aanrijding tussen fiets en auto

p.torensma stelde deze vraag op 23 september 2018 om 21:44.

 auto  -1150kg-rijdt frontaal op van links komende fietser (80kg). Door de botsing wordt de fietser 17 meter ver met een boog naar voren geworpen.
Remsporen vertellen (a=7 msec2) een snelh. van max.61 k/u (17 msec)
Vraag: Kunt u aangeven hoe hoog de snelheid van de auto was voor de botsing.
Welke invloed heeft deze kracht op de gereden snelheid,
Bij voorbaat dank. P.Torensma

Bijlagen:

Reacties

Theo de Klerk op 23 september 2018 om 22:14
Dit is een site om leerling-problemen in natuurkunde op te lossen. Geen juridisch of forensisch orakel.
Een "echte" situatie heeft veel niet te verwaarlozen factoren (als hoek waaronder iemand wordt aangereden, op welke hoogte een contact punt is bij botsing e.d.) zodat het uit "first principles" niet mogelijk is een zinnig antwoord te geven.
Jan van de Velde op 23 september 2018 om 22:46
Dag P. Torensma,

Deze vraagbaak is geen forensisch lab. Beschouwing van overdracht van energie van een auto naar een fietser bij een botsing gaat vol zitten met aannames.

Ik heb mijn eigen hond (16 kg) bijna frontaal geschept zien worden door een auto die niet harder dan 50 km/h reed. De hond vloog niet hoog (een vrij vlakke baan dus) maar vloog zeker 7 meter ver, rollebolde nog wat door, bleef daar heel even wat versuft liggen maar vóór ik bij haar was krabbelde ze weer overeind.  De dierenarts kon niks ernstigs constateren behalve wat waarschijnlijke kneuzingen zouden zijn. En inderdaad was er na een paar dagen niets meer aan te merken. Het geluk is met de dommen...... (de auto kwam er minder goed vanaf, maar dat is ook het hele doel van het ontwerp: indeuken zodat bij botsingen de overlevingskansen van de slachtoffers verbetert).

Maar we kunnen dit wel aanpakken onder de aanname dat onze ongelukkige fietser een bal is, die met 17 m/s tegen een schuin staande plank stuitert. Daarmee wordt onze ongelukkige een "spherical cow", maar ja, sorry, er zit niet veel anders op.

In het gunstigste geval krijgt de bal daardoor een snelheid van 17 m/s omhoog onder een hoek van 45°. Dat betekent een snelheidscomponent van 12 m/s horizontaal en ook 12 m/s verticaal. 

Met 12 m/s verticaal en een valversnelling verticaal van -10 m/s² zal de bal dus 1,2 s stijgen, en daarna weer 1,2 s dalen. Totale duur van de vlucht dus 2,4 s. 
In die tijd kan de bal horizontaal een afstand van 2,4 x 12 = 28 m afleggen.

Zal een fietser het zoveel slechter doen dan de bal? De fietser zal ongetwijfeld minder netjes in-en uitveren bij de botsing, maar anderzijds zal de botsing veel langer duren, zal de auto ook nog een behoorlijke snelheid hebben terwijl onze fietser al maximaal is "ingeveerd" en schat ik dus in dat de fietser best met de vrijwel volledige autosnelheid kan zijn gelanceerd. 17 m vliegen lijkt dus niet "out of this world" . Maar veel meer dan dat gaat een "gewone" natuurkundige u niet kunnen vertellen.

Wie wel? Forensisch specialisten. Want die hebben naar ik mag aannemen een bibliotheek aan processen verbaal van duizenden van dit soort ongevallen van over de hele wereld, en hebben zo een beeld van wat in de werkelijke wereld allemaal mogelijk of onmogelijk is bij reële botsingen van reële auto's met reële fietsers en voetgangers. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)