x,t diagram

Quint stelde deze vraag op 25 september 2017 om 16:39.

 Hallo, 

daar ben k weer :)
wat betekenen het 2e en 3e lijntje? beide betekent toch dat het voorwerp achteruit gaat? maar wat is precies het verschil??

Groetjes,
Quint

Reacties

quint op 25 september 2017 om 16:56
ps, met het 3e lijntje bdl ik die lijn naar beneden onder de x-as

quint
Jan van de Velde op 25 september 2017 om 17:01
Dag Quint,

Achteruit is mogelijk de verkeerde term. Wat bedoel je met achteruit? 
De waarnemer bevindt zich op plaats x=0, een object bevindt zich op 1,5 m afstand.

Laten we even aannemen dat dit gaat om de beweging op één lijn waarop zich zowel waarnemer als object bevinden (er zijn overigens ook andere mogelijkheden te bedenken) 

Dan verwijdert het object zich de eerste twee seconden van de waarnemer, verandert dan plots 180° van richting (een echt object op een rechte lijn kan dit niet trouwens), nadert de waarnemer en rijdt weer anderhalve seconde later over diens tenen :) om dan nog anderhalve seconde in dezelfde richting door te gaan en zich weer van de waarnemer te verwijderen. Op tijdstip t=5 keert het object zich weer plots om, en .......

Mag jij zelf nog eens kritisch nadenken over de vraag: 

Quint plaatste:

het 2e en 3e lijntje  betekent beide toch dat het voorwerp achteruit gaat? 


Groet, Jan
Jan van de Velde op 25 september 2017 om 17:04

quint plaatste:

ps, met het 3e lijntje bdl ik die lijn naar beneden onder de x-as

quint
dwz, van 3,5 tot 5 s, of van 5 tot 7 s? 
quint op 25 september 2017 om 18:22

Jan van de Velde plaatste:

dwz, van 3,5 tot 5 s, of van 5 tot 7 s? 
van 3,5 tot 5 s.

Dus van 2 tot 3,5 s gaat het voorwerp achteruit? Wat gebeurd er dan met het voorwerp van 3,5 tot 5 s en verder?

Ik snap het niet zo goed :(

quint
Jan van de Velde op 25 september 2017 om 19:08
Hier een bovenaanzicht (vanuit een drone bijvoorbeeld) van heel de beweging indien die op een rechte plaatsvindt:



van 0 tot 2 s  2 m naar rechts, van 2 tot 5 s 7 m naar links, en van 5 tot 7 s 2,5 m weer naar rechts.

zo duidelijker?

groet, Jan
quint op 25 september 2017 om 19:42
dus die negatieve afstanden zijn niet zo belangrijk? 

Als het goed is snap ik het een beetje: van 2 tot 5 s gaat die naar achteren (of je zegt dat die naar links gaat) en van 5 tot 7 s gaat die weer naar voren (of rechts)? klopt het wat ik zeg?

quint
Jan van de Velde op 25 september 2017 om 19:56

quint plaatste:

dus die negatieve afstanden zijn niet zo belangrijk? 


Ik weet niet wat jij bedoelt met negatieve afstanden? Bedoel je daarmee alle plaatsen beneden je tijdsas? 

quint plaatste:

Als het goed is snap ik het een beetje: van 2 tot 5 s gaat die naar achteren (of je zegt dat die naar links gaat) en van 5 tot 7 s gaat die weer naar voren (of rechts)? klopt het wat ik zeg?

zo te lezen wel 

de grafiek zou met wat langere tijden en grotere afstanden de beweging kunnen beschrijven van een auto die uit Leiden vertrekt richting Amsterdam, in Amsterdam omkeert om weer via Leiden en Den Haag en Rijswijk naar Rotterdam te rijden, om dáár weer om te keren richting Den Haag, waarbij de grafiek bij de tweede keer in Rijswijk ophoudt.


Groet, Jan
quint op 25 september 2017 om 20:07

Jan van de Velde plaatste:

quint plaatste:

dus die negatieve afstanden zijn niet zo belangrijk? 


Ik weet niet wat jij bedoelt met negatieve afstanden? Bedoel je daarmee alle plaatsen beneden je tijdsas? 



Ja, ik bedoel inderdaad de plaatsen onder de tijdas
Jan van de Velde op 25 september 2017 om 20:25
Is het kwartje gevallen met mijn autoreis?
(er stonden geen files anders hadden er een paar horizontale lijnstukjes in de grafiek gezeten) 

Wat we negatief noemen is een kwestie van de keuze van referentiepunt. Ik zou voor het bestuderen van mijn autoreis ook een nulpunt in Zaanstad kunnen kiezen:



zelfde beweging bezien vanuit een ander punt.......
quint op 25 september 2017 om 20:31
hartstikke bedankt voor de uitleg! ik snap het :)

quint

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)