afronden

Piet stelde deze vraag op 31 maart 2017 om 16:01.

  Hallo. Als ik een vraag krijg met minimale significante cijfers = 4 in de gegevens en ik gebruik een gegeven uit de binas: c = 3 * 10⁸ (1 significante cijfer omdat ik die lange 2.997.... heb afgerond), moet het antwoord dan ook in 4 significante cijfers of in 1 significante cijfer? Het examencorrectiemodel (ik hou dit aan bij het maken van mijn huiswerk) zegt dit:

De uitkomst van een berekening mag één significant cijfer meer of minder bevatten
dan op grond van de nauwkeurigheid van de vermelde gegevens verantwoord is,
tenzij in de vraag is vermeld hoeveel significante cijfers de uitkomst dient te
bevatten

Ze zeggen wel vermelde gegevens en niet constantes uit de binas (die niet vermeld zijn maar je dus eigenlijk zelf moet opzoeken).

Dank

Reacties

Jan van de Velde op 31 maart 2017 om 16:14
dag Piet,

Piet plaatste:

  ik gebruik een gegeven uit de binas: c = 3 * 10⁸ (1 significante cijfer omdat ik die lange 2.997.... heb afgerond),

Welja.... :)

omdat jij onderweg verder afrondt dan nodig of verantwoord zou je ook toestemming moeten krijgen minder significant te antwoorden??
Nee hè...

Ik heb die binas hier even niet bij de hand maar mijn kop eraf als het lijstje met constanten die  lichtsnelheid niet tot op de meter per seconde nauwkeurig vermeldt. 299 792 458 m/s.
En dan gebruik je die, of voor de zekerheid met minstens een of liefst twee significanten meer dan voor je eindantwoord nodig is. Dus is je kleinste gegeven 4 significant, dan reken jij minstens met een lichtsnelheid van 2,99792⋅108 m/s

en dan zijn er voorschriften voor het aantal significante cijfers in het antwoord die jij netjes gaat volgen. En maak je daarbij een foutje waardoor je je eindantwoord in één significant cijfer meer of minder geeft dan voorgeschreven dan trekken wij daarvoor geen puntje af. Maar ga nou niet op voorhand die ruimte gebruiken. Je mag namelijk in principe tussentijds stomweg NIET afronden, al zegt datzelfde correctievoorschrift dat we afwijkingen door REDELIJK tussentijds afronden je niet al te kwalijk nemen.

Laat aan ons als correctoren over te bepalen wat nog redelijk is, en ga jij daarbij simpelweg aan de veilige kant zitten.

Groet, Jan
Piet op 31 maart 2017 om 16:19
Dank voor uw antwoord. Ik heb het eindantwoord wel in 4 significante cijfers gedaan omdat dat op basis van de vermelde gegevens moet. 1 significante cijfer is inderdaad niet handig, maar is het nou een twijfel geval of is het echt fout? Het kan inderdaad verstandiger door redelijker af te ronden maar ik kom op vrijwel hetzelfde antwoord uit als zou moeten. Voor de volgende keer zal ik het zeker safe houden.
Theo de Klerk op 31 maart 2017 om 16:58
Als je c = 3 . 108 m/s gebruikt dan heeft c 1 significant cijfer en alle berekeningen ermee (producten/delingen) dan ook. Ongeacht of je een tijd daarna in 6 cijfers opgeeft.
Jan van de Velde op 31 maart 2017 om 17:36

Piet plaatste:

 maar ik kom op vrijwel hetzelfde antwoord uit als zou moeten. 
Dat antwoord is op zich onbelangrijk: kijk ook maar in die correctievoorschriften, dat antwoord op zich levert nergens punten op.  

In de weg erheen gebruik jij een gegeven (ongeacht waar dat vandaan komt, een constante uit een tabellenboek is evengoed een gegeven) met één significant cijfer terwijl je antwoordt in vier significante cijfers. In mijn tentamens heet dat een verkeerde aanpak. Punt. Uit. (en dus scorepunt kwijt)

Als ik dan voor je eindexamen je docent en dus eerste CE-corrector ben ga ik je dat punt misschien niet afpakken, en er voor de tweede corrector een aantekening bij zetten dat ik 299 792 458 afronden naar 300 000 000 een "redelijke tussentijdse afronding" vindt.  Want hier conflicteren twee correctievoorschriftonderdelen: eentje die iets verbiedt, en eentje die iets tot op zekere hoogte door de vingers wil zien. Maar ik ben niet zeker van de uitkomst van die discussie.

Je neemt een onnodig risico. Beter niet doen dus, en al helemaal niet bewust.
Piet op 01 april 2017 om 09:08

Jan van de Velde plaatste:

Piet plaatste:

 maar ik kom op vrijwel hetzelfde antwoord uit als zou moeten. 
Dat antwoord is op zich onbelangrijk: kijk ook maar in die correctievoorschriften, dat antwoord op zich levert nergens punten op.  

In de weg erheen gebruik jij een gegeven (ongeacht waar dat vandaan komt, een constante uit een tabellenboek is evengoed een gegeven) met één significant cijfer terwijl je antwoordt in vier significante cijfers. In mijn tentamens heet dat een verkeerde aanpak. Punt. Uit. (en dus scorepunt kwijt)

Als ik dan voor je eindexamen je docent en dus eerste CE-corrector ben ga ik je dat punt misschien niet afpakken, en er voor de tweede corrector een aantekening bij zetten dat ik 299 792 458 afronden naar 300 000 000 een "redelijke tussentijdse afronding" vindt.  Want hier conflicteren twee correctievoorschriftonderdelen: eentje die iets verbiedt, en eentje die iets tot op zekere hoogte door de vingers wil zien. Maar ik ben niet zeker van de uitkomst van die discussie.

Je neemt een onnodig risico. Beter niet doen dus, en al helemaal niet bewust.
Dank u meneer. Ik zal zeker uw tips gebruiken bij het echte examen. 
Jan van de Velde op 01 april 2017 om 09:14
succes met je examens

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)