bakkersoven automatiseren

Leerling4e stelde deze vraag op 10 mei 2016 om 21:27.

 Hallo allen,

Ik heb een vraag over een (grote) lastige vraag van mijn huiswerk. Het gaat om een opdracht uit de module Automatisering, waarin wij werken met een systeembord.
De opdracht luidt:
In een bakkerij staat een grote oven om broden in te bakken. Het openen van de deur van de oven moet geautomatiseerd worden. De opdracht voor jullie is om het systeem voor het automatisch openen van de deur te ontwerpen.
Natuurlijk heeft de bakker een aantal eisen voor het systeem:
- De bakker wil met zijn stem de deur kunnen openen, dat is handig als hij zijn handen vol heeft;
- Maar de deur moet ook geopend kunnen worden zolang hij een schakelaar ingedrukt houdt;
- De deur wordt geopend door een motor;
- Voor het sluiten kan de bakker de deur gewoon dichtduwen;
- Als het in de oven warmer is dan een bepaalde temperatuur, mag de oven niet opengaan, omdat het te gevaarlijk is voor de bakker;
- de bakker moet ook kunnen zien dat de oven te heet is

Ik heb al wat geprutst met een geluidssensor en temperatuurssensor beide aan een (andere) Comparator. Vervolgens dit naar een EN-poort, waar ook en drukschakelaar aan zit. Dit naar het relais, wat aangesloten wordt op de motor van de deur??

Alvast bedankt!

Groet,
Leerling 4Havo

Reacties

Theo de Klerk op 10 mei 2016 om 21:49
Misschien is het handig als je intekent hoe je op het systeembord al e.e.a. hebt gerealiseerd.

Bijlagen:

Jan van de Velde op 10 mei 2016 om 21:57
..of dat je met een schermafbeelding van een systematic-schakeling laat zien wat je tot nu toe bedacht..

ongerelateerd voorbeeld:
Leerling4e op 10 mei 2016 om 22:09

Theo de Klerk plaatste:

Misschien is het handig als je intekent hoe je op het systeembord al e.e.a. hebt gerealiseerd.

Bijdeze in de bijlage het systeembord, met een klein beginnetje. Geen  idee of dit correct is. In het rood wat dingen waarvan ik weet of denk dat ik deze nodig heb, maar niet weet hoe.
Theo de Klerk op 10 mei 2016 om 22:22
De geluidssensor kun je aan de comparator hangen als het geluid een minimum sterkte moet hebben, je kunt ook via de AD converter het signaal in een sterkte 1/2/4/8 omzetten.

Het resultaat van OF geluid OF de drukknop laat je uit de OF poort komen maar die gaat nergens naar toe... het is toch de bedoeling dat daardoor de deur opengaat (behalve als het te heet is, dus 2e stap is niet meteen de OF aan de deur te koppelen maar eerst te kijken of de temperatuur wel beneden een niveau is (dwz via een comparator een laag signaal geeft want de drempel wordt niet gehaald).
Meestal wordt voor de deur een lampje (LED) gebruikt maar een relais (wat een schakeling die de deur bedient kan activeren) kan ook...
Leerling4e op 10 mei 2016 om 22:47

Theo de Klerk plaatste:

De geluidssensor kun je aan de comparator hangen als het geluid een minimum sterkte moet hebben, je kunt ook via de AD converter het signaal in een sterkte 1/2/4/8 omzetten.

Het resultaat van OF geluid OF de drukknop laat je uit de OF poort komen maar die gaat nergens naar toe... het is toch de bedoeling dat daardoor de deur opengaat (behalve als het te heet is, dus 2e stap is niet meteen de OF aan de deur te koppelen maar eerst te kijken of de temperatuur wel beneden een niveau is (dwz via een comparator een laag signaal geeft want de drempel wordt niet gehaald).
Meestal wordt voor de deur een lampje (LED) gebruikt maar een relais (wat een schakeling die de deur bedient kan activeren) kan ook...
Dank voor u reactie. Als ik u goed begrijp zal de schakeling eruit zien zoals de (nieuwe) bijlage? (Ik twijfel alleen over de uitgang van de OF-poort) Hoe zit het met de waarde van de comparator, wat moet de waarde zijn waarop ik deze instel? En hoe voldoe ik nog aan de laatste eis: ''de bakker moet ook kunnen zien dat de oven te heet is''?

Theo de Klerk op 10 mei 2016 om 23:00
Je bent er nog niet helemaal.
De geluidssensor (AD) en de drukknop gaan naar de OF poort dus als een van beide geactiveerd wordt zal de OF poort een "hoog" signaal afgeven. Dat signaal doet de LED die "deur open" voorstelt dan aangaan.
Maar tegelijk gaat dat signaal naar de uitgang van een comparator. Dat gebeurt nooit op een schakeling. Uitgangen naar naar ingangen van andere componenten.

Een "oven te heet" kan met een ander lampje worden weergegeven: als de temperatuursensor een te hoge temperatuur heeft dan brandt dat lampje en die conditie leidt ook tot een verbod om de deur te kunnen openen (dus een van de EN ingangen moet dan onwaar/laag zijn)

Dus op zich heb je gelijk als het "deur open" signaal uit de OF poort niet meteen naar het deurlampje gaat want dan gaat het open, ongeacht de temperatuur.
Dus de temperatuursensor moet op een of andere manier aangeven "temperatuur laag genoeg" en die conditie samen met "stem" OF "knop" moet dan leiden tot "deur open".  Twee condities die tegelijk waar (hoog) moeten zijn koppel je meestal via de twee ingangen van een EN poort en de uitgang ervan is alleen hoog als beide condities (ingangen) waar/hoog zijn. De EN uitgang koppel je dan met de deur lamp.
Leerling4e op 11 mei 2016 om 10:40

Theo de Klerk plaatste:

Je bent er nog niet helemaal.
De geluidssensor (AD) en de drukknop gaan naar de OF poort dus als een van beide geactiveerd wordt zal de OF poort een "hoog" signaal afgeven. Dat signaal doet de LED die "deur open" voorstelt dan aangaan.
Maar tegelijk gaat dat signaal naar de uitgang van een comparator. Dat gebeurt nooit op een schakeling. Uitgangen naar naar ingangen van andere componenten.

Een "oven te heet" kan met een ander lampje worden weergegeven: als de temperatuursensor een te hoge temperatuur heeft dan brandt dat lampje en die conditie leidt ook tot een verbod om de deur te kunnen openen (dus een van de EN ingangen moet dan onwaar/laag zijn)

Dus op zich heb je gelijk als het "deur open" signaal uit de OF poort niet meteen naar het deurlampje gaat want dan gaat het open, ongeacht de temperatuur.
Dus de temperatuursensor moet op een of andere manier aangeven "temperatuur laag genoeg" en die conditie samen met "stem" OF "knop" moet dan leiden tot "deur open".  Twee condities die tegelijk waar (hoog) moeten zijn koppel je meestal via de twee ingangen van een EN poort en de uitgang ervan is alleen hoog als beide condities (ingangen) waar/hoog zijn. De EN uitgang koppel je dan met de deur lamp.
Ik snap het nu, bedankt!

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)