snelheid berekenen met impuls
Teun stelde deze vraag op 28 mei 2017 om 00:11.Hallo,
ik snap opgave 3c niet hoe je die hoek moet berekenen en moet je eigenlijk ook bij 3a en 3b iets met de uitwijking van 12 graden doen, ik heb dat niet gedaan, maar begin eraan te twijfelen
Link: http://www.rwi-natuurkunde.nl/vwo/klas4/kwt-uur/week%2021.pdf
Reacties
Theo de Klerk
op
28 mei 2017 om 01:13
Bij vraag 1 en 2 kun je onderzoeken hoeveel energie van de kogel aan de plank is gegeven. De kogel begon met 400 m/s (en dus kinetische energie 1/2 mv2) , gaat door de plank heen en gaat met lagere snelheid door (en dus met lagere 1/2 mve2). Het verlies aan energie is aan de plank gegeven. Die is omhoog bewogen en heeft nu een grotere zwaarte-energie (m.g.h en h kun je uitrekenen als de hoek 12º is)
Je kunt voor c) dezelfde berekeningen gaan uitvoeren, maar nu blijft de kogel in de plank steken. Dat betekent:
- de massa van de plank neemt toe met de massa van de kogel
- de totale kinetische energie van de kogel wordt omgezet in zwaarte-energie die weer gelijk is aan (mplank + mkogel).g.h2
(aannemend dat er geen energie in vervorming van de plank verloren gaat - dan werkt het met energie alleen niet goed en zul je hoeveelheid beweging (impuls) moeten gebruiken: p = mv). De h2 kun je weer berekenen en nu kun je daarmee de hoek bepalen...
Je kunt voor c) dezelfde berekeningen gaan uitvoeren, maar nu blijft de kogel in de plank steken. Dat betekent:
- de massa van de plank neemt toe met de massa van de kogel
- de totale kinetische energie van de kogel wordt omgezet in zwaarte-energie die weer gelijk is aan (mplank + mkogel).g.h2
(aannemend dat er geen energie in vervorming van de plank verloren gaat - dan werkt het met energie alleen niet goed en zul je hoeveelheid beweging (impuls) moeten gebruiken: p = mv). De h2 kun je weer berekenen en nu kun je daarmee de hoek bepalen...
Teun
op
28 mei 2017 om 20:12
Ik begrijp 3b wel, maar hoe moet je de snelheid van de plank berekenen (3a), want weet niet of ik impulsbehoud moet gebruiken of energie.
Jan van de Velde
op
28 mei 2017 om 21:05
Teun plaatste:
weet niet of ik impulsbehoud moet gebruiken of energie.Energie kan ook in andere vormen worden omgezet, dus er is geen "wet van behoud van BEWEGINGSenergie".
Groet, Jan
Theo de Klerk
op
28 mei 2017 om 21:23
> maar hoe moet je de snelheid van de plank berekenen
Je weet hoeveel energie de kogel vooraf had en nadat hij door de plank is gegaan. Je weet dus ook hoeveel energie bij die plank is gebleven.
Op moment dat hij beweegt is dat 1/2 mv2 waarbij die snelheid van de plank afneemt naarmate steeds meer energie in zwaarte-energie mgh wordt omgezet.
Je weet hoeveel energie de kogel vooraf had en nadat hij door de plank is gegaan. Je weet dus ook hoeveel energie bij die plank is gebleven.
Op moment dat hij beweegt is dat 1/2 mv2 waarbij die snelheid van de plank afneemt naarmate steeds meer energie in zwaarte-energie mgh wordt omgezet.
Teun
op
28 mei 2017 om 22:19
Beste Theo,
Dit zijn mijn vergelijkingen:
3a)
h: 1-cos(12)=0,022
0,5•m1•v1^2 =0,5•m2•v2^2+m2•g•h
v2=28,3m/s
3b)
h: idem
0,5•m1•v1^2=0,5•m1•v2^2+m1•g•h
v1=1265m/s??? dat klopt niet
3c)
h:40,6m?? dat klopt ook niet bij mij :(
0,5•m1•v1^2=(m1+m2)•g•h
Dit zijn mijn vergelijkingen:
3a)
h: 1-cos(12)=0,022
0,5•m1•v1^2 =0,5•m2•v2^2+m2•g•h
v2=28,3m/s
3b)
h: idem
0,5•m1•v1^2=0,5•m1•v2^2+m1•g•h
v1=1265m/s??? dat klopt niet
3c)
h:40,6m?? dat klopt ook niet bij mij :(
0,5•m1•v1^2=(m1+m2)•g•h
Jan van de Velde
op
28 mei 2017 om 22:46
Teun plaatste:
3b)h: idem
0,5•m1•v1^2=0,5•m1•v2^2+m1•g•h
v1=1265m/s??? dat klopt niet
Ten tweede kun je hier niet met energie werken, omdat de bewegingsenergie niet behouden blijft: bij die doorboring vervormen materialen en ontstaat warmte. Maar impuls blijft wel behouden, zoals ik eerder ook al opmerkte.
Reken dus met impuls.
groet, Jan
Teun
op
28 mei 2017 om 23:58
Beste Jan, moet ik dan met Pvoor=Pna werken?
Zoja, dan krijg ik dit uit
m1•v1+m2•v2=m1•v3+m2•v4
0,01•400+2000•0=0,01•v3+2000•v4
4=0,01•v3+2000•v4
v3=400-200000•v4
v4=0,002-0,000005•v3
en dan?
Zoja, dan krijg ik dit uit
m1•v1+m2•v2=m1•v3+m2•v4
0,01•400+2000•0=0,01•v3+2000•v4
4=0,01•v3+2000•v4
v3=400-200000•v4
v4=0,002-0,000005•v3
en dan?
Theo de Klerk
op
29 mei 2017 om 00:07
Als bij c) de kogel in de plank blijft, dan geldt er
m1v1 + m2v2 = (m1+m2)v3
met v3 de snelheid waarmee de plank beweegt.
Dat geeft de kinetische energie van de plank, 1/2 (m1+m2)v32 die wordt omgezet in zwaarte-energie (m1+m2)gh.
m1v1 + m2v2 = (m1+m2)v3
met v3 de snelheid waarmee de plank beweegt.
Dat geeft de kinetische energie van de plank, 1/2 (m1+m2)v32 die wordt omgezet in zwaarte-energie (m1+m2)gh.
Jan van de Velde
op
29 mei 2017 om 00:10
Teun plaatste:
v4=0,002-0,000005•v3en dan?
enneh, niet overdrijven hè, die plank weegt geen twee ton....
3a) is trouwens ook niet goed: de snelheid van de kogel wordt niet volledig omgezet in snelheid én hoogte van de plank. Met een zwieper van 28 m/s komt die plank echt wel veel hoger dan 2 cm.
Dankzij die hoek van 12° ken je de uiteindelijke hoogte-energie van de plank. En die hoogte-energie ontstond uit bewegingsenergie . Je vergelijking heeft dus een term te veel.
groet, Jan