hovercraft

Robbert stelde deze vraag op 15 december 2013 om 17:31.

Hallo,

Wij zijn 2 jongens die hun profielwerkstuk doen over de hovercraft, we hebben er al een gebouwd en onze metingen gedaan, we zitten alleen nog met een onbeantwoorde vraag. De vraag is: hoe bereken je de meest efficiente afmetingen van het zitvlak. Het gaat hier om een hovercraft met zitvlak die is aangedreven door een bladblazer.

 

Groetjes 

Reacties

Jan op 15 december 2013 om 19:14

Dag Robbert,

geen idee hoe ik "zitvlak" zou moeten vertalen naar iets waar we natuurkundig mee aan de gang zouden kunnen gaan? Leg eens uit hoe je dat woord bedoelt?

Groet, Jan

robbert op 15 december 2013 om 19:27

Kijk op de bijlage, het vlak waar de stoel op zit gemonteerd, dus het houten deel. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is

Jan op 15 december 2013 om 21:16

Dus eigenlijk gaat het om het totale oppervlak van het luchtkussen.

Ik heb geen verstand van praktische hovercrafts, maar een drukopbouw onder dat luchtkussen houdt het ding in de lucht.

Qua theorie, hoe groter dat oppervlak, hoe geringere druk je nodig gaat hebben om te blijven zweven.

Anderzijds, hoe groter het oppervlak,hoe groter ook de omtrek waarlangs lucht onderdoor kan ontsnappen en hoe lager dus de opgebouwde druk zal kunnen zijn (bij een zekere ventilatorcapaciteit).

Maar omdat oppervlak een kwadratische relatie kent met de straal, en de omtrek slechts een lineaire, geldt hier theoretisch in principe: hoe groter hoe beter. 

Waar het praktische optimum ligt zal denk ik vooral afhangen van je ventilatorkarakteristiek (druk/debietdiagram).

Zie bijvoorbeeld:

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=461704

Want het kan bést zijn dat bij een iets groter debiet de druk die je ventilator opbouwt al fors in elkaar dondert. (een steiler stuk op je pQ-diagram). En dan ben je dus rap het voordeel van een groter oppervlak kwijt. 

Los daarvan: als jij van plan bent om op die stoel te gaan zitten die ik op de foto zie komt je zwaartepunt vrij hoog boven de grond. Je zwaartepunt heeft dus een grote arm t.o.v. het draaipunt (in dit geval een denkbeeldig punt midden onder dat luchtkussen) en dus een groot moment al bij een geringe onbalans. Dan gaat je hovercraft scheefhangen en zal een punt van de rand ergens makkelijk de grond raken. Met een groter luchtkussen geef je de rand van de hovercraft een groter moment in tegengestelde richting en dus meer kans om enige onbalans op te vangen vóórdat de grond geraakt wordt.

Beetje het idee dat je makkelijker rechtopstaat op een vlot dan in een kano zonder te kapseizen.

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)