Hypothese veerconstante
Janna stelde deze vraag op 20 januari 2019 om 12:26.Hallo allemaal,
Op school moeten we vier keer per jaar een proef doen en daar een verslag over schrijven. Deze keer moeten we een proef doen over de veerconstante: We krijgen een veer en een aantal gewichtjes, en moeten dan meerdere meetpunten nemen, een grafiek maken en daaruit met excel afleiden wat de veerconstante van de veer is.
In het verslag van de proef moet altijd een hypothese zitten. Bij het vorig onderwerp, de soortelijke weerstand van een draad, was dat niet zo moeilijk: Je kon in de Binas vinden dat de soortelijke weerstand van een metalen draad altijd tussen de 10-9 en de 10-6 zou moeten zitten en dat als hypothese gebruiken.
Hoe moet ik bij dit verslag de hypothese aanpakken? De veerconstante hangt af van de de veer, dus hoe moet ik zonder te weten wat voor veer het is een hypothese uitspreken?
Er staat natuurlijk dus niks over de veerconstante in de Binas. Er staat wel iets over de elasticiteitsmodulus en de treksterkte, maar dit zijn begrippen waar we het nog nooit over gehad hebben en die niet in het leerboek staan, en het lijkt me sterk dat de docent verwacht dat we die begrippen tegenkomen en er zelf onderzoek naar gaan doen, alleen maar voor een hypothese.
Ik heb geprobeerd op internet op te zoeken wat de veerconstante van een veer normaal gesproken is, maar ik kan niks vinden.
Ik zou er van uit kunnen gaan dat we van die kleine veertjes gaan gebruiken, en opschrijven dat ik inschat dat ze ongeveer 5 cm uitrekken met een gewicht van 200g en dus een veerconstante van ongeveer 39 Nm-1 zal vinden, maar dat lijkt me niet erg wetenschappelijk.
Hoe stel ik hier een hypothese voor op?
Reacties
Dus voor een veer: de hypothese gaat terug naar de 17e eeuw met Hooke:
is er een rechtevenredige relatie tussen veerkracht en uitrekking van de veer?
Antwoord: ja, F=Cu zolang u niet zo groot is dat de veer vervormt.
Onderzoeksvraag:
Wat is de veerconstante van de veer?
Hypothese:
De veerconstante van de veer is gelijk aan de kracht op de veer gedeeld door de uitrekking van de veer.
En niet
Hypothese:
De veerconstante van de veer is waarschijnlijk ongeveer 40 Nm-1
Dat is geen hypothese maar de uitkomst van onderzoek. Een andere waarde voor andere veren. Maar de F = Cu vergelijking zou voor alle veren gelden. Dat is een hypothese (nou ja... wel een uitgekauwde hypothese).
Janna plaatste:
..//..
We krijgen een veer en een aantal gewichtjes, en moeten dan meerdere meetpunten nemen, een grafiek maken en daaruit met excel afleiden wat de veerconstante van de veer is.
In het verslag van de proef moet altijd een hypothese zitten.
..//..
Hoe stel ik hier een hypothese voor op?
Steeds maar vragen om een "hypothese te bedenken" is in de meeste gevallen die hier langskomen gewoon een (taal)fout van de docent, want die hypothese is feitelijk al vastgelegd in de opdracht, en dus raakt iedere weldenkende leerling daar van in de war.
Waarom luiden deze opdrachten niet stomweg: "
"Onderzoek de volgende hypothese: ..... (en dan die hypothese) ........."
of anders minstens:
"Welke hypothese wordt onderzocht met deze opdracht?"
En eigenlijk wordt hier helemaal geen hypothese onderzocht, want als ik lees :
"..//.. moeten ..//.. afleiden wat de veerconstante van de veer is" dan is het alleen maar een technisch onderzoek dat om een getalsmatig antwoord vraagt.
Groet, Jan
wat ik dus vergat:
pen op de plaats van je hypothese in je verslag eens neer wat Theo en ik hierboven schreven:
"er is feitelijk geen hypothese, er valt niks te veronderstellen of te falsifiëren. We doen een technisch onderzoek met de opdracht te bepalen hoe groot de veerconstante is van een veer. "
Als je commentaar krijgt, vraag dan of je docent eens hier wil kijken, en dan vooral hier:
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/64275
of hier:
https://www.nvon.nl/forum/38/topic/1341
de discussie aan te gaan.
Ik vind dat je eerder een bonus dan strafpunten verdient door je af te vragen wat hier in vredesnaam een hypothese zou kunnen zijn.
Groet, Jan