wendbaarheid ski

sebastiaan stelde deze vraag op 22 oktober 2015 om 16:39.
Beste lezer,
 Voor ons (falende) PWS testen wij de wendbaarheid van een ski. Dit hebben we geprobeerd met miniatuurskiën. We hebben allemaal verschillende ski's gemaakt om zo te testen welke vorm het meest wendbaar is. De ski's laten wij afglijden van een door ons gemaakte baan. Echter gaan de ski's alleen maar recht naar beneden ook al staat er op de ski een gewichtje een bepaalde kant op gericht of valt de ski om. We hebben alle mogelijke manieren geprobeerd, variatie in gewichtjes, aanhechtingsplaats etc, maar het wil niet helpen. Kan iemand ons helpen met een idee voor een testplan?
Gr sebastiaan

Reacties

Jan van de Velde op 22 oktober 2015 om 19:59
Dag sebastiaan,

Toen ik jonger was had ik nooit het geld om te gaan skiën, en nu (met mijn rug) durf ik niet meer.

Dus om te beginnen zul je me eens even moeten uitleggen hóe je een ski wendt, welke kracht de skiër daarvoor op de ski uitoefent, en wat dat dan voor gevolg heeft (naar ik aanneem) voor een krachtenspel tussen ski en sneeuw.

groet, Jan
sebastiaan op 09 november 2015 om 11:45

Beste Jan
In principe is er een ding dat we moeten weten. Als je een bocht gaat maken met een ski zet je eigenlijk al je gewicht op je dalski. De dalski is de ski die als je negentig graden zou draaien het dichts bij het dal zit. Als de skiër al zijn gewicht op de dalski heeft gezet duwt hij zich langzaam een kant op. In het geval dat de dalski de rechter ski is gaat hij naar links. ook staat tijdens het sturen de dalski schuin in de sneeuw. Dus met de rand in de sneeuw gestoken.

Wij hebben deze houding in een model verwerkt en het lukte. Het model maakte een bocht. Het probleem dat wij ondervinden is echter dat de dalski eigenlijk veel meer weerstand moet ondervinden, omdat de skiër daar veel meer kracht op zet. We zouden verwachten dat de dalski dus eigenlijk slomer zou gaan als de bergski. Dit zou dus tot gevolg hebben dat je een andere kant op stuurt dan in de realiteit. Wij snappen niet hoe dit komt. Dit hebben wij wel nodig om straks de wendbaarheid van ski's te kunnen bepalen. Weet u hier een antwoord op.

gr sebastiaan

Theo de Klerk op 09 november 2015 om 12:06
Ik ben geen skiër, maar de nocht nemen hangt altijd samen met het doen ontstaan van een (middelpuntzoekende) kracht die naar het midden van de cirkel wijst waarlangs je de bocht neemt. 
Als ik voornamelijk op mijn rechterbeen ga leunen, dan hel je meestal een beetje naar rechts. Daardoor is een deel van je gewicht ook naar rechts (schuin staan kun je ontbinden in een deel rechtop en een deel evenwijdig aan de grond) en zou je naar rechts uitwijken, niet naar links zou ik denken.
Tenzij je je gewicht op rechts zet maar zelf schuin naar links overhelt (alsof je remt). Dan ga je naar links.
Jan van de Velde op 09 november 2015 om 19:19
Dag Sebastiaan,

Heb je voor je literatuuronderzoek ook Engels gegoogled?  
bijvoorbeeld deze http://www.real-world-physics-problems.com/physics-of-skiing.html lijkt me veel belangrijker voor al of niet draaien dan begrippen als dalski of zo? 

Groet, Jan
sebastiaan op 10 november 2015 om 09:32
bedankt voor die link. Wij hebben echter nog een vraag. Is de oppervlakte van invloed op de glijweerstand? Volgens de formule Fwr=Fnxf namenlijk niet.
Jan van de Velde op 10 november 2015 om 10:17

sebastiaan plaatste:

Is de oppervlakte van invloed op de glijweerstand? 
in principe niet, en een ski op sneeuw voldoet wel aan dat principe.

Wrijving is vooral een kwestie van hoe hard twee materialen op elkaar gedrukt worden, en bij een groter oppervlak is de druk navenant lager. En dat betekent dan dat de maximale wrijvingskracht onveranderd blijft. 

Maar bij specialere stofjes als rubber kan dat oppervlak wel een rol gaan spelen. Vooral dat zachtere rubber zoals ze dat onder formule-1 wagens gebruiken kent een significante "plak"factor, waardoor ondanks een lagere druk de wrijvingskracht toch toeneemt als je het contactoppervlak vergroot.
op 10 november 2015 om 11:58
Dag Sebastiaan,

Ik weet niet waar je allemaal al gekeken hebt, maar misschien is deze  info op natuurkunde.nl voor jou interessant: wrijvingskracht en wintersport



Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)