2019 om 20:38. Dit is een vraaag uit een oefenexamen, maar ik kom er niet uit zou iemand mij misschien kunnen helpen? ik zou het tof vinden
Twee karretjes worden voortgetrokken met een constante kracht F = 24,5 N. De hoek die kracht F met het horizontale vlak maakt, is 20°. Zie figuur 4.
De massa’s van karretjes A en B zijn gelijk. De wrijvingskrachten zijn te verwaarlozen. De versnelling die de karretjes ondervinden, is gelijk aan 2,8 m/s2.
- Bereken de massa van een karretje.
- Leg uit of de kracht in touw 1 de helft van de spankracht in touw 2 is, of meer of minder dan de helft.
- Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe.
IK ZOU HET ECHT TOF VINDEN ALS IEMAND MIJ HELPEN KAN
Reacties
Raouda plaatste:
Twee karretjes worden voortgetrokken met een constante kracht F = 24,5 N. De hoek die kracht F met het horizontale vlak maakt, is 20°. Zie figuur 4.
De massa’s van karretjes A en B zijn gelijk. De wrijvingskrachten zijn te verwaarlozen. De versnelling die de karretjes ondervinden, is gelijk aan 2,8 m/s2.
- Bereken de massa van een karretje.
Waarop loop je vast als je de massa van een zo'n karretje probeert te berekenen?
groet, Jan
En wat de kracht in horizontale en vertikale richting is. Fx bekend, ax bekend, dus m bekend... En als we aannemen (!) dat beide karretjes identiek zijn, dan is m de dubbele massa...
cos(20) = ftrek,hor / ftrek
cos(20) = ftrek,hor / 24,5
ftrek,hor = 23,0 N
fres = m x a
23,0 = m x 2,8
m = 8,02kg
4,1 kg per karretje
is dit correct????
Raouda plaatste:
cos(20) = ftrek,hor / 24,5
ftrek,hor = 23,0 N
fres = m x a
23,0 = m x 2,8
m = 8,02kg
4,1 kg per karretje
dus wat was nou eigenlijk je probleem?
Raouda plaatste:
en bij de vraag daarnaLeg uit of de kracht in touw 1 de helft van de spankracht in touw 2 is, of meer of minder dan de helft. :
ik dacht touw 1 is minder dan de helft van 2,
maar ik kan dit niet uitlegggen
Raouda plaatste:
en Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe. Dacht ik kleiner maar ik weet niet hoezo:(((er zijn drie regels voor elk krachtensommetje:
regel 1- schets ongeveer op schaal en ongeveer in de juiste richting elke kracht
regel 2- schets ongeveer op schaal en ongeveer in de juiste richting elke kracht
regel 3- schets ongeveer op schaal en ongeveer in de juiste richting elke kracht
Doe dat eens voor beide karretjes, en kijk daar eens even goed naar. Voor volledig inzicht kan het handig zijn je kracht F te ontbinden in zijn horizontale en verticale componenten.
Raouda plaatste:
ik heb geen antwoordengroet, Jan
Ook al ben je op tijd, en daarin ben je een positieve uitzondering :) , vertel er dan toch bij tot hoever je zelf al bent ipv alleen een opgave neer te kwakken. Wij hebben het te druk om iedereen ook nog eens te gaan uitleggen wat ze zelf al lang weten.
Een gerichte vraag geeft een gericht antwoord.
Bij voorbaat dank (aan allen die dit lezen)
groet, Jan

afgezien van die 4,1 kg, (eerder zeiden we al, 4,01 kg) ja.
Groet, Jan
Raouda plaatste:
Vraag 8 snap ik nog steeds niet echt. Hoe weet ik hoe de normaalkracht erop werkt en hoe zou u het doenis dat toevallig deze:
Raouda plaatste:
- Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe.
?
en dan zorgen dat alle verticale resultantes 0 worden door er vervolgens normaalkrachten op A en op B bij te tekenen.
dat hoeft allemaal niet tot in detail met exact de juiste aangrijpingspunten, laat voor het gemak allevijf die krachten aangrijpen in het massamiddelpunt van elk karretje.
nee, het is is niet bij beide karretjes gelijk, omdat dat voorste karretje door dat schuine touw ook een beetje naar boven wordt getrokken.
Jan van de Velde plaatste:
teken dan eens de zwaartekrachten op A en op B, en de "Ftrek,loodrecht." op B.groet, jan