Fundament van geluid

Job stelde deze vraag op 05 november 2016 om 19:47.

Als geluid een medium nodig heeft om zich in voort te planten. Is het dan dus zo dat geluid niks anders is dan de beweging van deeltjes die het medium voorstellen? Als ik dus met mijn vinger tik op een tafel.. creeer ik daarmee een trilling die zich met de geluidsnelheid op 1 meter afstand van mijn oor in mijn gehooroorgaan terechtkomt. Als ik echter kijk bij een vliegtuig of een remmende tram vind ik het moeilijker te omschrijven.. Wat is het fundament achter bijvoorbeeld een voorbijvliegend vliegtuig. Waar wordt het geluid exact gevormd? 

Welke situaties kunnen geluid creeren? Ik denk er op dit moment zo over dat de motor van een vliegtuig veel deeltjes van hun stabiele fase laat veranderen in een bewegende fase. Ook komen veel deeltjes in beweging doordat het vliegtuig als het ware in een vierkant van oneindig veel puntjes snijdt als een mes door boter. Elk puntje dat is voorbijgevlogen is daardoor omhoog geduwt. Wat gebeurd hierna? zorgt dat exacte moment weer voor een trilling? Ik hoor het graag als ik verkeerd denk. Ik denk hier al een tijd over na en probeer echt het fundament te pakken te krijgen. 

Als iemand het ontstaan van geluid bij andere situaties zoals, wrijving, botsing etc. erbij kan halen is dat meer dan welkom!


Reacties

Jan van de Velde op 05 november 2016 om 20:41
Dag Job,

Een trilling kun je beschouwen als een verstoring van een evenwicht.
Geluid is een trilling van de lucht.
De evenwichtstoestand daarbij is de omgevingsdruk. Waar je lucht wegduwt ontstaat een hogere druk, een verstoring, die  even verderop een hogere druk en daarmee een verstoring veroorzaakt, enz. etc. 



Hierboven een heen en weergaande "plank" die de lucht ervoor samenperst en even later bij het teruggaan weer verdunt. 

En dat plant zich voort door het medium lucht doordat een hoeveelheid verstoorde lucht de lucht daar rondom op zijn beurt verstoort, etc. 

Job plaatste:

Ik denk er op dit moment zo over dat de motor van een vliegtuig veel deeltjes van hun stabiele fase laat veranderen in een bewegende fase. Ook komen veel deeltjes in beweging doordat het vliegtuig als het ware in een vierkant van oneindig veel puntjes snijdt als een mes door boter. Elk puntje dat is voorbijgevlogen is daardoor omhoog geduwd. Wat gebeurd hierna? 

Da's best slim bij elkaar gedacht. Wat "hierna" gebeurt is dat dat "puntje" ook weer omlaag moet om het maar eens in jouw termen uit te drukken.

Dus het zijn zeker niet alleen de motoren die geluid maken.
Bij een auto is bijvoorbeeld de motor zeker niet de belangrijkste veroorzaker van verkeerslawaai. Die "puntjes" zoals jij ze noemt, en dan bij een auto vooral de puntjes lucht die inééns opzij moeten als de band weer een tikje verder draait en de lucht onder een profielblokje moet worden weggedrukt, en de puntjes lucht die ineens de vrijkomende "gaatjes" aan de achterkant van de verder rollende band moeten aanvullen, zijn met kop en schouders de belangrijkste bronnen.

Op zoab ("fluisterasfalt") kan die overdruk aan de voorkant ook naar onderen weg, en aan de achterkant kan de onderdruk weer langs onderen aangevuld worden, waardoor de luchtbewegingen en dus de verstoringen minder heftig zijn, en het bandengeluid dus véél minder hard. Voeg daarbij dat het oppervlak minder glad is, en dus geluid minder weerkaatst, en zoab is een zegen voor de omwonenden. Betonwegen, en vooral ook klinkerwegen (met al die kleine ribbeltjes) zijn "lawaaibanen". (maar daarom zijn juist klinkers ook wel goed in de bebouwde kom: je hoort de auto's goed aankomen ondanks hun lagere snelheid) 

Door de lucht bewegende voorwerpen zijn dus inderdaad hele klompen van die puntbronnetjes van verstoringen, en dus van trillingen, en dus van geluid, bij elkaar. 

Met deze bevestiging van je gedachten een en ander weer wat duidelijker?

groet, Jan


Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft zeventien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)