Reacties
Theo de Klerk
op
16 december 2018 om 21:58
Op zich zit je goed: vaste snelheid betekent geen netto kracht.
Maar de krachten die er zijn zijn:
- tegenwerking: rolweerstand + luchtweerstand
- motorkracht: - tegenwerking
>dat je Fz gelijk mag stellen aan Fw,l.
Fz als zwaartekracht? Wat heeft dat met voortbewegen en luchtweerstand te maken? Of een greep uit de grabbelton van mogelijke krachten?
Maar de krachten die er zijn zijn:
- tegenwerking: rolweerstand + luchtweerstand
- motorkracht: - tegenwerking
>dat je Fz gelijk mag stellen aan Fw,l.
Fz als zwaartekracht? Wat heeft dat met voortbewegen en luchtweerstand te maken? Of een greep uit de grabbelton van mogelijke krachten?
sara
op
16 december 2018 om 22:01
Ja, het was een gok, want ik snap het niet. Oepss
Maar welke stappen moet ik nu maken, om op Fres te komen? Want ik zie het nog niet..
Alvast bedankt!
Maar welke stappen moet ik nu maken, om op Fres te komen? Want ik zie het nog niet..
Alvast bedankt!
Jan van de Velde
op
16 december 2018 om 22:02
Dag Sara,
Dit is een heel gemene strikvraag. Ik zal even de valkuilen eruit halen:
niks meer of minder dan een principevraag: Zie je hem?
groet, jan
Dit is een heel gemene strikvraag. Ik zal even de valkuilen eruit halen:
''Een auto rijdt met een constante snelheid.
Hoe groot is Fres.''
groet, jan
Theo de Klerk
op
16 december 2018 om 22:07
Zoiets als "welke kleur heeft de rode auto"?
sara
op
16 december 2018 om 22:10
Ow wauw,
Fres is 0 toch?
Fres is 0 toch?
Jan van de Velde
op
16 december 2018 om 22:11
yep
heel gemeen om bovenop al die verwarrende overbodige gegevens ook nog eens te vragen "bereken de nettokracht". Want er valt niks te berekenen. Punt 1 is dat overbodig, punt 2 ontbreken hopen gegevens om een krachtvergelijking te maken.
Welk boek is dat?
Groet, Jan
heel gemeen om bovenop al die verwarrende overbodige gegevens ook nog eens te vragen "bereken de nettokracht". Want er valt niks te berekenen. Punt 1 is dat overbodig, punt 2 ontbreken hopen gegevens om een krachtvergelijking te maken.
Welk boek is dat?
Groet, Jan
sara
op
16 december 2018 om 22:25
Het was een opdracht gekopieerd uit een boek volgens mij, die mijn leraar aan ons gaf om te oefenen voor aanstaande proefwerk.
Maar sorry, nog een vraag die hierop verder gaat en ik die niet echt snap:
Een groep mensen voert in diezelfde auto op een helling van 0,46 graden een experiment uit. De bestuurder besluit om geen gas meer te geven. Bereken met welke snelheid de auto van de helling afgaat.
(Ik moest hiervoor de normaal kracht berekenen en ik ben op 17580,55 N uitgekomen)
Hoe moet ik nu verder?
Maar sorry, nog een vraag die hierop verder gaat en ik die niet echt snap:
Een groep mensen voert in diezelfde auto op een helling van 0,46 graden een experiment uit. De bestuurder besluit om geen gas meer te geven. Bereken met welke snelheid de auto van de helling afgaat.
(Ik moest hiervoor de normaal kracht berekenen en ik ben op 17580,55 N uitgekomen)
Hoe moet ik nu verder?
Theo de Klerk
op
16 december 2018 om 22:34
Als die auto 2000 kg massa heeft (zware auto!) incl passagiers, dan kun je uitrekenen welke component van de zwaartekracht langs de helling staat (0,46 graden is wel heel weinig). Met die kracht gaat de auto naar beneden rijden.
Als de motor niet werkt (want dan komt er een onbekende kracht bij) en de auto met een bepaalde snelheid naar beneden gaat. Dat zal langzamer gaan omdat er luchtweerstand is. Dat gaat sneller omdat hij de heuvel (nou ja...) afkomt.
Maar er is 1 snelheid waarbij de luchtweerstand precies gelijk is aan de zwaartekracht langs de helling (maar tegengesteld gericht).
Kun je nu verder?
Als de motor niet werkt (want dan komt er een onbekende kracht bij) en de auto met een bepaalde snelheid naar beneden gaat. Dat zal langzamer gaan omdat er luchtweerstand is. Dat gaat sneller omdat hij de heuvel (nou ja...) afkomt.
Maar er is 1 snelheid waarbij de luchtweerstand precies gelijk is aan de zwaartekracht langs de helling (maar tegengesteld gericht).
Kun je nu verder?
nohaila
op
16 december 2018 om 22:42
De y-component van de zwaartekracht toch?
maar bij welke snelheid dan?
maar bij welke snelheid dan?
Jan van de Velde
op
16 december 2018 om 22:48
dag sara,
ik snap hem ook niet. Weer zo'n idiote vraag uit datzelfde "boek" zeker? We weten de snelheid niet waarmee dit experiment aanvangt. Daarvan hangt af hoeveel luchtweerstand de auto ondervindt. Motorkracht, toch al onbekend, valt weg, een component van de zwaartekracht langs de helling komt ervoor terug. Enige bekende is nog die 6N rolweerstand, die nu ietsje kleiner wordt (verwaarloosbaar kleiner wordt, 6 N wordt 5,9998 N) omdat de normaalkracht een tikje kleiner wordt dan op een horizontaal vlak.
Idioot lage rolweerstand trouwens, zonder handrem waai je weg bij een verkeerslicht bij windkracht 2.
Component van de zwaartekracht langs de helling valt dan wel te berekenen, maar zoals hierboven uitgelegd blijven de overige krachten (luchtweeerstand) een raadsel.
Bovendien, ze vragen een "snelheid". Het zou wel heel toevallig zijn als die auto op de helling niet versnelde of vertraagde. Er ios dus geen "snelheid", of beter, die snelheid zal elke seconde veranderen. Op zo'n flauw hellinkje vertraagt iedere gewone auto. Idiote vraagstelling dus.
daar maak je een rekenfout. De helling was toch 0,46° en de massa toch 2000 kg?
Door eerst even die normaalkracht opnieuw te berekenen, en nu correct, want dat is best te doen. Type je berekening eens uit?
En dan deze rotzooi-opgaven weg te gooien en lekker te gaan slapen :)
Als ervaren docenten zoals Theo en ik er niet uit komen zijn er bergen gegevens die je ons niet vertelt, of klopt er geen fluit van die oefeningen.
Groet, Jan
ik snap hem ook niet. Weer zo'n idiote vraag uit datzelfde "boek" zeker? We weten de snelheid niet waarmee dit experiment aanvangt. Daarvan hangt af hoeveel luchtweerstand de auto ondervindt. Motorkracht, toch al onbekend, valt weg, een component van de zwaartekracht langs de helling komt ervoor terug. Enige bekende is nog die 6N rolweerstand, die nu ietsje kleiner wordt (verwaarloosbaar kleiner wordt, 6 N wordt 5,9998 N) omdat de normaalkracht een tikje kleiner wordt dan op een horizontaal vlak.
Idioot lage rolweerstand trouwens, zonder handrem waai je weg bij een verkeerslicht bij windkracht 2.
Component van de zwaartekracht langs de helling valt dan wel te berekenen, maar zoals hierboven uitgelegd blijven de overige krachten (luchtweeerstand) een raadsel.
Bovendien, ze vragen een "snelheid". Het zou wel heel toevallig zijn als die auto op de helling niet versnelde of vertraagde. Er ios dus geen "snelheid", of beter, die snelheid zal elke seconde veranderen. Op zo'n flauw hellinkje vertraagt iedere gewone auto. Idiote vraagstelling dus.
sara plaatste:
(Ik moest hiervoor de normaal kracht berekenen en ik ben op 17580,55 N uitgekomen)Hoe moet ik nu verder?
En dan deze rotzooi-opgaven weg te gooien en lekker te gaan slapen :)
Als ervaren docenten zoals Theo en ik er niet uit komen zijn er bergen gegevens die je ons niet vertelt, of klopt er geen fluit van die oefeningen.
Groet, Jan
Jan van de Velde
op
16 december 2018 om 23:01
Theo de Klerk plaatste:
Maar er is 1 snelheid waarbij de luchtweerstand precies gelijk is aan de zwaartekracht langs de helling (maar tegengesteld gericht).Kun je nu verder?
Theo de Klerk
op
16 december 2018 om 23:02
Als de auto met snelheid v0 naar beneden rijdt zonder motor dan zal die afremmen door de luchtweerstand. Totdat luchtweerstand = zwaartekracht langs de helling.
En bij nader inzien is de resultante kracht langs de helling gelijk aan de vaste zwaartekrachtcomponent langs de helling minus de rolweerstand.
En die kracht moet gelijk zijn aan de luchtweerstand. Daar zit een v2 factor in: die is dan op te lossen (als de rest, ρ, A en Cw bekende waarden hebben)
En bij nader inzien is de resultante kracht langs de helling gelijk aan de vaste zwaartekrachtcomponent langs de helling minus de rolweerstand.
En die kracht moet gelijk zijn aan de luchtweerstand. Daar zit een v2 factor in: die is dan op te lossen (als de rest, ρ, A en Cw bekende waarden hebben)