Reacties
Jan van de Velde
op
05 november 2016 om 20:41
Dag Job,
Een trilling kun je beschouwen als een verstoring van een evenwicht.
Geluid is een trilling van de lucht.
De evenwichtstoestand daarbij is de omgevingsdruk. Waar je lucht wegduwt ontstaat een hogere druk, een verstoring, die even verderop een hogere druk en daarmee een verstoring veroorzaakt, enz. etc.
Hierboven een heen en weergaande "plank" die de lucht ervoor samenperst en even later bij het teruggaan weer verdunt.
En dat plant zich voort door het medium lucht doordat een hoeveelheid verstoorde lucht de lucht daar rondom op zijn beurt verstoort, etc.
Da's best slim bij elkaar gedacht. Wat "hierna" gebeurt is dat dat "puntje" ook weer omlaag moet om het maar eens in jouw termen uit te drukken.
Dus het zijn zeker niet alleen de motoren die geluid maken.
Bij een auto is bijvoorbeeld de motor zeker niet de belangrijkste veroorzaker van verkeerslawaai. Die "puntjes" zoals jij ze noemt, en dan bij een auto vooral de puntjes lucht die inééns opzij moeten als de band weer een tikje verder draait en de lucht onder een profielblokje moet worden weggedrukt, en de puntjes lucht die ineens de vrijkomende "gaatjes" aan de achterkant van de verder rollende band moeten aanvullen, zijn met kop en schouders de belangrijkste bronnen.
Op zoab ("fluisterasfalt") kan die overdruk aan de voorkant ook naar onderen weg, en aan de achterkant kan de onderdruk weer langs onderen aangevuld worden, waardoor de luchtbewegingen en dus de verstoringen minder heftig zijn, en het bandengeluid dus véél minder hard. Voeg daarbij dat het oppervlak minder glad is, en dus geluid minder weerkaatst, en zoab is een zegen voor de omwonenden. Betonwegen, en vooral ook klinkerwegen (met al die kleine ribbeltjes) zijn "lawaaibanen". (maar daarom zijn juist klinkers ook wel goed in de bebouwde kom: je hoort de auto's goed aankomen ondanks hun lagere snelheid)
Door de lucht bewegende voorwerpen zijn dus inderdaad hele klompen van die puntbronnetjes van verstoringen, en dus van trillingen, en dus van geluid, bij elkaar.
Met deze bevestiging van je gedachten een en ander weer wat duidelijker?
groet, Jan
Een trilling kun je beschouwen als een verstoring van een evenwicht.
Geluid is een trilling van de lucht.
De evenwichtstoestand daarbij is de omgevingsdruk. Waar je lucht wegduwt ontstaat een hogere druk, een verstoring, die even verderop een hogere druk en daarmee een verstoring veroorzaakt, enz. etc.
Hierboven een heen en weergaande "plank" die de lucht ervoor samenperst en even later bij het teruggaan weer verdunt.
En dat plant zich voort door het medium lucht doordat een hoeveelheid verstoorde lucht de lucht daar rondom op zijn beurt verstoort, etc.
Job plaatste:
Ik denk er op dit moment zo over dat de motor van een vliegtuig veel deeltjes van hun stabiele fase laat veranderen in een bewegende fase. Ook komen veel deeltjes in beweging doordat het vliegtuig als het ware in een vierkant van oneindig veel puntjes snijdt als een mes door boter. Elk puntje dat is voorbijgevlogen is daardoor omhoog geduwd. Wat gebeurd hierna?
Dus het zijn zeker niet alleen de motoren die geluid maken.
Bij een auto is bijvoorbeeld de motor zeker niet de belangrijkste veroorzaker van verkeerslawaai. Die "puntjes" zoals jij ze noemt, en dan bij een auto vooral de puntjes lucht die inééns opzij moeten als de band weer een tikje verder draait en de lucht onder een profielblokje moet worden weggedrukt, en de puntjes lucht die ineens de vrijkomende "gaatjes" aan de achterkant van de verder rollende band moeten aanvullen, zijn met kop en schouders de belangrijkste bronnen.
Op zoab ("fluisterasfalt") kan die overdruk aan de voorkant ook naar onderen weg, en aan de achterkant kan de onderdruk weer langs onderen aangevuld worden, waardoor de luchtbewegingen en dus de verstoringen minder heftig zijn, en het bandengeluid dus véél minder hard. Voeg daarbij dat het oppervlak minder glad is, en dus geluid minder weerkaatst, en zoab is een zegen voor de omwonenden. Betonwegen, en vooral ook klinkerwegen (met al die kleine ribbeltjes) zijn "lawaaibanen". (maar daarom zijn juist klinkers ook wel goed in de bebouwde kom: je hoort de auto's goed aankomen ondanks hun lagere snelheid)
Door de lucht bewegende voorwerpen zijn dus inderdaad hele klompen van die puntbronnetjes van verstoringen, en dus van trillingen, en dus van geluid, bij elkaar.
Met deze bevestiging van je gedachten een en ander weer wat duidelijker?
groet, Jan