geladen

Koen stelde deze vraag op 09 december 2017 om 21:26.

Hallo,

als je twee dingen tegen elkaar wrijft, springen de positieve geladen deeltjes over op het voorwerp en de negatieve geladen deeltjes op het andere. Hoe weetje welk voorwerp aan welke delen trekt? de negatieve geladen of de positieve?

Groetjes,
Koen

Theo de Klerk op 09 december 2017 om 21:46
Meestal zijn het geen positief geladen deeltjes die overspringen. Positief geladen deeltjes zijn meestal nogal groot en zwaar (op atomaire schaal) vergeleken met de bijna massaloze elektronen. Maar het wegspringen van een negatief geladen (elektron) is qua resultaat hetzelfde als dat een positieve lading de tegenovergestelde kant op is gesprongen.

Ik weet niet wat je met "welk voorwerp trekt aan welk deel" bedoelt. Een voorwerp met een overschot aan negatieve lading zal aan een voorwerp met overschot (soms via influentie alleen een her-rangschikking van positieve en negatieve lading) aan positieve lading trekken. Gelijksoortige lading zal afstootverschijnselen geven.

Je kunt niet zeggen dat "negatief aan positief trekt" (of omgekeerd): dat doen beide gelijktijdig. Net zoals massa's elkaar aantrekken en niet de een alleen de ander. Het zijn (3e wet van Newton) krachtenparen. De negatieve lading trekt aan de positieve lading (Fneg_op_pos) terwijl een gelijke, maar tegengestelde kracht door de positieve lading op de negatieve wordt uitgeoefend (Fpos_op_neg)
Jan van de Velde op 09 december 2017 om 22:54

Koen plaatste:

Hoe weet je welk voorwerp aan welke delen trekt? de negatieve geladen of de positieve?

dag Koen,

Zoals Theo al zei, het gaat voor vrijwel 100% om de negatief geladen deeltjes, de elektronen. Als je twee verschillende stoffen met elkaar in contact brengt worden er een zwakke chemische bindingen gevormd (en elektronen zijn de deeltjes die zorgen voor bindingen tussen atomen). Bij wrijven maak en verbreek je continu vele van die bindingen.

Bij het 'losscheuren' blijven dan wel eens een paar elektronen aan de verkeerde kant achter, waardoor het ene voorwerp teveel elektronen krijgt, en het andere te weinig. Ik zeg met nadruk "een paar", want als een op de honderdduizend atomen in een voorwerp er een elektron bijkrijgt of kwijtraakt krijgt dat voorwerp daardoor al een behoorlijk sterke lading; dat leidt al tot een onprettig schokje als je een deurklink vastpakt of tot knetterende vonkjes als je een trui over je hoofd uittrekt.

Alle stoffen gaan een beetje anders om met hun elektronen, laten ze makkelijker los of houden ze sterker vast. Stoffen kun je rangschikken naargelang die eigenschappen. Die rangschikking noemen we ook wel de tribo-elektrische reeks (tribologie is wrijvingskunde).

Zo'n reeks vind je bijvoorbeeld hier

En daaruit kun je concluderen dat wanneer je kunststoffen langs een droge huid wrijft er een groot tribo-elektrisch effect is (ze staan ver uit elkaar in die reeks)  waarbij de kunststof draden in je kleding negatief en je huid positief geladen achterblijft. De spanning kan daarbij oplopen tot vele duizenden volts, maar omdat het om relatief weinig elektronen gaat kunnen er geen grote stromen gaan lopen en blijft het bij wat ongevaarlijke maar soms toch wel onprettige prikjes.

Noortje heeft zeventien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?