g uit een grafiek halen (kegelslinger)

Tessa stelde deze vraag op 22 juni 2017 om 15:27.

beste,

op school hebben wij een practicum moeten uit voeren, wij moesten de g bepalen aan de hand van een beweging van een kegelslinger. met deze resultaten hebben wij een grafiek gemaakt met op de x-as T2 en op de Y-as 4π2 lengte koord *cos(hoek). ( wij hebben de verschillende hoeken in de formule ingevuld, deze gegevens hebben wij als gegevens gebruikt op de y-as).

maar onze leraar vertelde ons dat hij liever heeft dat we de cos niet gebruiken maar dit met verhoudingen oplossen, wij lopen hier vast en weten hier geen raad mee. zou u ons kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Reacties

Jan van de Velde op 22 juni 2017 om 16:02
Dag Tessa,

Ik snap ook niet helemaal hoe je leraar dat voor zich ziet, maar anderzijds is een (co)sinus ook maar een verhouding van twee zijden in een rechthoekige driehoek. 

Bij zo'n conische slinger is er een krachtenevenwicht tussen de verticale component van de spankracht in het koord en de zwaartekracht (Fz=m·g).
De horizontale component van die spankracht is de centripetaalkracht (Fc=mv²/r) 
In die v zitten trouwens je T en ook weer die r verstopt. 
En zo valt er vast ook wel iets te goochelen waar niet expliciet meer een (co)sinus meer in voorkomt. 

zie bijvoorbeeld ook:
http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/51254
http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/51042

groet, Jan
Tessa op 22 juni 2017 om 22:31
beste Jan,

heel erg bedankt voor u antwoord, ik ga met uw tips aan de gang!
Jan van de Velde op 22 juni 2017 om 22:37
Sorry, maar zo lang we niet precies weten welke kant dat op moet valt het ook niet mee effectiever te helpen. Dan zal je leraar toch iets duidelijker moeten zijn.

groet, Jan
Theo de Klerk op 25 juni 2017 om 12:28
>cos niet gebruiken maar dit met verhoudingen oplossen

Een cosinus is toch niets anders dan een verhouding (van aanliggende /schuine rechthoekszijde)?  Dan gebruik je die getallen ipv de cosinus (leraar blij (al snap ik niet waarom)) en jullie kunnen verder.

Als leerlingen bij mij aankomen met een heel andere oplossingsmethode of dezelfde maar anders toegepast: wat is daar dan mis mee? Niks.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft dertien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)