trekkracht van een tractor
Lotte stelde deze vraag op 11 mei 2017 om 17:38.Beste,
Ik begrijp niet waarom het antwoord bij opdracht 19 is dat Tjerk geen gelijk heeft. Het argument volgens het antwoordmodel is dat de trekkracht groter is dan de wrijvingskracht.
Nu begrijp ik dat dat in het begin van de beweging zo is, maar aangezien de tractor tot stilstand komt (ten gevolge van de wrijving) moet richting het eind van de beweging de wrijvingskracht groter zijn dan de trekkracht.
Mijn vraag is dus: de totale trekkracht moet toch evengroot zijn als de totale wrijvingskracht indien dit de enige twee krachten zijn die werken (in horizontale richting) en de traktor vanuit stilstand uiteindelijk tot stilstand komt? Immers, de hoeveelheid arbeid verricht door de trekkracht moet gelijk zijn als de arbeid verricht door de wrijving waardoor de bewegingsenergie uiteindelijk nul is.
Tot slot: Of veronderstelt men in deze vraag dat de traktor niet per se tot stilstand komt? Gaat mijn beredenering dan wel op?
Ik hoop dat u me hierbij kunt helpen!
Met vriendelijke groet,
Lotte Kersten
Reacties
een linkje naar of een afbeelding van de vraag is dan altijd wel handig:
https://static.examenblad.nl/9336113/d/ex2013/vw-1023-f-13-2-o.pdf
..//..
Laten we het eens omdraaien: waarom zou die tractor volgens jou na 100 m ook inderdaad stilstaan?
groet, Jan
Theo de Klerk plaatste:
het oppervlak onder de grafiek (F,s) is ALTIJD de arbeid die verricht is.De grafiek van Ftractor zou er voor een full pull dan best zó uit kunnen zien:

waarbij de tractor vanaf 70 m weliswaar vertraagt, maar nog steeds rijdend en dus met een portie ½mv² de eindstreep haalt.
De crux van de vraag zit hem in het opvallende woordje "altijd". Vind één geval waarin W≠Fw·s en Tjerk heeft niet gelijk.
Groet, Jan
Zeker... maar de arbeid blijft de arbeid, blijft de totale energie-uitwisseling (hier: toename).
Alleen als geen energie in iets anders gaat zitten (zoals thermische energie, zwaarte-energie e.d.) geldt W = ΔEkin
Theo de Klerk plaatste:
maarDie mogelijkheid wordt hier niet uitgesloten: nergens wordt uitdrukkelijk gezegd dat er sprake is van een horizontale baan, en/of dat de tractor op 100 m ook inderdaad precies stilvalt. Kortom, bij een full pull is de arbeid van de tractormotor niet ALTIJD gelijk aan de wrijvingsarbeid.
Dus.. Altijd kijken naar opvallende dingen in zo'n grafiek, dat geeft je hints.
Harold plaatste:
De wrijvingskracht neemt niet voor niets toe. Dat duidt op een verhoging van de snelheid in normale omstandigheden (tenzij er opeens een ander grondmateriaal is of iets dergelijks). De statische wrijvingskracht van 15 kN bevestigt dat alleen maar.dat klopt niet.
Lees de uitleg van hoe zo'n trekkertrek-sleepwagen werkt:

en daarmee ligt de vorm van die grafiek, wrijvingskracht tegen afgelegde weg, ook vast: hoe verder de wagen gereden heeft, hoe verder dat blok van voren op die wagen ligt, hoe groter de wrijvingskracht. Na 85 m ligt dat blok helemaal vooraan en neemt de wrijvingskracht niet verder toe.
Harold plaatste:
Dus als de snelheid aan het toenemen is dan is Ftractor groter dan Fw. Dat is voor vrijwel het gehele traject geldig
in het begin een klein beetje nettokracht om een tikje gang te krijgen, en vervolgens constant evenveel motorkracht als wrijvingskracht (de cruise control staat aan op bijv 1 km/h)
En zo zijn er nog wel meer scenario's te bedenken.....
Harold plaatste:
En dus Wtractor>Wwrijvingmaar over de beweging van de tractor wordt maar één ding verteld: en dat is dat hij de 100 m haalt. De rest, hóe hij dat doet, is pure veronderstelling. En wij kunnen ons allerlei scenario's voorstellen waarbij hij die 100 m haalt waarbij juist niet geldt dat Wtractor = Wwrijving, en dus heeft Tjerk ongelijk.
Groet, Jan
Harold plaatste:
maar blijkbaar bedoelden ze iets anders met die grafiek.De wrijvingskracht neemt niet voor niets toe. Dat duidt op een verhoging van de snelheid
en daar komt de factor snelheid niet in voor.
groet, Jan
** er is wel een verschil tussen die wrijvingscoëfficiënt bij stilstand (statisch) of bij beweging (dynamisch). In vrijwel alle gevallen geldt µst > µdyn
Theo de Klerk plaatste:
Maar wrijvingskracht speelt hier weinig rol. Inderdaad F ∝ v2 maar v is nogal klein zodat de wrijvingskracht in het niet valt bij de overige krachten.