diverse schakelingen

Famke stelde deze vraag op 12 mei 2016 om 10:09.
Hallo,
Voor natuur/scheikunde hebben we bepaalde vragen, misschien kunnen jullie ons daarbij helpen.
De vragen:
1. hoe groot is de stroomsterkte over drie gloeilampjes, wanneer deze in serie zijn geschakeld?
2. hoe groot is de spanning over de drie gloeilampjes, wanneer deze in serie zijn geschakeld?
3. hoe groot is de stroomsterkte door de drie gloeilampjes, wanneer deze in serie zijn geschakeld?
4. hoe groot is de spanning over de drie gloeilampjes, wanneer deze parallel zijn geschakeld?
5. hoe groot is de weerstandwaarde van de drie afzonderlijke lampjes?
6. hoe controleer je de spanning van een gloeilamp?

Reacties

Jan van de Velde op 12 mei 2016 om 11:03
dag Famke en Bente,

We kunnen jullie zeker daarbij helpen, maar zonder verdere informatie, bijvoorbeeld de spanning van de batterij en zo, zijn jullie vragen niet te beantwoorden.

En als je dáármee terugkomt, laten we het dan eens een voor een doen en het om te beginnen over vraag 1 hebben: vertel er dus eens bij wáár jullie denk/rekenprobleem zit, want helpen betekent niet dat we een uitwerkingenboekje gaan schrijven voor zes blind afgevuurde vragen.

Groet, Jan
Porleif op 12 mei 2016 om 15:37
Beste Famke,

We zouden dit kunnen benaderen door het te zeggen, daar hebben we helemaal geen gegevens voor nodig zoals Jan dat zegt.

Toch is het wel zo dat je misschien eerst een uitleg moet geven van wat jezelf denkt en waarom je dat denkt. Zo kunnen we zien welke fout je maakt of wat je wel juist doet.

Lukraak vragen stellen zonder je dilemma te noemen is nou niet heel handig.

Gegroet,

Porleif Jarlskall
Jan van de Velde op 12 mei 2016 om 20:23

Porleif Jarlskall plaatste:

daar hebben we helemaal geen gegevens voor nodig zoals Jan dat zegt.

hmm, dat zie ik niet. De vragen zijn duidelijk kwantitatief:

Famke en Bente plaatste:


1. hoe groot is de stroomsterkte 
2. hoe groot is de spanning 
3. hoe groot is de stroomsterkte 
4. hoe groot is de spanning 
5. hoe groot is de weerstandwaarde 

Groet, Jan


Porleif op 13 mei 2016 om 06:28
Beste Jan,

Ik kan toch zeker zeggen; " de stroom bij parallel geschakelde weerstanden is de som van de enkele weerstanden."
of in formulevorm;
Itot= Ia+Ib+Ic


laat me weten hoe jij erovver denkt
gegroet,

Porleif Jarlskall
Jan van de Velde op 13 mei 2016 om 07:31
Dag Porleif,

in dat geval kunnen we hier dus een formuleblad neerplakken en de kwestie daarmee als afgedaan beschouwen :) . 

Maar ik mag aannemen dat die dingen ook in het tekstboek van de dames staan, anders zou men hen dergelijke vragen niet gaan stellen.

Maar hoe dan ook, laten we maar een reactie van de dames afwachten, waarin ze hun probleem verder verduidelijken, of voorzien van verdere gegevens.

Groet, Jan


Porleif op 13 mei 2016 om 09:10

Jan van de Velde plaatste:

Dag Porleif,

in dat geval kunnen we hier dus een formuleblad neerplakken en de kwestie daarmee als afgedaan beschouwen :) . 

Maar ik mag aannemen dat die dingen ook in het tekstboek van de dames staan, anders zou men hen dergelijke vragen niet gaan stellen.

Maar hoe dan ook, laten we maar een reactie van de dames afwachten, waarin ze hun probleem verder verduidelijken, of voorzien van verdere gegevens.

Groet, Jan


Beste Jan,

Ja je hebt wel een punt, om nou alle antwoorden op direct overgenomen vragen te geven is ook niet echt stimuleren.
Maargoed, ben nieuw op deze website dusja kijk nog een beetje hoe t' loopt.

Gegroet,

Porleif Jarlskall
Famke op 19 mei 2016 om 09:50
Beste Jan en Porleif,
Ontzettend fijn dat jullie ons willen helpen!
Ons is de opdracht opgelegd om een werkplan voor een proef te maken.
Volgens ons is een werkplan iets om een proef normaal laten te werken. (moet dat dan is stapjes?) Jan spreekt in de reactie over een formuleblad, deze staat niet in ons tekstboek, ( ons is gezegd dat we alle informatie van het internet moeten halen). Om terug te komen op vraag 1, wij weten hoe we de stroomsterke moeten meten, over de spanning weten we nog niets, en hoe kunnen wij de vragen in het werkplan het beste beantwoorden als we nog geen proef hebben uitgevoerd met de spanning en stroomsterkte van de gloeilampjes in de gevraagde opstelling, (is hier ook een lijst van waar wij richtlijnen kunnen zien?) Wij vinden dit een lastige opdracht en weten niet goed waar we moeten beginnen....
Wij hopen op een reactie!

Groetjes,
Famke en Bente
Willem op 19 mei 2016 om 11:41
Hallo Famke en Bente,

Wat een lastige opdracht hebben jullie gekregen! Het is erg lastig om jullie te helpen zonder dat wij de opdracht zien. Kan je die als bijlage aan een bericht plakken?

Famke op 19 mei 2016 om 12:41
Hallo,
Voor de opdracht moeten we een werkplan maken, daar zijn we nu mee bezig, de opdrachten staan daarin!
(ik voeg desze bij in de bijlage)
Bedankt voor alle hulp alvast!

Groetjes,
Famke en Bente
Famke op 19 mei 2016 om 12:45
Wij weten niet of de bijlage werkt dus zal ik het werkplan ook nog even hieronder plakken :)

Werkplan

1.       Formuleren onderzoeksvragen

Voor ons onderzoek hebben we 5 onderzoeksvragen gekregen met een aantal benodigheden:

        Onderzoeksvragen:

1.       Hoe groot is de stroomsterkte door de gloeilampjes, wanneer deze in serie geschakeld zijn?

2.       Hoe groot is de spanning over de gloeilampjes, wanneer deze in serie zijn geschakeld?

3.       Hoe groot is de stroomsterkte door de gloeilampjes, wanneer deze parallel zijn geschakeld?

4.       Hoe groot is de spanning over de gloeilampjes, wanneer deze parallel zijn geschakeld?

5.       Hoe groot is de weerstandwaarde van de drie afzonderlijke gloeilampjes?

 

         Benodigdheden:

·         Verbindingssnoeren

·         3 gloeilampjes

·         1 multimeter (te gebruiken als spanningsmeter/stroommeter

·         1 set batterijen

 

2.       Theoretisch onderzoek

 

 

 

Bijlagen:

Willem op 19 mei 2016 om 13:53
Hallo Famke en Bente,

Hebben jullie als eens met de voltmeter en ampèremeter gewerkt? Weten jullie hoe je die moet aansluiten?

Hebben jullie als eens schakelingen gemaakt? Kan je de schema's tekenen voor drie lampjes in serie of drie lampjes parallel?
Jan van de Velde op 19 mei 2016 om 17:05

Famke en Bente plaatste:

Wij weten niet of de bijlage werkt dus zal ik het werkplan ook nog even hieronder plakken :)


Dat bestand was waarschijnlijk van een type dat de site niet herkende, of het was te groot van omvang (bijvoorbeeld een foto van ettelijke MB's.)
In dat laatste geval, haal zo'n foto naar Paint of zo en verklein hem voordat je hem uploadt. 

groet, Jan
Famke op 20 mei 2016 om 09:55
Hoi wilem,
Tijdens de lessen hebben wij met een apmèremeter gewerkt en een formule gekregen om te berekenen hoeveel volt ergens doorheen gaat.
Schakelingen hebben we ook al gemaakt, en deze hebben we voor het werkplan uitgewerkt in word.

Groetjes,
Famke en Bente
Jan van de Velde op 20 mei 2016 om 11:53
dag Famke en Bente,

je hoeft helemaal  niks te berekenen.
Je werkplan komt voor elke vraag simpelweg neer op:
  1. bouw een schakeling zoals gevraagd
  2. meet wat er gevraagd wordt

En dat laatste is een kwestie van de meter op een juiste manier in de schakeling opnemen, en, omdat het een multimeter is, op dat ding de juiste te meten grootheid en meetbereik kiezen.

Famke en Bente plaatste:

 hoeveel volt ergens doorheen gaat.

onthoud (noem het "natuurkunde-idioom") :
een spanning STAAT OVER ..... (een verbruiker, een deel van een schakeling, .....)

en daarom schakel je een voltmeter parallel aan zo"n verbruiker, meetpootje ervoor, meetpootje erna

een stroom LOOPT DOOR .... (een verbruiker, een deel van een schakeling, .....)

en daarom schakel je een ampèremeter in serie, zodat die bij wijze van spreken de elektronen kan tellen die door de verbruiker heen lopen.

Groet, Jan
jannick op 22 mei 2016 om 21:56
Hallo famke en bente,
vraag jullie docent hoe je dit het handigst kunt doen hij of zij weet ook precies wat er precies in jullie werkplan moet staan
groet jannick
MODERATOR op 26 mei 2016 om 15:53
Een wat onbehoorlijke zijdiscussie is verwijderd. We kunnen weer verder over dit werkplan.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)