Buitenboordmotor

Peter stelde deze vraag op 26 april 2017 om 17:44.

Hoi, Ik heb een buitenboordmotor van 20PK (pff was wel veel, maar aangeraden door verkoper. Want ik wilde perse een electrische start hebben. Geen afstandsbediening, Deze was volgens hem de enige die in aanmerking kwam. Het is een suzuki, prima motor) Alleen hij trekt de stalen sloep van ongeveer 4 meter lang behoorlijk naar achter bij grotere snelheden. en loopt het water via de spiegel naar binnen. niet de bedoeling. Nu heb ik wel het advies gekregen om onderaan twee platen te lassen als tegendruk. Maar nu zag ik op internet sloepjes met de motor ingebouwd in de achterste luchtkamer. Nu overweeg ik dat ook te doen, Doch ik vraag me af kan ik hoever kan ik hem naar voren plaatsen zodat ik op een bankje makkelijk kan zitten. en heb ik dan nog die stalen platen aan de onderkant nodig. Ook vraag ik me af wat ik met de kiel moet doen, die er deels onderzit.
Kortom wat zijn de mechanishe krachten en mogelijkheden. en wat gebeurt er met de vaareigenschappen van de boot.
Als voorbeeld een plaatje met iets wat ik op Marktplaats heb gezien als voorbeeld. alleen die motor wil ik zover mogelijk dus naar voren plaatsen. Tevens een plaatje van de sloep die nu op de kant ligt waar ik het wil inbouwen. en dezelfde sloep vorig jaar nog in het water. 
Met dank voor jullie reactie vast
mvg
Peter

Bijlagen:

Reacties

Jan van de Velde op 26 april 2017 om 20:38
Dag Peter,

Dit is geen vraag voor een natuurkundesite, maar voor een kleine scheepswerf. Dat andere ontwerp met die motor naar voren gehaald in de luchtkamer zal wel je zwaartepunt naar voren verplaatsen, maar tevens je waterverplaatsing van je achterschip en daarmee het drijfvermogen achter verminderen. Dat soort effecten zijn veel beter in te schatten door iemand met praktisch waterverstand dan door iemand met theoretisch natuurkundeverstand.

20 PK lijkt me best heel veel voor deze sloep, daarmee wordt het toch wel een soort van raceboot? Tja, daarvoor heeft zo'n sloep ook niet de vorm natuurlijk.

Die kiel kan aan deze boot alleen een functie hebben voor richtingstabiliteit, vooral bij roeien. Zonder zo'n kiel roeit het heel knullig in zo'n rondbodem. Als de boot nu de bocht om wil zal de achtersteven daardoor min of meer op de plaats blijven (behoorlijke dwarsweerstand) en de boeg rond de steven draaien, in plaats van dat heel de boot rond een punt ergens middenin gaat draaien. 

groet, Jan
Peter op 27 april 2017 om 16:33
Beste Jan, Dank voor je reactie, ondanks dat het inderdaad meer een waterkundige vraag is. Maar ik zal je antwoord meenemen in mijn besluit.
mvg
Peter

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)