Hypothese veerconstante

Janna stelde deze vraag op 20 januari 2019 om 12:26.

Hallo allemaal,

Op school moeten we vier keer per jaar een proef doen en daar een verslag over schrijven. Deze keer moeten we een proef doen over de veerconstante: We krijgen een veer en een aantal gewichtjes, en moeten dan meerdere meetpunten nemen, een grafiek maken en daaruit met excel afleiden wat de veerconstante van de veer is.

In het verslag van de proef moet altijd een hypothese zitten. Bij het vorig onderwerp, de soortelijke weerstand van een draad, was dat niet zo moeilijk: Je kon in de Binas vinden dat de soortelijke weerstand van een metalen draad altijd tussen de 10-9 en de 10-6 zou moeten zitten en dat als hypothese gebruiken.

Hoe moet ik bij dit verslag de hypothese aanpakken? De veerconstante hangt af van de de veer, dus hoe moet ik zonder te weten wat voor veer het is een hypothese uitspreken?

Er staat natuurlijk dus niks over de veerconstante in de Binas. Er staat wel iets over de elasticiteitsmodulus en de treksterkte, maar dit zijn begrippen waar we het nog nooit over gehad hebben en die niet in het leerboek staan, en het lijkt me sterk dat de docent verwacht dat we die begrippen tegenkomen en er zelf onderzoek naar gaan doen, alleen maar voor een hypothese.

Ik heb geprobeerd op internet op te zoeken wat de veerconstante van een veer normaal gesproken is, maar ik kan niks vinden. 

Ik zou er van uit kunnen gaan dat we van die kleine veertjes gaan gebruiken, en opschrijven dat ik inschat dat ze ongeveer 5 cm uitrekken met een gewicht van 200g en dus een veerconstante van ongeveer 39 Nm-1 zal vinden, maar dat lijkt me niet erg wetenschappelijk. 

Hoe stel ik hier een hypothese voor op?




Reacties

Theo de Klerk op 20 januari 2019 om 12:38
Een hypothese bij veel schoolonderzoek komt mij wat belachelijk over: net als jij gaan mensen gewoon een antwoord zoeken want de hypothese is allang aangetoond of afgeschoten. Hypotheses zijn leuk voor zaken die nog echt onbekend zijn en waar je een veronderstelling doet en uitzoekt of dat wel of niet zo is.

Dus voor een veer: de hypothese gaat terug naar de 17e eeuw met Hooke:
is er een rechtevenredige relatie tussen veerkracht en uitrekking van de veer?
Antwoord: ja, F=Cu zolang u niet zo groot is dat de veer vervormt.
Janna op 20 januari 2019 om 12:45
Dus 

Onderzoeksvraag:
Wat is de veerconstante van de veer?

Hypothese:
De veerconstante van de veer is gelijk aan de kracht op de veer gedeeld door de uitrekking van de veer. 

En niet

Hypothese:
De veerconstante van de veer is waarschijnlijk ongeveer 40 Nm-1
Theo de Klerk op 20 januari 2019 om 13:07
>De veerconstante van de veer is waarschijnlijk ongeveer 40 Nm-1 
Dat is geen hypothese maar de uitkomst van onderzoek. Een andere waarde voor andere veren. Maar de F = Cu  vergelijking zou voor alle veren gelden. Dat is een hypothese (nou ja... wel een uitgekauwde hypothese).
Arno op 20 januari 2019 om 13:13
De onderzoeksvraag die je kunt stellen is: wat is het verband tussen de kracht en de uitrekking bij een veer, en hoe komt dat verband er wiskundig precies uit te zien?
Jan van de Velde op 20 januari 2019 om 13:43

Janna plaatste:

..//..
We krijgen een veer en een aantal gewichtjes, en moeten dan meerdere meetpunten nemen, een grafiek maken en daaruit met excel afleiden wat de veerconstante van de veer is.

In het verslag van de proef moet altijd een hypothese zitten. 

..//..
Hoe stel ik hier een hypothese voor op?

Dat is het ontzettende kromme van heel veel van deze practica: op een of andere wijze staat in de meeste gevallen van te voren al vast wàt en hòe je iets gaat onderzoeken, veelal is de theorie ook al behandeld, en is dus het kwalitatieve resultaat van de proef ook al tevoren bekend.  

Steeds maar vragen om een "hypothese te bedenken"  is in de meeste gevallen die hier langskomen gewoon een (taal)fout van de docent, want die hypothese is feitelijk al vastgelegd in de opdracht, en dus raakt iedere weldenkende leerling daar van in de war. 

Waarom luiden deze opdrachten niet stomweg: "
"Onderzoek de volgende hypothese: ..... (en dan die hypothese) ........." 

of anders minstens:

"Welke hypothese wordt onderzocht met deze opdracht?"

En eigenlijk wordt hier helemaal geen hypothese onderzocht, want als ik lees :
"..//.. moeten ..//.. afleiden wat de veerconstante van de veer is" dan is het alleen maar een technisch onderzoek dat om een getalsmatig antwoord vraagt.

Groet, Jan
Jan van de Velde op 20 januari 2019 om 16:24
dag Janna,

wat ik dus vergat: 
pen op de plaats van je hypothese in je verslag eens neer wat Theo en ik hierboven schreven:

"er is feitelijk geen hypothese, er valt niks te veronderstellen of te falsifiëren. We doen een technisch onderzoek met de opdracht te bepalen hoe groot de veerconstante is van een veer. " 

Als je commentaar krijgt, vraag dan of je docent eens hier wil kijken, en dan vooral hier:
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/64275
of hier:
https://www.nvon.nl/forum/38/topic/1341
 de discussie aan te gaan.

Ik vind dat je eerder een bonus dan strafpunten verdient door je af te vragen wat hier in vredesnaam een hypothese zou kunnen zijn. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)