Arbeid en Energie

Ashay stelde deze vraag op 21 september 2017 om 21:46.

Hai!

Ik heb een heel groot probleem. Ik krijg ondertussen nu een aantal weken Natuurkunde in de 5e, maar ik weet nog steeds niet hoe ik sommige opgaves moet aanpakken.
Ik snap de meeste formules wel en hoe ik die moet gebruiken. Als ik een opgave zie heb ik totaal geen idee wat ik moet doen en wat ik moet gebruiken. Ik denk dan echt bij mezelf: ''What the f*ck moet ik hier nou weer mee?!''.  Mijn docente, bijlesdocenten en buren proberen me te helpen, maar ik heb het idee dat het niet werkt want het lukt nog steeds niet :(

In de bijlage heb ik een blad toegevoegd dat ik voor morgen moet inleveren maarja ik snap misschien maar een kwart en voor de rest klap ik dicht. 

Iemand tips hoe ik dit probleem aanpak, want ik wil voor mijn eerste SchoolExamen wel een lekker cijfertje scoren :)

Mvg,
Ashray

PS. Zelf dacht ik dat mijn begrijpend lezen nogal slecht is, want ik heb dit alleen bij natuurkunde en zover ik weet schrijven natuurkundigen nogal slecht als het gaat om verhaaltjes. Dat zei de docente zelf ook, want ze zijn beter in formules etc hahah.

Bijlagen:

Reacties

Theo de Klerk op 21 september 2017 om 22:04
Laat je docente vooral voor zichzelf spreken. Ik ken van allerlei vakken prima en minder prima vraagformuleringen. Maar vanaf 1960 tot heden zijn de problemen wel steeds "taliger" geworden - niet tot vreugde van dyslectische leerlingen.
Maar de inleiding zegt het wel goed. Schets de situatie, welke energie hoor bij welke positie.
Bij opg 1: iets met snelheid heeft kinetische energie (1/2 mv2) en iets met hoogte zwaarte-energie (mgh). Iets wat omhoog gaat zet kinetische energie om  in zwaarte-energie tot alles zwaarte-energie is. Dan is v=0 en de kinetische energie ook. Blijkbaar is dan alle 1/2 mvomgezet in mgh ...

En verder moet je het zelf weer eens proberen. Aan formules is niks te snappen: die zijn wat ze zijn. Maar het inzicht waarom en formule is wat die is, is belangrijker. Daar moet je misschien nog even op broeden.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft negentien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)