Reacties
Boyd
op
19 juni 2016 om 21:57
Gegeven is de dichtheid van de lucht in de kelder van het HvA gebouw van 1,225 kg/m3, het vleugeloppervlak van ons Clark-Y profiel van 0,0226 m2 en de luchtsnelheid van 30 m/s die je als constant mag aannemen.
a) Bereken met behulp van bovenstaande liftformule voor elke invalshoek hoe groot de liftcoëfficiënt is en vul met deze waarden de tabel verder aan.
b) Bereken met behulp van bovenstaande weerstandsformule voor elke invalshoek hoe groot de weerstandscoëfficiënt is en vul met deze waarden de tabel verder aan.
a) Bereken met behulp van bovenstaande liftformule voor elke invalshoek hoe groot de liftcoëfficiënt is en vul met deze waarden de tabel verder aan.
b) Bereken met behulp van bovenstaande weerstandsformule voor elke invalshoek hoe groot de weerstandscoëfficiënt is en vul met deze waarden de tabel verder aan.
Jan van de Velde
op
19 juni 2016 om 22:28
dag Boyd,
je probeerde bestanden als bijlagen toe te voegen, en ging waarschijnlijk vervolgens de fout in met de recaptcha. Onhebbelijkheid van deze site is dat vervolgens de bijlagen opnieuw moeten worden geüpload. Onze excuses.
Je vraag: Als ik de hele toestand goed begrijp zou je bij een aantal verschillende invalshoeken de lift en de drag gemeten moeten hebben.
Je meldt ergens een lift van 5,18 . Met de gegeven luchtdichtheid, luchtsnelheid (ongetwijfeld windtunnelproef) en vleugeloppervlak (met ruim 2 dm² duidelijk een modelletje) moet je nu uit die L-vergeijking de CL kunnen berekenen BIJ DIE ENE INVALSHOEK. (want de tekst meldt dat CL afhankelijk is van invalshoek) .
Heb je al die gegevens niet, dan kun je hier m.i. verder weinig mee.
Groet, Jan
je probeerde bestanden als bijlagen toe te voegen, en ging waarschijnlijk vervolgens de fout in met de recaptcha. Onhebbelijkheid van deze site is dat vervolgens de bijlagen opnieuw moeten worden geüpload. Onze excuses.
Je vraag: Als ik de hele toestand goed begrijp zou je bij een aantal verschillende invalshoeken de lift en de drag gemeten moeten hebben.
Je meldt ergens een lift van 5,18 . Met de gegeven luchtdichtheid, luchtsnelheid (ongetwijfeld windtunnelproef) en vleugeloppervlak (met ruim 2 dm² duidelijk een modelletje) moet je nu uit die L-vergeijking de CL kunnen berekenen BIJ DIE ENE INVALSHOEK. (want de tekst meldt dat CL afhankelijk is van invalshoek) .
Heb je al die gegevens niet, dan kun je hier m.i. verder weinig mee.
Groet, Jan
Boyd
op
19 juni 2016 om 22:49
De invalshoek is 0 graden.
Jan van de Velde
op
19 juni 2016 om 23:17
Hoezo dan in zowel vraag a) als b) "..//.. voor elke invalshoek ..//.. ?
Hoe dan ook, je kunt nu wel CL berekenen bij die invalshoek 0°?
en voor vraag b): heb je de drag gemeten?
Hoe dan ook, je kunt nu wel CL berekenen bij die invalshoek 0°?
en voor vraag b): heb je de drag gemeten?
Boyd
op
20 juni 2016 om 00:20
Oh ja sorry vergeten te zeggen. Je moest voor verschillende invalshoeken berekenen, 0° en 4° t/m 11°. Maar ik hoopte dat als jullie mij konden helpen bij 0°,dat ik zo de rest zelf kon uitrekenen, omdat mij zelf dat niet lukte. Bij vraag b is de drag 0.429 bij een invalshoek van 0° graden.
Jan van de Velde
op
20 juni 2016 om 09:32
je kent L, ½ , ρ , v en s .
Bedoel je dat je, na dat allemaal ingevuld te hebben, CL niet kunt berekenen?
Als dát het probleem is ben je heel hard toe aan een cursusje formules verbouwen:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93336-microcursus-formules-herschrijven-vergelijkingen-oplossen/