Het zwaartepunt is het punt waarbij het product van massadeeltje x afstand tot zwaartepunt aan weerszijde van het punt gelijk is. Ofwel het zwaartepunt zit op die plek dat het voorwerp alle kanten op kan wiebelen maar toch in evenwicht is omdat, net als een wip in evenwicht, aan beide kanten evenveel massa zit.
Voor simpele voorwerpen is het zwaartepunt direct inzichtelijk of kan berekend worden (midden in een balk, het middelpunt van een bal) maar voor vreemde voorwerpen met allerlei uitsteeksels en samengesteld uit verschillende materialen is dat niet zomaar te berekenen. Van een auto dus ook niet. Daar wordt het dus met ervaring en kennis "gokken" waar dat punt zit. Hoe meer massa onderop, des te lager zal het zwaartepunt zitten.
Je hebt de positie nodig om de situatie van de opgetilde auto te beschrijven. Het is NIET zo dat automatisch de achterwielen op de weegplaat meer gewicht geven (en de weegplaat een gelijke normaalkracht omhoog). Dat hangt helemaal af van de kracht waarmee de auto wordt opgetild aan de voorkant.
In evenwicht moet dan gelden:
1) verplaatsingsevenwicht: Er is geen netto kracht (Alle krachten compenseren elkaar: samen 0)
2) rotatieevenwicht: Er is geen netto krachtmoment (alle momenten F x d compenseren elkaar: samen 0)
Als ik een auto met grote kracht optil van voren, dan "weegt" hij minder op de plaat.