kantelende paardentrailer
Marleen stelde deze vraag op 04 januari 2018 om 17:06.
Ik heb een heftige discussie met collegas over het volgende:
Stel: je rijdt met een paard in een trailer rechtdoor op een snelweg. Er komt een windvlaag vanaf de zijkant op de trailer (dus niet rechtstreeks op het paard). Maakt het qua risico op kanteling van de trailer (kantelmoment) uit of het paard op dat moment staat of ligt? Ivm ander zwaartepunt en kantelpunt?
Weet iemand hier een duidelijk antwoord op?
Stel: je rijdt met een paard in een trailer rechtdoor op een snelweg. Er komt een windvlaag vanaf de zijkant op de trailer (dus niet rechtstreeks op het paard). Maakt het qua risico op kanteling van de trailer (kantelmoment) uit of het paard op dat moment staat of ligt? Ivm ander zwaartepunt en kantelpunt?
Weet iemand hier een duidelijk antwoord op?
Reacties
Peter
op
04 januari 2018 om 18:56
Volgens mij maakt het kantelmoment waarop de trailer dreigt te kantelen niet uit, daar het aangrijpingspunt van het paard cq het gewicht op de trailerdodem hetzelfde blijft. De neerwaartse kracht blijft immers hetzelfde.
Graag een andere mening dan de mijne.
Graag een andere mening dan de mijne.
Peter
op
04 januari 2018 om 19:06
Theoretische discussie daar een paard echt niet gaat liggen in een trailer😊
Jan van de Velde
op
04 januari 2018 om 19:35
dag Marleen,
We nemen even aan dat het paard midden in de trailer staat of midden in de trailer ligt (ik weet niet of een paard dat kan, maar we moeten iets aannemen):
blauw is de windkracht, rood de zwaartekracht op het paard, en de gestippelde dubbelpijlen geven de zg "arm"-en van die krachten aan, dwz de loodrechte afstand van het draaipunt tot de werklijn (dungestippeld) van de kracht.
Moment = kracht × arm
En dan zien we dat het in deze situatie niets uitmaakt: gelijke krachten, gelijke armen, no difference.
Maar stel dat die trailer in de stormwind toch schuin waait. Laten we aannemen dat ons paard niet wegschuift, maar vanwege de om het zijwiel draaiende beweging toch ook even loodrecht op de vloer blijft staan:
Nu is er wel een duidelijk verschil: Het zwaartepunt van het staande paard is veel verder naar rechts opgeschoven. De "arm" en daarmee het moment van het staande paard is nu in de tekening wel anderhalf keer zo klein als de arm van het liggende paard, en dus geeft het liggende paard nu anderhalf keer zoveel tegendraaiing als het staande paard. De trailer met het liggende paard heeft de beste kansen overeind te blijven.
In geen van beide tekeningen is de trailer al op zijn kantelpunt trouwens, dus als de wind nú wegvalt komt die trailer weer terug recht, al is het de vraag hoe dit afloopt met al dat geslinger en gestuiter achter de trekker.
Maar dat is dan voor een hypothetisch paard dat als aan de trailervloer genageld blijft staan. Hoe een echt paard reageert is de grote vraag waarop ik geen antwoord heb.
Conclusie: voor de windkracht nodig om de trailer te laten beginnen met kantelen: geen verschil. Maar zodra de trailer toch schuin gaat zet ik mijn kratje bier voor een nog nét goede afloop op het liggend paard.
Algemeen advies: laat de paarden lekker op stal als ze buiten windstoten tot 120 km/h afgeven.
Groet, Jan
We nemen even aan dat het paard midden in de trailer staat of midden in de trailer ligt (ik weet niet of een paard dat kan, maar we moeten iets aannemen):
blauw is de windkracht, rood de zwaartekracht op het paard, en de gestippelde dubbelpijlen geven de zg "arm"-en van die krachten aan, dwz de loodrechte afstand van het draaipunt tot de werklijn (dungestippeld) van de kracht.
Moment = kracht × arm
En dan zien we dat het in deze situatie niets uitmaakt: gelijke krachten, gelijke armen, no difference.
Maar stel dat die trailer in de stormwind toch schuin waait. Laten we aannemen dat ons paard niet wegschuift, maar vanwege de om het zijwiel draaiende beweging toch ook even loodrecht op de vloer blijft staan:
Nu is er wel een duidelijk verschil: Het zwaartepunt van het staande paard is veel verder naar rechts opgeschoven. De "arm" en daarmee het moment van het staande paard is nu in de tekening wel anderhalf keer zo klein als de arm van het liggende paard, en dus geeft het liggende paard nu anderhalf keer zoveel tegendraaiing als het staande paard. De trailer met het liggende paard heeft de beste kansen overeind te blijven.
In geen van beide tekeningen is de trailer al op zijn kantelpunt trouwens, dus als de wind nú wegvalt komt die trailer weer terug recht, al is het de vraag hoe dit afloopt met al dat geslinger en gestuiter achter de trekker.
Maar dat is dan voor een hypothetisch paard dat als aan de trailervloer genageld blijft staan. Hoe een echt paard reageert is de grote vraag waarop ik geen antwoord heb.
- Valt/glijdt hij staande naar de benedenwindse kant, en met zijn romp tegen die benedenwindse wand? Groot probleem voor de stabiliteit :(
- Glijdt hij onderuit, zodat hij met zijn benen naar de benedenwindse kant gaat, maar met zijn romp tegen de bovenwindse zijkant? Zeer goed voor de stabiliteit, :) maar mogelijk toch minder goede afloop voor het paard :(
- ??
Conclusie: voor de windkracht nodig om de trailer te laten beginnen met kantelen: geen verschil. Maar zodra de trailer toch schuin gaat zet ik mijn kratje bier voor een nog nét goede afloop op het liggend paard.
Algemeen advies: laat de paarden lekker op stal als ze buiten windstoten tot 120 km/h afgeven.
Groet, Jan
Jan van de Velde
op
04 januari 2018 om 19:46
Peter plaatste:
Theoretische discussie daar een paard echt niet gaat liggen in een trailer😊Groet, Jan
peter
op
04 januari 2018 om 21:24
Dank voor je overduidelijke reactie Jan.
En dank voor je advies: lekker op stal laten
En dank voor je advies: lekker op stal laten
marleen
op
04 januari 2018 om 21:35
Aha super duidelijk Jan! Bedankt! Hier kunnen Peter en ik verder mee!
groeten Marleen
groeten Marleen