Hey, ik hoop dat jullie hier snel op kunnen reageren :)
Um.. in mijn tekstboek wordt er niks over uitgesproken, maar ik heb een sterk gevoel dat er een verband ligt tussen de maximale wrijvingskracht met het wegdek, de maximale remvertraging en de maximale remkracht.
Wat ik in ieder geval weet is dat de maximale remvertraging en de maximale remkracht evenredig zijn met elkaar.
In mijn boek wordt gezegd dat zowel de maximale wrijvingskracht met het wegdek als de maximale remkracht afhankelijk zijn van factoren zoals de kwaliteit van de banden, het soort wegdek en de kracht van de banden op de weg (het gewicht).
Ook worden er voorbeelden genoemd die te maken hebben met de massa en het gewicht waarvan ik weet dat de maximale wrijvingskracht met het wegdek evenredig is met de massa en het gewicht, aangezien dat wordt aangegeven in mijn boek. Zo zeggen ze ''Bij zwaardere auto's is de maximale remkracht dus groter.'' en ''De vleugels van een racewagen zorgen voor extra kracht die de auto op de weg drukt (het gewicht). Hierdoor is de maximale remkracht een stuk groter.'' Betekent dit dat de maximale remkracht ook evenredig is met de massa en het gewicht?
Mijn vraag is dus eigenlijk: Is de maximale wrijvingskracht met het wegdek evenredig met de maximale remkracht?