evenredigheidsconstante

Ellen stelde deze vraag op 14 januari 2017 om 13:50.

Hallo allemaal!

Ik zit in mijn eerste jaar voedings- en dieetkunde en heb een examen fysica maandag :). Ik heb namelijk nooit echt fysica gehad dus zit ik een beetje vast... Bij de formule F = m x a is m de evenredigheidsconstante? waarom? wat is een evenredigheidsconstante precies? ik dacht dat een constante steeds hetzelfde getal was... want bij gravitatiekracht is G (gravitatieconstante) de evenredigheidsconstante en dat is wel een constant getal... ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Theo de Klerk op 14 januari 2017 om 13:58
Voor elke vergelijking   y = m.x  kun je zeggen dat y van de waarde van x afhangt:  y(x) = m.x   Dan wordt m de evenredigheidsconstante genoemd.
Constant, want  y/x  heeft steeds dezelfde waarde. Voor elke x waarde bereken je een y waarde en y/x is dan hetzelfde.
Bijv  y = 3x  ,  x = 2 -> y = 6 , y/x = 6/2=3
en                   x = 5 -> y = 15, y/x = 15/5 = 3

Bij F = m.a  is de kracht F evenredig met a. D.w.z.  F/a is constant. En die constante noemen we "massa" m.

Bij aantrekkingskracht F = m.g  is het eigenlijk ook zo. De F is evenredig met de aantrekkingskracht g (=9,81 m/s2, niet te verwarren met G als gravitatieconstante die een heel andere functie en waarde heeft).
F/g is dan constant, en is weer de massa van het voorwerp.

Maar als de de massa gaat veranderen (en op aarde blijft de zwaartekrachtsversnelling bijna hetzelfde tot een paar kilometer hoog) dan kun je F = m.g  ook zien als F = g.m  en is F/m = g steeds hetzelfde (namelijk dezelfde zwaartekracht). Dan is g is de evenredigheidsconstante.

Ellen op 14 januari 2017 om 14:03
ik snap het! bedankt!!

Noortje heeft zestien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?