Vraag over practicum Elektromagnetisme
Thijs stelde deze vraag op 05 januari 2017 om 19:20.Beste lezer,
In de klas (5VWO) hebben wij het volgende practicum gedaan tijdens natuurkunde:
http://www.betavakken.nl/natuurkunde/Practica/Onderwerp/Mechanica/kracht/Practicum%20elektromagnetische%20kracht.pdf
Nu moeten we er een verslag van maken.
Je moet zelf de onderzoeksvraag en het doel bedenken/achterhalen.
Echter komen mijn klasgenoot en ik er echt niet uit wat de onderzoeksvraag moet zijn.
Kan iemand ons helpen?
Het zou heel erg gewaardeerd worden.
mvg,
Thijs
Bijlagen:
Reacties
Theo de Klerk
op
05 januari 2017 om 19:33
Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er? Wat heb je dus onderzocht?
(en hoeveel taalfouten stonden in de opdracht)
(en hoeveel taalfouten stonden in de opdracht)
Jan van de Velde
op
05 januari 2017 om 19:40
Dag Thijs,
Je kunt geen metingen doen zonder het doel van je onderzoek te "verklappen". Als jij mij bezig ziet op straat, met een brommer die steeds maar heen en weer rijdt tussen twee lantaarnpalen, en je ziet mij met een chronometer bezig, en een tabel te maken met daarboven "snelheid" en "tijd" dan ken je precies mijn onderzoeksvraag.
De onderzoeksvraag staat dus in je document zelf al.
Op twee plekken zelfs......
Kijk dus eens goed boven je tabel, dat is de eerste plek. De tweede plek vind je in de tekst terug, en lijkt veel op wat je boven de tabel vond.
Als het de bedoeling is te onderzoeken of deze proef verbeterd kan worden, en daarvoor een éxtra onderzoeksvraag op te stellen, dan wordt het een ander verhaal. Maar daar lijkt het zo niet op.
Ik mis trouwens nog wat: een ampèremeter in de lijst van benodigdheden en de schakeling. En dat nog wel ondanks een waarschuwing in koeienletters:
Denk er aan dat de stroom niet boven de aangegeven waarde op de spoel komt!
Hoe moet je dat doen zonder ampèremeter?
Groet, Jan
Je kunt geen metingen doen zonder het doel van je onderzoek te "verklappen". Als jij mij bezig ziet op straat, met een brommer die steeds maar heen en weer rijdt tussen twee lantaarnpalen, en je ziet mij met een chronometer bezig, en een tabel te maken met daarboven "snelheid" en "tijd" dan ken je precies mijn onderzoeksvraag.
De onderzoeksvraag staat dus in je document zelf al.
Op twee plekken zelfs......
Kijk dus eens goed boven je tabel, dat is de eerste plek. De tweede plek vind je in de tekst terug, en lijkt veel op wat je boven de tabel vond.
Als het de bedoeling is te onderzoeken of deze proef verbeterd kan worden, en daarvoor een éxtra onderzoeksvraag op te stellen, dan wordt het een ander verhaal. Maar daar lijkt het zo niet op.
Ik mis trouwens nog wat: een ampèremeter in de lijst van benodigdheden en de schakeling. En dat nog wel ondanks een waarschuwing in koeienletters:
Denk er aan dat de stroom niet boven de aangegeven waarde op de spoel komt!
Hoe moet je dat doen zonder ampèremeter?
Groet, Jan
Thijs
op
07 januari 2017 om 12:05
Theo de Klerk plaatste:
Wat heb je gedaan? Wat gebeurde er? Wat heb je dus onderzocht?(en hoeveel taalfouten stonden in de opdracht)
Bij welke spanning word de magneet met welke kracht aangetrokken?
Maar dat klinkt voor mij niet als een onderzoeksvraag waarop we een verslag kunnen maken. Of is dit wel goed?
Thijs
op
07 januari 2017 om 12:09
Jan van de Velde plaatste:
Dag Thijs,Je kunt geen metingen doen zonder het doel van je onderzoek te "verklappen". Als jij mij bezig ziet op straat, met een brommer die steeds maar heen en weer rijdt tussen twee lantaarnpalen, en je ziet mij met een chronometer bezig, en een tabel te maken met daarboven "snelheid" en "tijd" dan ken je precies mijn onderzoeksvraag.
De onderzoeksvraag staat dus in je document zelf al.
Op twee plekken zelfs......
Kijk dus eens goed boven je tabel, dat is de eerste plek. De tweede plek vind je in de tekst terug, en lijkt veel op wat je boven de tabel vond.
Als het de bedoeling is te onderzoeken of deze proef verbeterd kan worden, en daarvoor een éxtra onderzoeksvraag op te stellen, dan wordt het een ander verhaal. Maar daar lijkt het zo niet op.
Ik mis trouwens nog wat: een ampèremeter in de lijst van benodigdheden en de schakeling. En dat nog wel ondanks een waarschuwing in koeienletters:
Denk er aan dat de stroom niet boven de aangegeven waarde op de spoel komt!
Hoe moet je dat doen zonder ampèremeter?
Groet, Jan
We hebben dus onderzocht bij hoeveel spanning de magneet werd aangetrokken met welke kracht.
Maar dit is toch gewoon een feitelijk getal? En niet echt een onderzoeksvraag waarop je een verslag kunt baseren?
mvg
Theo de Klerk
op
07 januari 2017 om 12:15
Je trekt dus een magneet aan. Wanneer gebeurt dit? Hoeveel stroom is nodig, wat als er meer of minder stroom gebruikt wordt?
Onderzoeksvraag lijkt in de richting van hoeveelheid stroom en daaruit volgende kracht te gaan... maak het vooral niet moeilijker dan het is!
Onderzoeksvraag lijkt in de richting van hoeveelheid stroom en daaruit volgende kracht te gaan... maak het vooral niet moeilijker dan het is!
Jan
op
07 januari 2017 om 12:15
Thijs plaatste
Bij welke spanning word de magneet met welke kracht aangetrokken?"Is er een verband tussen spanning over de spoel en de magnetische kracht ervan?"
of
"wordt de magnetische kracht van een spoel groter als ik de spanning over de spoel verhoog?".
In het theoriedeel van de opdracht staat:
"De magnetische kracht hangt af van de stroomsterkte."
En dat is een hypothese die je gaat testen met dit practicum.
Ik vind de vraag daarom ook vreemd gesteld:
Bedenk een goede onderzoeksvraag?
groet, Jan