Theo
stelde deze vraag op
02 januari 2019 om 11:16.
Ik ben geen natuurkundige, maar is het een mogelijke oplossing om Savonius-windturbines langs de snelwegen te plaatsen, zodat door het voortrazende verkeer de turbines gaan draaien en zodoende energie kunnen opleveren? Je zou deze dan aan beide zijden en de middenberm van de snelweg kunnen plaatsen.
Theo Bisseling
Reacties
Theo
op
02 januari 2019 om 11:58
Dat lijkt me niet zo'n zinvolle oplossing. De lucht rondom razende auto's gaat alle kanten op (wervels: omhoog, opzij links/rechts) en wat er in zo'n molen terecht komt is slechts een fractie daarvan. De molen moet dan ook nog vlak boven de grond worden gemonteerd (en met zijn omvang worden de middenbermen veel breder).
Jan van de Velde
op
02 januari 2019 om 14:03
dag Theo Bisseling,
Vraag is ook: zou een auto die langs zo'n rij van molens rijdt niet minstens evenveel energie extra kwijtraken aan extra luchtweerstand, omdat de "boeggolf" van die auto niet meer ongehinderd zijdelings weg kan?
Feit is dat dit idee al zeker twintig jaar bestaat. Maar voorzover ik weet nog nergens serieus is uitgevoerd. Ik ben benieuwd of er wel eens onderzoek naar zo'n mogelijk extra verbruik van rijden langs bijvoorbeeld geluidswanden is gedaan, maar kan zo gauw niks vinden.
Maar zoals enkele commentaren al zeggen: die energie (voor zover ingevangen) wordt van de auto afgenomen. En natuurlijk gebeurt dit afnemen permanent (door luchtwrijving - waarom anders benzine verstoken?) maar door dit apparaat nog eens extra. Immers, de lucht ondervindt weerstand van de molen. Het wordt dus moeilijker de lucht daarheen te duwen. Een auto moet meer moeite doen daarvoor. En verstookt zo meer benzine dan zonder die molen.
1e wet van de thermodynamica: there is no such thing as a free lunch (oftewel: iemand draait ergens voor de rekening op). Energie uit de molen = (extra) energie genomen uit de auto.