isolator

eline stelde deze vraag op 25 september 2017 om 18:38.

Beste,

Kan een isolator ladingen afgeven of opnemen aan en van een geleider?

groetjes eline

Reacties

Jan van de Velde op 25 september 2017 om 19:11
dag eline,

Jazeker. Er bestaan geen stoffen waarvan de moleculen onder alle omstandigheden voor 100 % hun elektronen bij zich kunnen houden. Wat wij isolatoren noemen zijn alleen maar héél slechte geleiders.

Wat is de achtergrond van je vraag? 

groet, Jan
eline op 25 september 2017 om 19:25
beste jan
het gaat om een taak van fysica: om de 2de proef

groeten
eline

Bijlagen:

Jan van de Velde op 26 september 2017 om 18:11
Heb je een reden om te denken dat die geladen isolator geen lading zou kunnen doorgeven naar dat aluminium schaaltje?
eline op 26 september 2017 om 18:22
ja, toen de llk een lln oplaadde, gaf hij zijn ladingen ook niet af aan de lucht en de isemo plaat onder zijn voeten.
Jan van de Velde op 26 september 2017 om 18:58
Die lading ging beetje bij beetje wél naar de lucht en die isolerende plaat hoor. Nogmaals, er bestaan geen perfecte isolatoren.

Maar er is nog een verschil: elektrische krachten op geconcentreerde lading zijn groot, heel groot, en nemen kwadratisch af met de afstand. Aangezien elk systeem streeft naar een minimale potentiële energie, zoekt lading dus liefst plekjes het verste weg van andere lading, totdat er een verdeling ontstaat waarbij de som van de krachten van alle afzonderlijke ladingen op alle andere afzonderlijke ladingen minimaal is, of anders gezegd, zó dat de gemiddelde afstand tussen elke twee ladingen het kleinst is. Op asymmetrische voorwerpen geeft dat aanleiding tot hoge concentraties lading op uitsteeksels:



Jouw aluschaaltje is zo'n uitsteeksel. Onder invloed van de grote ondedrling afstotende krachten in het isolatorplaatje gaan er ook in dat isolatorplaatje best wel kleine stroompjes vloeien, en zo wordt de bodem van dat omgekeerde aluschaaltje na afzienbare tijd toch behoorlijk geladen. En raak je die bodem dan aan, dan kan die bodem ook in één keer "leegstromen". Dat zal best een voelbaar prikje kunnen leveren. 

De leerling op dat isomomatje is het omgekeerde geval: het uitsteeksel (die leerling) is al geladen. Er vloeit wel wat lading naar dat matje, maar er is niet zoveel afstandswinst te behalen voor de ladingen door in dat matje te kruipen. Maar er vindt wél herverdeling plaats. Alleen heeft dat niet zo'n opvallend effect. De langzamerhand opgeladen isolator aanraken geeft niet dat "schok" effect ook al zou die veel sterker geladen zijn: de lading kan niet snel genoeg toevloeien naar het aanraakpunt. De leerling aanraken echter geeft beiden een voelbare prik.

groet, Jan
eline op 02 oktober 2017 om 16:32
Dankuwel

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)