verband tussen de maximale wrijvingskracht met het wegdek, de maximale remvertraging en de maximale remkracht

Sophie stelde deze vraag op 15 maart 2017 om 20:54.

 Hey, ik hoop dat jullie hier snel op kunnen reageren :)

Um.. in mijn tekstboek wordt er niks over uitgesproken, maar ik heb een sterk gevoel dat er een verband ligt tussen de maximale wrijvingskracht met het wegdek, de maximale remvertraging en de maximale remkracht.

Wat ik in ieder geval weet is dat de maximale remvertraging en de maximale remkracht evenredig zijn met elkaar. 

In mijn boek wordt gezegd dat zowel de maximale wrijvingskracht met het wegdek als de maximale remkracht afhankelijk zijn van factoren zoals de kwaliteit van de banden, het soort wegdek en de kracht van de banden op de weg (het gewicht). 

Ook worden er voorbeelden genoemd die te maken hebben met de massa en het gewicht waarvan ik weet dat de maximale wrijvingskracht met het wegdek evenredig is met de massa en het gewicht, aangezien dat wordt aangegeven in mijn boek. Zo zeggen ze ''Bij zwaardere auto's is de maximale remkracht dus groter.'' en ''De vleugels van een racewagen zorgen voor extra kracht die de auto op de weg drukt (het gewicht). Hierdoor is de maximale remkracht een stuk groter.'' Betekent dit dat de maximale remkracht ook evenredig is met de massa en het gewicht?

Mijn vraag is dus eigenlijk: Is de maximale wrijvingskracht met het wegdek evenredig met de maximale remkracht?

Reacties

Jan van de Velde op 15 maart 2017 om 21:11
dag Sophie,

"remkracht" is niet zo heel eenduidig gedefinieerd. Maar je kunt in elk geval niet harder remmen dan met de maximale wrijvingskracht tussen banden en wegdek. Je kunt dan mogelijk nog wel harder op de rem trappen, maar dan blokkeren je wielen en ga je glijden ("slippen"). De maximale wrijvingskracht van banden die glijden t.o.v. het wegdek is kleiner dan de maximale wrijvingskracht van banden die nog meedraaien en nét niet slippen.

In die zin zijn remkracht en wrijvingskracht dus eigenlijk gewoon synoniem. Overal waar je remkracht leest kun je ook wrijvingskracht lezen, tenminste zolang je het hebt over de wrijvingskracht tussen band en wegdek.

Duidelijker zo?

Groet, Jan
Sophie op 15 maart 2017 om 21:32

Okey, duidelijk. Heel erg bedankt voor uw reactie! Ik heb morgen namelijk de toets en ik was nogal in de war gebracht door deze ene vraag die me maar niet losliet. Erg fijn ook dat u zo snel kon reageren! :)

Met vriendelijke groet, Sophie 

Jan van de Velde op 15 maart 2017 om 21:43

Sophie Kersten plaatste:

..//.. Betekent dit dat de maximale remkracht ook evenredig is met de massa en het gewicht?

het gaat feitelijk om de normaalkracht van het wegdek op de band. Vanwege de zwaartekracht speelt de massa hierin natuurlijk een grote rol, maar zeker niet de enige. Zoals je boek ook al zegt: 

''De vleugels van een racewagen zorgen voor extra kracht die de auto op de weg drukt (het gewicht).

het gewicht is niet de "extra" kracht die de auto op het wegdek drukt, het gewicht is DE kracht die dat doet. Het gewicht is namelijk het optelsommetje van alle krachten die de auto loodrecht op het wegdek uitoefent. 

groet, en succes morgen,
Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft twee appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)