Reacties
Jan van de Velde
op
22 november 2017 om 18:56
Alex plaatste:
Hoe moet ik deze eindsnelheid berekenen
groet, Jan
Alex
op
22 november 2017 om 19:07
Jan van de Velde plaatste:
Alex plaatste:
Hoe moet ik deze eindsnelheid berekenen
groet, Jan
Theo de Klerk
op
22 november 2017 om 19:15
Voor elke versnelde beweging geldt dat s = 1/2 at2 en hier verandert a constant omdat de resulterende kracht verandert:
F = ma dus a = F/m = (Fzw - Fluchtwrijv)/m
en aangezien Flucht afhankelijk is van de snelheid v die weer afhankelijk is van a, zit je in een cirkel-berekening. Daar is geen simpele wiskunde formule voor, en dan moet je je verlaten op computermodellen.
Steeds voor een klein interval Δt uitrekenen hoe groot Fres is, daaruit a bepalen, daaruit de verandering van de snelheid: vnieuw = voud + Δv waarbij Δv = aΔt
Als je het goed doet, zie je de snelheid langzamer toenemen tot een vaste eindsnelheid.
En voor elk interval leg je ook weer een stukje weg af Δs = soud + VΔt
F = ma dus a = F/m = (Fzw - Fluchtwrijv)/m
en aangezien Flucht afhankelijk is van de snelheid v die weer afhankelijk is van a, zit je in een cirkel-berekening. Daar is geen simpele wiskunde formule voor, en dan moet je je verlaten op computermodellen.
Steeds voor een klein interval Δt uitrekenen hoe groot Fres is, daaruit a bepalen, daaruit de verandering van de snelheid: vnieuw = voud + Δv waarbij Δv = aΔt
Als je het goed doet, zie je de snelheid langzamer toenemen tot een vaste eindsnelheid.
En voor elk interval leg je ook weer een stukje weg af Δs = soud + VΔt
Jan van de Velde
op
22 november 2017 om 19:20
Alex plaatste
Ik weet dat de luchtweerstand gelijk is aan de zwaartekracht, en ik nam al aan dat je daarmee wel de snelheid kunt berekenen,Alex plaatste
Kan ik weten hoe lang het duurt voordat deze bereikt wordt?groet, Jan
Alex
op
22 november 2017 om 20:44
Kunnen jullie me nog eventueel vertellen wat er precies ingevoerd worden in Coach? Ik heb de volgende ingevoerd maar ik krijg geen juiste grafiek. Wat mis ik nog?
Modelvergelijkingen:
t := t + Δt
Fz = -m * g
Fw = 0.5 * ρ * A * C * v^2
Fres = Fz - Fw
a = Fres/m
v = v + a * dt
ds = s + v * dt
Startwaarden:
t := 0
Δt := 0,1
g = 9,81
m = 0.05
C = 1
v =0
ρ = 1,3
A = 0,25
Wat mis ik nog?
Alvast bedankt.
Modelvergelijkingen:
t := t + Δt
Fz = -m * g
Fw = 0.5 * ρ * A * C * v^2
Fres = Fz - Fw
a = Fres/m
v = v + a * dt
ds = s + v * dt
Startwaarden:
t := 0
Δt := 0,1
g = 9,81
m = 0.05
C = 1
v =0
ρ = 1,3
A = 0,25
Wat mis ik nog?
Alvast bedankt.
Theo de Klerk
op
22 november 2017 om 20:52
> ds = s + v * dt
je bedoelt neem ik aan
a = Fres/m
dv = a*dt
v = v + dv
ds = v*dt
s = s + ds
met beginwaarde s = beginhoogte (als afstand beginhoogte is, aangezien Fz = -m*g negatief naar beneden is)
je bedoelt neem ik aan
a = Fres/m
dv = a*dt
v = v + dv
ds = v*dt
s = s + ds
met beginwaarde s = beginhoogte (als afstand beginhoogte is, aangezien Fz = -m*g negatief naar beneden is)
Alex
op
22 november 2017 om 21:05
Bedankt. Ik heb deze aangepast, maar het v,t- diagram blijkt nog steeds een rechte lijn op de x-as te zijn. Klopt er nog steeds iets niet?
Alex
op
22 november 2017 om 21:06
Modelvergelijkingen:
t := t + Δt
Fz = -m * g
Fw = 0.1625 * v^2
Fres = Fz - Fw
a = Fres/m
dv = a * dt
v = v + dv
ds = v*dt
s = s + ds
startwaarden:
t := 0
Δt := 0,1
g = 9,81
m = 0.05
s = 20
v = 0
t := t + Δt
Fz = -m * g
Fw = 0.1625 * v^2
Fres = Fz - Fw
a = Fres/m
dv = a * dt
v = v + dv
ds = v*dt
s = s + ds
startwaarden:
t := 0
Δt := 0,1
g = 9,81
m = 0.05
s = 20
v = 0
Theo de Klerk
op
22 november 2017 om 21:24
Dan zou ik het hele model moeten zien, want de wijzigende waarden voor elke doorrekening van dt zitten natuurlijk in een loop die onder bepaalde condities stopt (bijv. tot hoogte 0 wordt (op de grond aangekomen)).
Een simpel model dat rekening houdt met luchtweerstand zou er zo uit kunnen zien:
en als ik die laat doorrekenen krijg ik voor (v,t) en (s,t):
waarbij te zien is dat (s,t) lineair wordt als de snelheid constant wordt.
Een simpel model dat rekening houdt met luchtweerstand zou er zo uit kunnen zien:
en als ik die laat doorrekenen krijg ik voor (v,t) en (s,t):
waarbij te zien is dat (s,t) lineair wordt als de snelheid constant wordt.
Alex
op
22 november 2017 om 21:35
Ik heb een screenshot gemaakt van alles wat ik heb. Ik heb echt geen idee meer wat er niet klopt.
Dit is de screenshot:
https://ibb.co/ifOfYR
Dit is de screenshot:
https://ibb.co/ifOfYR
Theo de Klerk
op
22 november 2017 om 21:39
Ik ben niet verbaasd. Naast een wat ongebruikelijke keuze voor t langs de vertikale as (kom je eigenlijk alleen bij relativistische mechanicafiguren tegen) zie ik ook nergens een loop. Er wordt 1x van alles uitgerekend en geen wonder dat ik dan overal constante waardes krijg.
Alex
op
22 november 2017 om 21:46
t langs de verticale as is per ongeluk gebeurd. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat er wel een loop is? Ik ben helaas niet erg bekend met modelleren en coach.
Theo de Klerk
op
22 november 2017 om 21:54
Het gaat een beetje ver hier een cursus Coach te gaan intypen. Daarvoor zul je je natuurkunde boek (vooral 4 vwo - bijv. Systematische Natuurkunde) er eens voor "modelleren" op na moeten slaan.
Maar zoals je in mijn grafische afbeelding van een Coach programma ziet wordt m.b.v. de krachten een versnelling berekend, die een snelheid berekend. Die wordt enerzijds gebruikt om een afstand te berekenen maar ook weer teruggevoerd naar Fweerstand omdat die een v2 afhankelijkheid heeft (en als v een nieuwe waarde krijgt, dan ook Fweerstand en daardoor Fres en daarmee weer versnelling a waarmee weer andere waarden voor v te berekenen zijn - en zo voort. Tot je een conditie inbouwt als bijv. als s = 0 dan stop om nodeloos rekenen te besparen als je toch al op de grond bent).
Maar zoals je in mijn grafische afbeelding van een Coach programma ziet wordt m.b.v. de krachten een versnelling berekend, die een snelheid berekend. Die wordt enerzijds gebruikt om een afstand te berekenen maar ook weer teruggevoerd naar Fweerstand omdat die een v2 afhankelijkheid heeft (en als v een nieuwe waarde krijgt, dan ook Fweerstand en daardoor Fres en daarmee weer versnelling a waarmee weer andere waarden voor v te berekenen zijn - en zo voort. Tot je een conditie inbouwt als bijv. als s = 0 dan stop om nodeloos rekenen te besparen als je toch al op de grond bent).