snelheid/passeertijd/flitspaal

marian stelde deze vraag op 10 februari 2017 om 20:12.

 Wie kan mij helpen om de volgende opgave op te lossen?

Bij een flitspaal wordt de snelheid gemeten over een afstand van 6 meter. de maximumsnelheis is 130 km/h. Er wordt een foto gemaakt als de snelheid met 9 km/h wordt overschreden.
Bereken bij welke passeertijd de camera zal flitsen.

deze opgave staat im IMPACT havo 3

Reacties

Theo de Klerk op 10 februari 2017 om 20:42
Foto wordt genomen bij 130 + 9 km/h.  Hoe hard rijdt de auto dan in m/s?
De flits wordt genomen over 6 m.  Hoe lang doet ie daar dan over met die snelheid?
Sara op 07 januari 2019 om 21:03
Dus:

6: 139 000?
Theo de Klerk op 07 januari 2019 om 21:14
Nee.
130 km/h is niet 130 000  (eenheden???)
Dat tijd = afstand/snelheid is op zich wel goed.
Sara op 07 januari 2019 om 21:15
Oh oeps, snap hem niet zo goed. Zou je misschien uw uitwerkingen kunnen laten zien?
Sara op 07 januari 2019 om 21:16

Theo de Klerk plaatste:

Nee.
130 km/h is niet 130 000  (eenheden???)
Dat tijd = afstand/snelheid is op zich wel goed.
Want je zei 9 +130.. dus dacht ik 139. En het moest naar meter dus 139000
Theo de Klerk op 07 januari 2019 om 21:43
Reken alles eens naar een zelfde systeem van eenheden. Zoals alles in meter en meters/seconde...
Sara op 07 januari 2019 om 21:46
6,0 meter wordt = 6000km en voor de rest staat alles goed. 130km/h en 9km/h
Theo de Klerk op 07 januari 2019 om 22:05
Dat geloof je zelf niet.  6 meter = 6000 km

De lengte van je huis is de afstand van 6 x Amsterdam-Munchen.
Denk eens even na voordat je uit je heup schiet.
Sara op 07 januari 2019 om 22:06
Oh, ik bedoel; 0,006.
Jan van de Velde op 07 januari 2019 om 22:13
goed,

v= 139 km/h
s= 0,006 km
t= ??
(maak af met formule-invullen-uitrekenen-eenheid)

groet, Jan
Sara op 07 januari 2019 om 22:17

Jan van de Velde plaatste:

goed,

v= 139 km/h
s= 0,006 km
t= ??
(maak af met formule-invullen-uitrekenen-eenheid)

groet, Jan
V = s/t.
dus:
139= 0,006:.......
139 x 0,006 = 0,000043 km/h
Klopt dit?

groetjes sara
Theo de Klerk op 07 januari 2019 om 22:21
De vraag is Bereken bij welke passeertijd de camera zal flitsen.

Hoezo is er dan een antwoord in km/h (snelheid). Weet je eigenlijk wel wat je aan het doen bent want het klinkt me allemaal erg ondoordacht en "nooit geschoten is altijd mis".
Sara op 07 januari 2019 om 22:24

Theo de Klerk plaatste:

De vraag is Bereken bij welke passeertijd de camera zal flitsen.

Hoezo is er dan een antwoord in km/h (snelheid). Weet je eigenlijk wel wat je aan het doen bent want het klinkt me allemaal erg ondoordacht en "nooit geschoten is nooit raak".
oh. Dus ik moet er geen eenheid achter zetten? Sorry, snap het niet helemaal..
Theo de Klerk op 07 januari 2019 om 22:41
Ja er moet een eenheid achter maar wel de goede. Volgens mij moet je in de klas wat meer opletten want je antwoorden slaan echt nergens op.
Sara op 07 januari 2019 om 22:43

Theo de Klerk plaatste:

Ja er moet een eenheid achter maar wel de goede. Volgens mij moet je in de klas wat meer opletten want je antwoorden slaan echt nergens op.
Dus dan word het antwoord:
0,000043 uur?
Theo de Klerk op 07 januari 2019 om 22:59
0,000043 h = 0,15 s
Jan van de Velde op 08 januari 2019 om 00:23

Sara plaatste

v= s/t.
dus:
139= 0,006:.......
139 x 0,006 = 0,000043 km/h
Klopt dit?

v= s/t dus t= v x s? 
nee, dat klopt niet.

formules verbouwen nog maar eens opfrissen.
Gek genoeg klopt die 0,000 043 165 dan weer wel. Nou nog een juiste eenheid....

Je bent nogal aan het rommelen. Zet dat een stuk strakker, want zo blijft elke berekening een onbegrijpelijk en onbegrepen gecijfer. 

Groet, Jan
sara op 08 januari 2019 om 15:37

Theo de Klerk plaatste:

0,000043 h = 0,15 s
Hoe weetje dan dat je seconde als eenheid der achter moet zetten?
Jan van de Velde op 08 januari 2019 om 16:12

sara plaatste:

Hoe weetje dan dat je seconde als eenheid der achter moet zetten?
Om te beginnen: wat rekende je uit?

Je gebruikte  t=s/v en dus rekende je een tijd uit.
Bij gebruik van die formule zal er dus een of andere eenheid van tijd achter het anwoord moeten.

volgende vraag is dan welke eenheid van tijd. 

Elke formule is net een gehaktmolen: als je er varkensvlees instopt komt er geen rundgehakt uit.

Als jij dus een afstand in kilometers en een snelheid in kilometer per uur erin stopt, is er maar één eenheid van tijd de formule ingegaan en die komt er dus ook geheid weer uit. Eenheid uur dus

t=s/v = 0,006/139 = 0,000 043 ...  h

Zou je een afstand in meters en een snelheid in meter per seconde in je formule hebben gebruikt, dan was er direct een tijd in seconden uitgekomen.

Voor zo'n kort minitijdje is een antwoord in seconden natuurlijk veel handiger dan een antwoord in uren. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)