Lden (level day-evening-night) cijfers

Rien stelde deze vraag op 26 februari 2018 om 13:21.

 Goede middag,

Kunt u de volgende conclusie bevestigen?:

Twee NOMOS geluidmeetposten staan in de buurt van Schiphol.
De ene meetpost meet vliegtuighinder die 3Lden hoger ligt dan de 2e meetpost.
Komt dit neer op een verdubbeling van de gemeten geluidoverlast?

Bij voorbaat dank

Reacties

Theo de Klerk op 26 februari 2018 om 14:22
Geluidssterkten wordt meestal in (deci)bel gemeten dat een geluidsdruk  weergeeft (N/m2) . Dat is iets anders dan de intensiteit (de energie die daarbij vrijkomt, W/m2 ).

Daarbij wordt een verschil in 3 dB als een factor 2x in intensiteit ervaren.
Dat komt omdat oren (net als ogen) niet lineair reageren, maar logaritmisch. Daardoor kun je zowel fluistergeluid horen net boven de gehoordrempel van het oor (0 dB) alsook enorm lawaai vlak bij een popconcert-toneel (100 dB).
De energie bij het concert is een factor 2100/3 = 1010 groter.

Aangezien Lden een op decibel gebaseerde logaritmische schaal is, is een toename (toevoeging, optelling) van de luchtdruk met 3 dB wel een verdubbeling (vermenigvuldiging) van de intensiteit maar niet ook een 2x grotere geluidsoverlast. Overlast en intensiteit zijn niet twee woorden voor hetzelfde. "Overlast" is erg subjectief en zonder numerieke schaal zoals intensiteit wel heeft. De een vindt een kerkklok al overlast, de ander een schreeuwend kind. De derde elk vliegtuig.

(Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid) of de Engelse variant met wat meer tabellen https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel)

En voor wie zich afvraagt wat Lden is (level day-evening-night): https://nl.wikipedia.org/wiki/Lden
Theo de Klerk op 26 februari 2018 om 15:57
Er moet ook duidelijk verschil gemaakt worden tussen een "verschil van 3 L" en een "factor van 3":

ΔL = 4L1 - L1 = 3L(dimensie van luchtdruk zoals bij L1 , factor 3 maal de waarde van L1, vergelijk 6 kg en 3 kg: verschil 3 kg)
L2/L1 = 3L1/L1 = 3   (dimensieloos - factor, vergelijk 6 kg en 3 kg: factor 2)

Als het eerste bedoeld wordt (want dat wordt gemeten als decibel verschil) dan betekent het inderdaad bij 3 eenheden Lden verschil de geluidsintensiteit 2x hoger is (2x meer energie):
Lnieuw = 3 + Loud = log 103 + Loud = 10 log 100,3 + 10 log 10Loud/10 = 10 log (100,3 x 10Loud/10) = 10 log (2 x 10Loud/10)

Maar dat betekent vast niet 2x meer overlast. Bij lage intensiteit (ritselende bladen) zal 3 dB erbij nauwelijks als overlast ervaren worden. Bij veel lawaai zal een toename van 3 dB wellicht als veel meer dan 2x meer overlast ervaren worden.
Zolang "overlast" als een emotionele waarde (niet objectief meetbaar) niet aan een numerieke waarde gekoppeld wordt blijft het een per persoon verschillende ervaring.
Rien op 26 februari 2018 om 19:00
Hartelijk dank voor deze uitleg.
Uit de laatste alineas concludeer ik dat bij meetposten dicht in de buurt van Schiphol waar meetwaarden worden gemeten tussen pakweg 60 en 80dB een verschil van 3dB kan resulteren in een verdubbeling of meer van ondervonden geluidshinder van vliegtuipassages.
Jan van de Velde op 26 februari 2018 om 19:11

Rien van der Laan plaatste:

een verschil van 3dB kan resulteren in een verdubbeling of meer van ondervonden geluidshinder 
nee, om twee redenen heb je die koe verkeerd vast: 

  1. natuurkundig betekent een toename van 3dB een verdubbeling van het geluidsvermogen. Maar je gehoor werkt (gelukkig) ook logaritmisch: een verdubbeling van dat geluidsvermogen betkent niet dat je alles 2 x zo luid hoort. Anders zou het onmogelijk zijn met één oor zowel vallende boomblaadjes als startende straalvliegtuigen correct waar te nemen: daar zou je dan verschillende hoorsystemen voor nodig hebben gezien het enorme verschil in benodigd "meetbereik". (30 dB erbij betekent 10 x verdubbelen, 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = hééél veel vermogen erbij)

  2. psychologisch is "hinder" subjectief. Twee keer zo luid wil niet per se zeggen dat je er twee keer zoveel last van hebt. 
Groet, Jan
Rien op 26 februari 2018 om 22:18
Theo en Jan, dank jullie wel
Theo de Klerk op 18 maart 2018 om 10:19
Ik zie juist dat ook hier https://www.natuurkunde.nl/artikelen/2703/geluidshinder-bij-luchthaven nog over de materie wordt gesproken. 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)