blokje op een helling wrijvingscoëfficiënt

Pleun stelde deze vraag op 30 oktober 2016 om 19:57.

Wij hebben een verslag gemaakt over een blokje op een helling en daarbij moesten we de wrijvingscoëfficiënt f berekenen. Nu is dit prima gelukt. 
Tijdens het experiment moesten we op de plank kloppen zodat het blokje ging bewegen met constante snelheid. Nu is een van de vragen die wij moeten bentwoorden: waarom moet je steeds zachtjes op de plank kloppen?

Kan iemand ons hier antwoord op geven?
Alvast bedankt!

Reacties

Jan van de Velde op 30 oktober 2016 om 21:55

Pleun plaatste:

daarbij moesten we de wrijvingscoëfficiënt f berekenen. 

dag Pleun,

er zijn twee wrijvingscoëfficiënten: een statische en een dynamische.

de statische geldt voor een voorwerp dat stilligt/staat. 
de dynamische voor een voorwerp dat schuivend beweegt.

de statische wrijvingscoëfficiënt is in veruit de meeste gevallen groter dan de dynamische.

Op submicroscopisch niveau zakken de oppervlakken van voorwerp en ondergrond namelijk een klein beetje in elkaar, en is er veel contactoppervlak voor bijv. vanderwaalskrachten:



zodra de boel (zijdelings) gaat schuiven wordt dat gelijk minder:


(artist's impressions)

Zou je niet tikken, dan meet je dus de statische wrijvingscoëfficiënt. Als het dan losschiet gaat de dynamische gelden, en omdat die kleiner is dan de statische zal je blokje versnellend naar beneden glijden omdat de helling al steiler is dan voor die dynamische nodig is.

 Nu je wel tikt komt je blokje al een beetje los, en kan het gelijk gaan schuiven zodra de dynamische wrijvingscoëfficiënt overschreden wordt. 

Groet, Jan
Pleun op 04 november 2016 om 17:50
Heel erg bedankt Jan!
Dat hebben we in ons verslag gewerkt.

Jan van de Velde op 05 november 2016 om 00:12
graag gedaan :)

Hiermee leer je gelijk een belangrijke les richting je rijbewijs: zolang de wielen van een auto niet slippen geldt tussen band en wegdek een -beduidend- grotere want statische wrijvingscoëfficiënt (ja, rubber en asfalt staan stil t.o.v. elkaar onder een rijdende auto) . In een noodstop is het dus van belang je wielen niet te laten blokkeren, want dan wordt ineens de wrijvingskracht beduidend kleiner.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft zestien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)