Horizontale worp
Sophie stelde deze vraag op 28 juni 2017 om 20:08.Beste lezer,
Voor natuurkunde moeten wij modelleren. Wij moeten een horizontale worp modelleren voor een huiswerkopdracht. Echter kom ik hier niet helemaal uit. Het gaat over een bal (massa 240 gram) die vanaf een toren (80 meter hoog) met een horizontale beweging (20 m/s) weg wordt gegooid. Vervolgens moet je allemaal formules defineren voor de x-as en de y-as. Ik denk nu dat je voor de y-as de formules voor een vrije val moet gebruiken en voor de x-as de formules voor een normale worp. Ik denk alleen dat ik dit niet goed doe. Misschien dat iemand mij kan helpen.
Groetjes,
Sophie
Reacties
Sophie plaatste:
Ik denk nu dat je voor de y-as de formules voor een vrije val moet gebruiken en voor de x-as de formules voor een normale worp.
Er even van uitgaande dat je geen luchtweerstand inbouwt zal er in horizontale zin niks aan de beweging veranderen tijdens de val. Elk tijdstipje gaat je bal even ver opzij.
Sophie plaatste:
Ik denk alleen dat ik dit niet goed doe.
groet, Jan
Het klopt dat ik de luchtweerstand mag verwaarlozen. Mijn model ziet er tot nu toe zo uit;
fx =
fy =
ax = dv / dt
ay = Fres / m
dvx= vx * dt
dvy= vy * dt
vx= vx + dvx
vy= vy + dvy
dx= vx * dt
dy= vy * dt
x=
y=
vtot=
t=
als
Sophie plaatste:
Het klopt dat ik de luchtweerstand mag verwaarlozen.- ax = dv / dt
- dvx= vx * dt
- vx= vx + dvx
...geheel overbodig: in horizontale zin is de snelheid constant. vx staat in je rijtje met startgegevens.
de regel:
ay = Fres / m
doet vermoeden dat je nog van plan bent om later tóch nog luchtweerstand te gaan inbouwen. Zo lang je de basis van modelleren nog niet helemaal onder de knie hebt, niet doen, hou het simpel, ay=9,81 m/s² in je rijtje met startgegevens lost dat helemaal op.
en dan moet je vervolgens natuurlijk nog wel iets met die ay doen: ik zie je die verder nergens gebruiken. Een formule als "dvy= vy * dt" kan niet kloppen: snelheid = snelheid x tijd ??
Hoe bereken je wél een nieuwe snelheid op basis van een oude snelheid en een versnelling?
groet, Jan
Dankjewel voor je hulp! Mijn model is nu als volgt:
fy = m * g
ay = a
dvy= ay * dt
vx= 20
vy= vy + dvy
dx= vx * dt
dy= vy * dt
x=
y=
vtot= tan( vy / vx)
t= t + dt
als vtot=0 dan stop eindals
Ik snap alleen niet hoe ik x en y nu precies moet definiëren.
y = de vertikale afstand tot een gekozen 0-punt
Misschien moet je x=0 definieren als de plaats van de toren. En y de hoogte van waar je gooit. Als y = 0 op de grond, dan is je beginwaarde van y de hoogte...
Waarom staat die krachtenformule, fy = m * g, er nu nog in?
Wat bedoel je te bereiken met "vtot= tan( vy / vx)" ?
En denk er eens rustig over na of die formule wel kan kloppen?
Op het moment van werpen heeft die bal een snelheid van 20 m/s horiontaal en 0 m/s verticaal. Is de totale snelheid daarom nul?
Zo gaat je model natuurlijk stoppen voor het goed en wel gestart is.
En snelheid zonder eenheid? Want v/v is een dimensieloos getal. En een tangens nemen van een verhouding van twee zijden vind ik wiskundig heel vreemd, want een tangens IS de verhouding van twee zijden van een driehoek.
Draai verder dat model maar eens. Ik ben benieuwd of het doet wat jij wil dat het doet. En zo niet, of je kunt uitdokteren waarom niet.
groet, Jan