versnelling

Paul stelde deze vraag op 27 september 2018 om 20:38.

 waarom voelt een versnelling in een Tesla van 10 m/s2 (van 0 naar 100 km/uur) zo anders dan een versnelling van 10 m/s2 in een vrije val?

Reacties

Theo de Klerk op 27 september 2018 om 21:15
Daar kun je alleen zelf maar iets bij bedenken want het is gevoelsbedrog.
Wellicht wordt dit bedrog gevoed doordat vallen vertikaal gaat (en een bodem nabij komt) en de auto versnelling horizontaal (waarbij je niet op een muur versneld maar richting open horizon).

Als je het gevoel wel hebt bij een Tesla en niet bij een Fiat Panda dan vrees ik dat merk-bedrog ook meespeelt.
Paul op 27 september 2018 om 21:38
Maar in een vrije val ben je gewichtsloos en voel je geen versnelling.
Bovendien haalt een Tesla 10 m/s2 (van 0 naar 100 km/uur in 3 sec) en een Panda helemaal niet (geen merkbedrog dus).
Theo de Klerk op 27 september 2018 om 21:57
Je geeft je eigen antwoord dus...

Terwijl je valt (zonder dat je tegenwind voelt e.d.) ben je gewichtsloos en voel je niets. Daarin heb je gelijk. Was me even ontschoten.

Bij welke auto dan ook word je door de versnelling in de stoel geduwd zodat je wel een kracht (de normaalkracht) voelt. 
De bedoelde Fiat Panda mag een willekeurig ander merk auto zijn waarbij we even aannemen dat die de Tesla evenaart op gebied van versnelling. Je noemde een Tesla - maar op zich is zo'n gevoel natuurlijk merk-vrij.
Jan van de Velde op 27 september 2018 om 23:03

Theo de Klerk plaatste:

 op zich is zo'n gevoel natuurlijk merk-vrij.
maar niet geheel aandrijvingswijze-vrij. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of er verbrandingsmotor-aangedreven auto's zijn die de 10 m/s² halen, maar het grote verschil is toch wel de traploze versnelling van een elektromotor tegenover het horterige versnellen met een schakelbak onder de motorkap. 

Het gevoelverschil met vallen is dat de zwaartekracht werkt op elk apart atoom in je lijf, even sterk, zodat er geen inwendige drukken nodig zijn om het hele lijf in beweging te krijgen, en alle inwendige organen netjes op hun plaatsen t.o.v. elkaar blijven, terwijl in die Tesla er voornamelijk tegen je rug geduwd wordt, en die rug de rest van jou op gang moet brengen, wat bijvoorbeeld met betrekkelijk loshangende inwendige organen pas lukt als inwendige bindweefsels ver genoeg opgerekt zijn. Je hersens zullen ook een paar millimeter achteruit gaan t.o.v. de schedel. Allerlei inwendige spanningen dus. Voor sommigen een opwindend gevoel totdat het te erg wordt. 

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft tien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)