stm vraag

Daan stelde deze vraag op 14 mei 2017 om 19:52.

 hallo, ik begrijp hier niet echt wat ze met z-richting bedoelen. Is de aangegeven hoogteverschil van 0,025 nm niet al de z-richting omdat die naar boven wijst? en dan delen ze 0,5 door 0,025 vanwege de breedte van het atoom. Moet het niet juist andersom zijn omdat het dus met een factor t.o.v. x is vergroot en dus 0,025/0,5...

Reacties

Daan op 14 mei 2017 om 19:53

Daan plaatste:

 hallo, ik begrijp hier niet echt wat ze met z-richting bedoelen. Is de aangegeven hoogteverschil van 0,025 nm niet al de z-richting omdat die naar boven wijst? en dan delen ze 0,5 door 0,025 vanwege de breedte van het atoom. Moet het niet juist andersom zijn omdat het dus met een factor t.o.v. x is vergroot en dus 0,025/0,5...

Ik ben vergeten de vraag erbij te zetten; 

Bijlagen:

Jan van de Velde op 14 mei 2017 om 20:30
dag Daan,

Daan plaatste:

 hallo, ik begrijp hier niet echt wat ze met z-richting bedoelen. Is de aangegeven hoogteverschil van 0,025 nm niet al de z-richting omdat die naar boven wijst? 

ja, staat toch ook duidelijk schematisch aangeduid?  


Daan plaatste:

 Moet het niet juist andersom zijn omdat het dus met een factor t.o.v. x is vergroot en dus 0,025/0,5...

de bolletjes lijken ongeveer rond, en dus net zo hoog uitstekend als de halve breedte. 
Weergave hoogte dus als 0,25 nm, maar is in het echt slechts 0,025 nm.

De bultjes zijn dus 10 keer hoger weergegeven dan ze werkelijk zijn.
Dat noemen we 10 x zo groot hè . Vergrotingsfactor 0,25/0,025 = 10.  
Zie bijvoorbeeld ook binas tabel 35 B3, formule vergroting. 

Als je door een gewone microscoop kijkt zie je bacteriën bijvoorbeeld 500 x zo groot als werkelijk, dan heb je het toch ook niet over een vergrotingsfactor van 0,002? 

groet, Jan
Daan op 15 mei 2017 om 08:56
Oh zo ja dan snap ik hem al. Thx

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zestien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)