Massa karretjes som

Raouda stelde deze vraag op 23 januari 2019 om 20:38.

 Dit is een vraaag uit een oefenexamen, maar ik kom er niet uit zou  iemand mij misschien kunnen helpen? ik zou het tof vinden

Twee karretjes worden voortgetrokken met een constante kracht F = 24,5 N. De hoek die kracht F met het horizontale vlak maakt, is 20°. Zie figuur 4.




De massa’s van karretjes A en B zijn gelijk. De wrijvingskrachten zijn te verwaarlozen. De versnelling die de karretjes ondervinden, is gelijk aan 2,8 m/s2.
- Bereken de massa van een karretje.
- Leg uit of de kracht in touw 1 de helft van de spankracht in touw 2 is, of meer of minder dan de helft.
- Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe.

IK ZOU HET ECHT  TOF VINDEN ALS IEMAND MIJ HELPEN KAN

Reacties

Jan van de Velde op 23 januari 2019 om 21:40

Raouda plaatste:


Twee karretjes worden voortgetrokken met een constante kracht F = 24,5 N. De hoek die kracht F met het horizontale vlak maakt, is 20°. Zie figuur 4.




De massa’s van karretjes A en B zijn gelijk. De wrijvingskrachten zijn te verwaarlozen. De versnelling die de karretjes ondervinden, is gelijk aan 2,8 m/s2.
- Bereken de massa van een karretje.

Dag Raouda,

Waarop loop je vast als je de massa van een zo'n karretje probeert te berekenen? 

groet, Jan
Theo de Klerk op 23 januari 2019 om 22:01
Examen... dan moet je weten wat F = m.a is.
En wat de kracht in horizontale en vertikale richting is. Fx bekend, ax bekend, dus m bekend... En als we aannemen (!) dat beide karretjes identiek zijn, dan is m de dubbele massa...
Raouda op 23 januari 2019 om 22:05
sorry ik zal de stof nog eens doornemen sorry maar hoe zou u het oplossen
Raouda op 23 januari 2019 om 22:09
ik dacht misschien aan
cos(20) = ftrek,hor / ftrek

cos(20) = ftrek,hor / 24,5

ftrek,hor = 23,0 N

fres = m x a

23,0 = m x 2,8

m = 8,02kg

4,1 kg per karretje
is dit correct????
Raouda op 23 januari 2019 om 22:11
en bij de vraag daarna Leg uit of de kracht in touw 1 de helft van de spankracht in touw 2 is, of meer of minder dan de helft. : dit vond ik moeilijk ik dacht touw 1 is minder dan de helft van 2, maar ik kan dit niet uitlegggen
Raouda op 23 januari 2019 om 22:12
en Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe. Dacht ik kleiner   maar ik weet niet hoezo:(((
Jan van de Velde op 23 januari 2019 om 23:00

 

Raouda plaatste:

cos(20) = ftrek,hor / 24,5

ftrek,hor = 23,0 N

fres = m x a

23,0 = m x 2,8

m = 8,02kg

4,1 kg per karretje

yup. helemaal goed. Afgezien van 8,02/2 = 4,01 kg en niet 4,1 kg

dus wat was nou eigenlijk je probleem?
Jan van de Velde op 23 januari 2019 om 23:02

Raouda plaatste:

en bij de vraag daarna
Leg uit of de kracht in touw 1 de helft van de spankracht in touw 2 is, of meer of minder dan de helft. : 
ik dacht touw 1 is minder dan de helft van 2,
maar ik kan dit niet uitlegggen
reken dan eens uit welke kracht nodig is om dat ene achterste karretje met een massa van 4,01 kg met 2,8 m/s² te versnellen, en vergelijk het resultaat met die 24,5 N van F.
Jan van de Velde op 23 januari 2019 om 23:08

Raouda plaatste:

en Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe. Dacht ik kleiner   maar ik weet niet hoezo:(((

er zijn drie regels voor elk krachtensommetje:

regel 1- schets ongeveer op schaal en ongeveer in de juiste richting elke kracht
regel 2- schets ongeveer op schaal en ongeveer in de juiste richting elke kracht
regel 3- schets ongeveer op schaal en ongeveer in de juiste richting elke kracht

Doe dat eens voor beide karretjes, en kijk daar eens even goed naar. Voor volledig inzicht kan het handig zijn je kracht F te ontbinden in zijn horizontale en verticale componenten. 
Raouda op 23 januari 2019 om 23:10
dank u wel Jan, ja ik heb geen antwoorden dus daarom ging ik naar natuurkunde.nl en ik ga morgen  nog eens naar de vraag kijken. dank voor uw hulp
Jan van de Velde op 23 januari 2019 om 23:12

Raouda plaatste:

ik heb geen antwoorden 
plaats dan een volgende keer gelijk je uitwerking en vraag of die goed is. Dan ben je er gelijk uit ook. En als wij dan fouten zien weten we ook gelijk welke uitleg nuttig kan zijn. Dat schiet zowel voor jou als voor ons beter op. 

groet, Jan
Raouda op 23 januari 2019 om 23:14
dank u ja ik moet nog even goed de stof doornemen het is pas voor  over 2 weken van belang dus ik dacht ik vraag het nu alvast, want ik dacht misschien duurt het wel een tijd voor dat ik antwoord krijg maar fijn dat u er zo vroegtijdig bij bent:)
Jan van de Velde op 24 januari 2019 om 00:28
Dag Raouda,

Ook al ben je op tijd, en daarin ben je een positieve uitzondering :) , vertel er dan toch bij tot hoever je zelf al bent ipv alleen een opgave neer te kwakken. Wij hebben het te druk om iedereen ook nog eens te gaan uitleggen wat ze zelf al lang weten.

Een gerichte vraag geeft een gericht antwoord. 

Bij voorbaat dank (aan allen die dit lezen)

groet, Jan
Raouda op 29 januari 2019 om 16:47
Dit is mijn uitwerking op vraag 2 Jan klopt dit?
Raouda op 29 januari 2019 om 16:53
Vraag 8 snap ik nog steeds niet echt. Hoe weet ik hoe de normaalkracht erop werkt en hoe zou u het doen
Jan van de Velde op 29 januari 2019 om 16:55
Dag Raouda,

afgezien van die 4,1 kg, (eerder zeiden we al, 4,01 kg) ja. 

Groet, Jan
Jan van de Velde op 29 januari 2019 om 17:12

Raouda plaatste:

Vraag 8 snap ik nog steeds niet echt. Hoe weet ik hoe de normaalkracht erop werkt en hoe zou u het doen
Jij snapt hem misschien niet, maar wij zien die vraag nergens. 

is dat toevallig deze:

Raouda plaatste:


- Beredeneer of de normaalkracht die kar A ondervindt groter/kleiner is dan de normaalkracht die kar B ondervindt of dat er geen verschil is. Licht je antwoord toe.


?
Raouda op 29 januari 2019 om 17:15
Ja het is die vraag ik zal even mijn idee van het vraagstuk zeggen: De normaalkracht die kar A ondervindt is kleiner, omdat de normaalkracht op kar A alleen gelijk is aan de Fzw. Bij kar B moet de Fn groter zijn door de Ftrek,loodrecht.
Jan van de Velde op 29 januari 2019 om 17:20
teken dan eens de zwaartekrachten op A en op B, en de "Ftrek,loodrecht." op B.  

en dan zorgen dat alle verticale resultantes 0 worden door er vervolgens normaalkrachten op A en op B bij te tekenen.

dat hoeft allemaal niet tot in detail met exact de juiste aangrijpingspunten, laat voor het gemak allevijf die krachten aangrijpen in het massamiddelpunt van elk karretje.
Lisa op 29 januari 2019 om 19:46
Is het bij allebei hetzelfde, omdat de normaalkracht even groot moet zijn als de zwaartekracht. De zwaartekracht wordt bepaald door massa en 9,81. Die zijn bij allebei gelijk.
Jan van de Velde op 29 januari 2019 om 20:02
dag lisa,

nee, het is is niet bij beide karretjes gelijk, omdat dat voorste karretje door dat schuine touw ook een beetje naar boven wordt getrokken.

Jan van de Velde plaatste:

teken dan eens de zwaartekrachten op A en op B, en de "Ftrek,loodrecht." op B.  

groet, jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)