aardmagnetisch veld

Rutger stelde deze vraag op 18 mei 2017 om 20:06.

Beste natuurkundigen,

Ik las dit op een website over het aardmagnetisch veld:

De vloeibare buitenkern heeft convectiestromen. Daar komt het verhitte ijzer omhoog en koelt het af, waardoor het vervolgens weer zinkt. IJzer is een elektrische geleider, en zoals de inductiewet van Faraday beschrijft wordt er een magnetisch veld opgewekt als een geleider zich in een magnetisch veld beweegt. Deze stroom wekt dan een magnetisch veld op, dat op zijn beurt weer stroom vormt. Op deze manier blijft het proces aan de gang.

Mijn vraag is in hoeverre dit gelijk is maar hoe ontstond dan het eerste magnetische veld, want zonder magnetisch veld had het magnetisme nooit op gang kunnen komen en waarom zou dan de elektrische geleider nodig zijn als er toch al een magnetisch veld is.

Alvast bedankt!

Theo de Klerk op 18 mei 2017 om 20:22
>IJzer is een elektrische geleider, en zoals de inductiewet van Faraday beschrijft wordt er een magnetisch veld opgewekt als een geleider zich in een magnetisch veld beweegt.

Het begint andersom: gesmolten ijzer draait rond: er ontstaat een stroom en daardoor ontstaat een magneetveld.

En dat ronddraaien: dat begon ooit met het samentrekken van de gaswolk waaruit zon en planeten ontstonden. Behoud van (draai)impuls doet die krimpende wolk steeds sneller draaien.
Rutger op 18 mei 2017 om 21:54

Theo de Klerk plaatste:

Hey Theo,

Waar doel jij op met het ronddraaien van de gaswolk? De convectie? En waar slaat de wet op terug dat magnetisme ontstaat van een elektrische geleider? En is het niet zo dat het magnetisch veld van de zon afkwam en hierdoor op aarde een elektrische stroom ontstond? Alvast bedankt
Theo de Klerk op 18 mei 2017 om 23:49
Niks convectie. Van alles en nog wat draait in het heelal (sterren, sterrenstelsels, gaswolken). Als zoiets samentrekt dan gaat het nog sneller draaien.
Waar de oorspronkelijke rotatie vandaan komt: geen idee. Voer voor kosmologen. Observatie toont dat het er is.

Lees alles over magnetisme nog eens rustig na want daar zit bij je denk ik een denkfout.
Draaiende stroom geeft een magneetveld. Dat is een bevinding van de heren Oerstedt en Faraday. Vraag me niet waarom dat zo is - het blijkt zo. Dat is wel vaker bij de natuurkunde: we zien iets, kunnen er mee werken maar weten niet per se de diepste reden ervan. Zwaartekracht: we werken er mee (en brengen succesvol ruimteschepen op koers) zonder echt te weten wat het nu is. Da's voer voor filosofen.

De zon draait en heeft een magneetveld omdat binnenin alles plasma is (soort "vloeistof" van losse kernen en elektronen) wat een stroom veroorzaakt en "dus" een magneetveld.

Bij de Aarde vermoeden we een vloeibare kern die door de aardrotatie ook draait en "dus" een magneetveld veroorzaakt. Dit aardse veld is onafhankelijk van het feit dat de zon een magneetveld heeft.
Sommige planeten hebben (blijkbaar) een geheel vaste kern en geen magneetveld. Geen ideale kandidaat om op te landen: alle kosmische straling komt op het oppervlak, waar het (aardse) magneetveld ze juist weet af te buigen (Van Allen gordels) zodat wij er weinig last van hebben.

Jan van de Velde op 19 mei 2017 om 01:06

Theo de Klerk plaatste:

Draaiende stroom geeft een magneetveld.

voor de volledigheid, voordat er misverstanden ontstaan: álle bewegende lading, ook die in een rechte geleider, doet dat.

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?