Overbelasting
Lenneke stelde deze vraag op 09 maart 2018 om 14:30.Goedendag,
Ik heb een vraag over 'Overbelasting' van het electrisch netwerk door het aansluiten van (te) veel apparaten. Met de formule U=I*R begrijp ik dat bij gelijkblijvende spanningsbron een te kleine weerstand voor een te hoge stroom kan zorgen.
Bij het aanluisten van veel verschillende apparaten begrijp ik echter niet hoe op die manier een te hoge stroom kan ontstaan, aangezien ieder apparaat voor verhoging van de weerstand zorgt (en daarmee de stroomsterkte juist omlaag zou gaan volgens de formule).
In afwachting van reactie,
Reacties
Weerstand neemt alleen toe als apparaten in serie geschakeld worden. Dat betekent dat tussen het eerste en het laatste apparaat 230 V staat. En dat als er eentje stuk is, niets meer werkt (zoals bij kerstboomlampjes meestal het geval is).
In huis staan alle apparaten parallel. Elk apparaat heeft 230 V tussen ingang en uitgang van het apparaat. Bij parallelle weerstanden geldt juist dat de totale weerstand afneemt naarmate er meer weerstanden parallel staan (volgens de 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 + ... regel)
Zo zal elk volgend apparaat de U/R = I steeds verder laten toenemen, totdat een zekering in de meterkast doorslaat als I > 16 A of 20 A (of welke maximum waarde voor de stroomsterkte de zekering heeft)
Beste Theo,
Hartelijk dank voor de heldere reactie: het is me duidelijk!
Groet,
Beste Theo,
Toch nog een reactie n.a.v. mijn eerdere vraag. Qua formules kan ik de gedachtengang nu volgen, maar op 'begripsniveau' voelt het nog steeds onlogisch dat bij een parallelschakeling de weerstand afneemt door het aanschakelen van extra apparaten.
Hoe is dit op begripsniveau te verklaren t.o.v. een serieschakeling waarin de weerstand wél toeneemt bij het koppelen van meer apparaten achter elkaar?
Alvast weer hartelijk dank voor reactie,
Stel je een weg voor van plaats A naar plaats B . Tweebaans, en er staan dan ook regelmatig files: de weg heeft dus een zekere weerstand voor de verkeersstroom.
De provincie legt er een identieke weg parallel naast: verwacht jij nog files?
Kortom, wat is er gebeurd met de totale weerstand op de route A->B ?
Of, zelfs al leg je er een eenbaansweggetje naast, dat zelf dus een veel hogere weerstand heeft dan die oorspronkelijke tweebaans, wat heeft dat voor invloed op de totale verkeersweerstand tussen A en B?
groet, Jan
Dag Jan,
..dan is door het aanleggen van een extra weg inderdaad te verwachten dat de totale weerstand afneemt (dank voor het heldere voorbeeld!).
Wanneer ik dan weer terug ga naar de stroomkring met batterij: hoe is dan het verschil te verwachten tussen de snelheid waarmee de batterij leeg zou zijn?
Gevoelsmatig lijkt mij dat -vanuit het voorbeeld met de aanleg van een nieuwe weg gedacht- de batterij in een parallelschakeling sneller leeg raakt dan in het geval van eenzelfde aantal apparaten in een serieschakeling (aangezien in serieschakeling minder 'wegen' te vullen zijn).
Vanuit de hoeveelheid weerstand gedacht, is echter te verwachten dat juist bij de parallelschakeling (met minder weerstand) de batterij langer zal meegaan >> dit zou dan echter betekenen dat het toevoegen van meer apparaten (is het verkleinen van de weerstand in een parallelschakeling) het stroomverbruik doet afnemen, wat mij onlogisch lijkt..
Ergens maak ik een denkfout..zou u mij kunnen helpen?
Alvast weer hartelijk dank!
Leuntje plaatste:
waarmee de batterij leeg zou zijn?
Gevoelsmatig lijkt mij dat -vanuit het voorbeeld met de aanleg van een nieuwe weg gedacht- de batterij in een parallelschakeling sneller leeg raakt dan in het geval van eenzelfde aantal apparaten in een serieschakeling
Leuntje plaatste:
Vanuit de hoeveelheid weerstand gedacht, is echter te verwachten dat juist bij de parallelschakeling (met minder weerstand) de batterij langer zal meegaan
groet, Jan
Dank weer!