Magneten isoleren

René stelde deze vraag op 04 augustus 2017 om 17:06.

 L.S.
Ik zou graag willen weten, of bij een permanente magneet de Noordpool danwel de Zuidpool zodanig is te isoleren, dat hier geen (of minder) krachtvelden vanuitgaan.

Reacties

Theo op 04 augustus 2017 om 17:10
Nee. Veldlijnen zijn gesloten: elke lijn die bij de noordpool naar buiten komt, moet naar een zuidpool toe. Monopolen zijn nooit ontdekt.
René op 04 augustus 2017 om 17:17

Theo de Klerk plaatste:

Nee. Veldlijnen zijn gesloten: elke lijn die bij de noordpool naar buiten komt, moet naar een zuidpool toe. Monopolen zijn nooit ontdekt.
Dank voor deze prompte reactie!!!
Misschien had ik aansluitend moeten vragen of de veldlijnen wel af te voeren zijn (aarding?)
Theo de Klerk op 04 augustus 2017 om 17:55
Nee.
Veldlijnen zijn in zichzelf gesloten (cirkel/ellips/andere gesloten ringvorm). En laten zich dus niet afvoeren. Hooguit geleiden (gaan beter door weekijzeren staven dan buitenlucht - zo kun je bij een transformator wel veldlijnen beter tussen twee spoelen leiden, maar ze blijven gesloten)
René op 06 augustus 2017 om 13:33
Geachte heer De Klerk,
Opnieuw dank voor uw reactie!
Na wat speurwerk naar aanleiding van uw opmerking over weekijzer dringt zich bij mij de volgende vraag op:
Wanneer een monopool dan niet bestaat, kan ik dan geen (bijna)monopool simuleren door een magneet bijvoorbeeld te voorzien van een laagje nanoperm plakband.
Ik houd me aanbevolen voor uw opmerkingen. 
M.v.g.
René Timmermans
Theo de Klerk op 06 augustus 2017 om 14:01
Nee.
Er zijn geen monopolen (wel theoretisch, maar praktisch nooit gevonden: een N pool heeft altijd een Z pool in de buurt - en ook logisch: buitenom gaan veldlijnen van N naar Z, binnen een magneet van Z naar N zodat de lijn in zichzelf gesloten is).
Nanoperm is een ander soort weekijzer waarlangs veldlijnen makkelijker lopen. Er wordt niets mee afgeplakt of tegengehouden, slechts omgeleid.
René op 06 augustus 2017 om 14:56
Geachte heer De Klerk,
Uw reactie is volledig duidelijk. Mijn zoektocht is ingegenven door een obsessie die mij sinds mijn HBS-tijd achtervolgt, namenlijk die van het Perpetuem Mobilea. Op internet zijn veel voorbeelden van een aanverwante poging te vinden, maar veelal leiden deze tot niets. Dit leidt natuurlijk naar de vraag waarom dit niet lukt: Bij de motoren a la https://www.youtube.com/watch?v=nZrO3rkF7WM#t=14.03352 lijkt men er dicht bij te komen.
het toevoegen van een extra magneet (of 3 a 5) lijkt niet afdoende te helpen, dus zoek ik nu mijn heil in het elimineren van de veldlijnen welke verantwoordelijk zijn voor de schommelbeweging aan het einde van handaangedreven omwentelingen die bij de vele vertoonde experimenten optreden. Elimineren is hier niet het goede woord, maar geeft aan, dat er een belang is om de invloed hiervan te verminderen. Hoe ziet u dit?

M.v.g.
René Timmermans
Wim van de Vorst op 20 maart 2023 om 18:08
Ik heb een probleem met 3 stuks ringmagneetjes van rond 25 mm . Deze liggen in een stalen ring die uitwendig rond 390mm en inwendig 180mm is. Deze ring draait ongeveer 300 rpm. Met de 3 magneten krijgt een magneetsensoren dus 3 signalen per omwenteling. Met deze meting is het mogelijk om het toerental van de stalen ring te controleren. Nu ontstaat er tussen de magneten in de stalen ring spontaan magnetische velden, waardoor je per omwenteling van de stalen ring 4 of 5 signalen krijgt. Waardoor ontstaan deze extra magnetische velden? Mvg Wim van de Vorst
Jan van de Velde op 20 maart 2023 om 19:08
dag Wim,

ik stel voor dat je je probleem aankaart in Praktische en overige technische wetenschappen op Wetenschapsforum.nl.

Daar heb je meer kans op zinvolle assistentie voor dit soort vragen. Onze vaste helpers zijn meer gespecialiseerd in middelbaar onderwijs.

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vierentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)